MF Dnes: Libchavská firma tvrdí, že do roka postaví elektrobus
21.8.2009 | LIBCHAVY | MF Dnes | Jaroslav Hubený |
Není to autobus, ani trolejbus, ale elektrobus. Ekologický vůz městské dopravy poháněný akumulátory zatím jezdí v České republice jen jeden ve Znojmě. Libchavský výrobce autobusů společnost SOR věří, že právě tyto vozy mají budoucnost a do první poloviny příštího roku hodlá představit svůj model.
„Geniální českoněmecký konstruktér Ferdinand Porsche vyrobil svůj první automobil jako elektrovůz. Dalších sto let se čekalo na vhodné baterie. Dnes už existují a tvrdím, že do pěti let se elektrobusy výrazně prosadí. Kdo nezaspí, tak bude ve výhodě,“ řekl hlavní konstruktér společnosti SOR Jan Černý. Podle něj bude firma schopna představit elektrobus už v první polovině příštího roku. Podle všech výpočtů se už náklady na elektrobusy blíží nákladům na plynová vozidla.
Podobně jako trolejbus se i elektrobus se rozjíždí plynule a díky tomu, že odpadá řazení rychlostí, cestující jsou ušetřeni cukání. Údržba nestojí za řeč. Není třeba dolévat olej do motoru, vyměňovat svíčky, doplňovat chladicí kapalinu.
Teoreticky libchavskou firmu zatím nic moc k produkci elektrobusů nenutí. S výrobou klasických autobusů má úspěch. „Snažíme se získávat další uplatnění v plynových pohonech, stavíme i trolejbusy, v elektropohonu vidíme budoucnost pro městskou a krátkou regionální dopravu. Chceme dopravcům nabídnout každou alternativu,“ uvedl ředitel společnosti SOR Jaroslav Trnka.
Pokud sázka na elektrobusy vyjde, bude firma patřit k prvním v Evropě, která se pustí do jejich výroby. Zatím se tyto vozy zkoušejí v menším provedení v Itálii. Někteří výrobci vývoj hybridních motorů opouštějí a věnují se již čistě elektrickému pohonu, například firma Renault.
Provoz naftových autobusů je však stále nejlevnější - aby se vrátily náklady věnované vozům na hybridní pohon, musela by nafta stát ke čtyřiceti korunám.
Libchavské firmě se v době krize daří „Elektrobusy jsou ekologicky na úrovni trolejbusů a svými náklady ještě níže, to je to dobrý počinek pro projekt jejich výroby. Zvláště když jsou baterie v bouřlivém vývoji, takže se dá říci, že do pěti let bude nová generace baterií využívající nanotechnolgie, které budou mít mnohem větší kapacitu. I dvojnásobná by nám handicap dojezdu vyřešila,“ řekl Černý. I přes hospodářskou krizi prožívá výrobce autobusů SOR Libchavy dobré období. Zatímco loni vyrobil kolem 400 vozidel, letos to bude asi 460. Na rozdíl od jiných firem v tomto podniku počet zaměstnanců neklesá, ale roste, letos zatím o dvě desítky. SOR Libchavy do konce srpna předá první várku z celkových 620 vozů po letošním vítězném tendru pražskému dopravnímu podniku.
„Oceňuji především to, že je růst firmy postupný. Především získáváme zákazníky nabízející linkovou dopravu, daří se i exporty na Slovensko, Polsko, do příbaltských zemí i Srbska,“ uvedl ředitel Jaroslav Trnka.
reklama
Podobně jako trolejbus se i elektrobus se rozjíždí plynule a díky tomu, že odpadá řazení rychlostí, cestující jsou ušetřeni cukání. Údržba nestojí za řeč. Není třeba dolévat olej do motoru, vyměňovat svíčky, doplňovat chladicí kapalinu.
Teoreticky libchavskou firmu zatím nic moc k produkci elektrobusů nenutí. S výrobou klasických autobusů má úspěch. „Snažíme se získávat další uplatnění v plynových pohonech, stavíme i trolejbusy, v elektropohonu vidíme budoucnost pro městskou a krátkou regionální dopravu. Chceme dopravcům nabídnout každou alternativu,“ uvedl ředitel společnosti SOR Jaroslav Trnka.
Pokud sázka na elektrobusy vyjde, bude firma patřit k prvním v Evropě, která se pustí do jejich výroby. Zatím se tyto vozy zkoušejí v menším provedení v Itálii. Někteří výrobci vývoj hybridních motorů opouštějí a věnují se již čistě elektrickému pohonu, například firma Renault.
Provoz naftových autobusů je však stále nejlevnější - aby se vrátily náklady věnované vozům na hybridní pohon, musela by nafta stát ke čtyřiceti korunám.
Libchavské firmě se v době krize daří „Elektrobusy jsou ekologicky na úrovni trolejbusů a svými náklady ještě níže, to je to dobrý počinek pro projekt jejich výroby. Zvláště když jsou baterie v bouřlivém vývoji, takže se dá říci, že do pěti let bude nová generace baterií využívající nanotechnolgie, které budou mít mnohem větší kapacitu. I dvojnásobná by nám handicap dojezdu vyřešila,“ řekl Černý. I přes hospodářskou krizi prožívá výrobce autobusů SOR Libchavy dobré období. Zatímco loni vyrobil kolem 400 vozidel, letos to bude asi 460. Na rozdíl od jiných firem v tomto podniku počet zaměstnanců neklesá, ale roste, letos zatím o dvě desítky. SOR Libchavy do konce srpna předá první várku z celkových 620 vozů po letošním vítězném tendru pražskému dopravnímu podniku.
„Oceňuji především to, že je růst firmy postupný. Především získáváme zákazníky nabízející linkovou dopravu, daří se i exporty na Slovensko, Polsko, do příbaltských zemí i Srbska,“ uvedl ředitel Jaroslav Trnka.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




