MF Dnes: Liberec chce další tunel
15.12.2009 | LIBEREC | MF Dnes | Jan Sůra, Adam Pluhař |
Nový tunel, vnitřní silniční okruh a okružní křižovatky by měly ulevit přetížené dopravě v Liberci. Na stavby budou potřeba zhruba dvě miliardy. Jen tunel, který povede z Masarykovy třídy ke zbourané Textilaně, vyjde podle odhadů na miliardu. Revoluční dopravní řešení by mělo výrazně ulehčit především Šaldovu náměstí a okolí, které je denně zahlcené automobily. Vnitřní městský okruh i tunel by mohly začít vznikat za pět let.
„Je to zatím materiál, na kterém dál děláme,“ říká šéf projektantské firmy Valbek Roman Lenner. Právě Valbek dostal na starost přípravu dopravní části územního plánu. Ten ukáže, kde se například nemá stavět, aby v budoucnu po území mohla vést nová silnice.
Doprava je jedním z největších problémů Liberce. Město má už několik desítek let připravené řešení, jak ulehčit Šaldovu náměstí, ale přednost dostaly projekty vymyšlené stavebními firmami. Například aréna. Okruh by měl uklidnit dopravu v centru. Má také zlepšit dopravu hlavně v Pavlovicích a Ruprechticích. „Městem se dá projet čím dál hůř. Pokud to jde, vyhýbám se už Šaldovu náměstí. V Sokolské ulici můžu čekat i řadu minut, než se dostanu k zelené na semaforu. Mělo se s tím už dávno něco dělat,“ myslí si Jaroslav Horáček z Liberce.
Okruh projektanti plánují jako běžnou dvouproudou silnici. Podle návrhu by okruh začínal na průtahu Libercem mezi křižovatkami za tunelem a sjezdem u bývalého Totalu. Ze Žitavské ulice by auta pokračovala po levém břehu Nisy až k Londýnské ulici k někdejším Energomontážím, kde je naplánována kruhová křižovatka. Po Sokolské ulici pak řidiči dojedou až pod Krajskou vědeckou knihovnu. Tam bude další kruhový objezd. Na ten je už město připraveno, zbouralo tu bývalou ubytovnu. Ve většině plánů na okruh se počítalo i s vybudováním nové Pastýřské ulice kolem policie, tuto trasu kopíruje k plaveckému bazénu i současný plán.
Právě Nová Pastýřská je podle dopravních expertů velmi potřeba. „Odvede dopravu z dopravně zahlceného centra. Stavba velmi pomůže. Odlehčí Šaldovu náměstí,“ komentoval záměry komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu Vlastimil Malý.
Trasa nového okruhu pokračuje ke kasárnám a pak k Masarykově třídě. Právě tady se v plánech objevila největší změna. Silnice se má dostat pod zem: zhruba 800 metrů dlouhým raženým tunelem, který vyjede až u Textilany. Půjde o nejdražší část okruhu za zhruba půl miliardy až miliardu. Původní plány počítaly s tím, že by veškerou dopravu odvedly přímo na Husovu třídu.
U Textilany projektanti naplánovali také velké změny: plán počítá s demolicí části bývalé textilky na rohu Jablonecké a Na Bídě a vytvoření obří kruhové křižovatky. Auta pak pojedou ulicí Na Bídě do spodního centra Liberce až na třídu Milady Horákové. Dosavadní světelná křižovatka s Košickou má prakticky zmizet. Hlavní silnicí by měl být nově proud z Košické do centra města. U Babylonu před hlavním vchodem do hotelu pak má vyrůst i další velký kruhový objezd.
Kdy se začne stavět? Město zatím netuší. Teprve v roce 2011 bude nový územní plán. Náměstek libereckého primátora František Hruša se domnívá, že reálný začátek bude nejdříve v roce 2015. „Okruh je určitě potřeba. Ale problém jsou peníze. Silnice jsou ve vlastnictví města, a to na ně nemůže čerpat peníze z evropských fondů,“ nastínil František Hruša.
reklama
Doprava je jedním z největších problémů Liberce. Město má už několik desítek let připravené řešení, jak ulehčit Šaldovu náměstí, ale přednost dostaly projekty vymyšlené stavebními firmami. Například aréna. Okruh by měl uklidnit dopravu v centru. Má také zlepšit dopravu hlavně v Pavlovicích a Ruprechticích. „Městem se dá projet čím dál hůř. Pokud to jde, vyhýbám se už Šaldovu náměstí. V Sokolské ulici můžu čekat i řadu minut, než se dostanu k zelené na semaforu. Mělo se s tím už dávno něco dělat,“ myslí si Jaroslav Horáček z Liberce.
Okruh projektanti plánují jako běžnou dvouproudou silnici. Podle návrhu by okruh začínal na průtahu Libercem mezi křižovatkami za tunelem a sjezdem u bývalého Totalu. Ze Žitavské ulice by auta pokračovala po levém břehu Nisy až k Londýnské ulici k někdejším Energomontážím, kde je naplánována kruhová křižovatka. Po Sokolské ulici pak řidiči dojedou až pod Krajskou vědeckou knihovnu. Tam bude další kruhový objezd. Na ten je už město připraveno, zbouralo tu bývalou ubytovnu. Ve většině plánů na okruh se počítalo i s vybudováním nové Pastýřské ulice kolem policie, tuto trasu kopíruje k plaveckému bazénu i současný plán.
Právě Nová Pastýřská je podle dopravních expertů velmi potřeba. „Odvede dopravu z dopravně zahlceného centra. Stavba velmi pomůže. Odlehčí Šaldovu náměstí,“ komentoval záměry komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu Vlastimil Malý.
Trasa nového okruhu pokračuje ke kasárnám a pak k Masarykově třídě. Právě tady se v plánech objevila největší změna. Silnice se má dostat pod zem: zhruba 800 metrů dlouhým raženým tunelem, který vyjede až u Textilany. Půjde o nejdražší část okruhu za zhruba půl miliardy až miliardu. Původní plány počítaly s tím, že by veškerou dopravu odvedly přímo na Husovu třídu.
U Textilany projektanti naplánovali také velké změny: plán počítá s demolicí části bývalé textilky na rohu Jablonecké a Na Bídě a vytvoření obří kruhové křižovatky. Auta pak pojedou ulicí Na Bídě do spodního centra Liberce až na třídu Milady Horákové. Dosavadní světelná křižovatka s Košickou má prakticky zmizet. Hlavní silnicí by měl být nově proud z Košické do centra města. U Babylonu před hlavním vchodem do hotelu pak má vyrůst i další velký kruhový objezd.
Kdy se začne stavět? Město zatím netuší. Teprve v roce 2011 bude nový územní plán. Náměstek libereckého primátora František Hruša se domnívá, že reálný začátek bude nejdříve v roce 2015. „Okruh je určitě potřeba. Ale problém jsou peníze. Silnice jsou ve vlastnictví města, a to na ně nemůže čerpat peníze z evropských fondů,“ nastínil František Hruša.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




