https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/liberec-dopravni-kolaps
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Liberec: dopravní kolaps?

21.11.2007 | PRAHA | MF Dnes | Adam Pluhař |
Doprava v Liberci kolabuje a situace se stále více a více zhoršuje. Za několik měsíců se problémy ještě znásobí. Ve městě přibývá automobilů i míst, kde k dopravním zácpám dochází. Vyřešil by to městský vnitřní okruh, ale peníze na jeho stavbu chybí.
 
Projet Libercem? Stále větší problém. A bude ještě hůř. Otazníky stále visí nad plánovanými stavbami, které mají změnit rok od roku horší dopravní situaci v Liberci. Tunel pod Šaldovým náměstím a vnitřní městský okruh by podle plánů odlehčily přeplněným silnicím, které se pomalu přibližují dopravnímu kolapsu. Ale... Jejich stavba se neustále odsouvá, město na ně nemá peníze a nejisté jsou i finance z evropských fondů.

„Například výstavba Nové Pastýřské závisí na tom, jestli se nám podaří dosáhnout na peníze z evropských fondů. Jiná možnost není, v městském rozpočtu finance na stavbu nejsou,“ uvedl Ivo Palouš, náměstek libereckého primátora.

Město sice mělo projekt k územnímu rozhodnutí, protože ale nenásledovaly další kroky, tak propadl. Město jej proto musí zaktualizovat, což případnou výstavbu ještě protáhne. „Na stavbu je nejvyšší čas, například průjezdnost Šaldovým náměstím se neustále zhoršuje, tvoří se tu kolony a po dostavbě obchodních center bude situace ještě horší,“ míní Vlastimil Malý, komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu. „Přitom už jen stavba Nové Pastýřské by výrazně pomohla zlepšit průjezdnost městem. Plánovaný okruh by tím vpodstatě začal fungovat,“ dodal Vlastimil Malý.

Celý projekt je rozdělený na devět etap a jednu podetapu. Okruh by měl měřit 5,6 kilometru, přičemž skoro kilometr a půl dlouhý úsek musí stavbaři teprve postavit. Počítá se také s vybudováním osmi nových kruhových objezdů na křižovatkách. Podle odhadů přijde vybudování okruhu na 950 milionů korun bez daně, dvě třetiny z této sumy je přitom potřeba na výstavbu tunelu.

Výstavba Nové Pastýřské ulice by podle předběžných odhadů přišla na 67 milionů korun bez daně. Má vést od obchodního řetězce Interspar vedle plaveckého bazénu přes „divoké parkoviště“ u policejního ředitelství až k Sokolské ulici. Tam by vyústila v novou kruhovou křižovatku. Podle původních předpokladů se mělo začít se stavbou v rozmezí let 2007 a 2008. Už nyní je zřejmé, že se termín zahájení stavby odsune. „Patrně by šlo o první úsek, kde by se začal okruh budovat, ale termín zahájení se nyní nedá říci,“ řekl Ladislav Fuchs, vedoucí odboru rozvoje libereckého magistrátu.

Jedna ze stěžejních dopravních staveb v Liberci je podle odborníků velmi potřebná. „Už teď se dá říci, že je na budování městského vnitřního okruhu skoro pozdě, doprava v Liberci neustále narůstá a dokončení bude trvat další léta,“ upozornil Pavel Rychetský, vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu.

Dlouhé minuty může například trvat řidiči, než se mu podaří projet Šaldovým náměstím. Kolony se tvoří v dopravních špičkách také v ulici Dr. Milady Horákové. Podle komunikačního inženýra Malého se situace ještě zhorší po dostavbě obchodního komplexu Plaza Centers na Šaldově náměstí a Forum Liberec v dolním centru. Obává se, že dopravní situaci v úseku ještě zhorší plánovaná stavba obchodního centra ve čtvrti Perštýn. „Sice existuje matematický model, který dopravu řeší, ale dopravní zatížení tu bude značné. Ani plánovaná světelná křižovatka patrně problém nevyřeší,“ obává se Malý.

Tunel pod Šaldovým náměstím. Sci-fi?

Přestože ho někteří odborníci pokládají za sci-fi, ve hře je stále případné vybudování tunelu, který by svedl dopravu v nejzatíženější části města pod zem. Podle jedné varianty by měl tunel měřit 790 metrů a řidiči by do něj najeli v křižovatce u bývalé Textilany na Jablonecké ulici a vyjeli by u křižovatky na Sokolské ulici. Do územního plánu je však zanesena kratší 400metrová varianta. Tunel by pak začínal u LDN v Jablonecké ulici a vyústil by pod mostem u Krajské vědecké knihovny. Nákladná a komplikovaná stavba by ale podle odhadu stála bez daně minimálně 600 milionů korun. „Obě varianty se budou posuzovat. Pod Šaldovým náměstím se zdá méně výhodný. Dělal by se patrně povrchově a znamenalo by to přeložit inženýrské sítě. Šaldovo náměstí by se také uzavřelo,“ upozornil náměstek Ivo Palouš.

S beznadějně zacpanými silnicemi se denně setkávají řidiči dopravního podniku. Podobného zrychlení, jako je jízda po kolejovém pásu tramvaje na Šaldově náměstí, nemohou jinde využít. „Zacpané je vpodstatě celé centrum od Košické ulice po Šaldovo náměstí, aut neustále přibývá. Kdyby mohla jezdit po okruhu, určitě by se zlepšila průjezdnost i pro naše autobusy. Obecně by nejvíc pomohlo, kdyby lidé využívali více městskou hromadnou dopravu a auta nechali doma,“ řekla Jana Eichlerová, mluvčí libereckého dopravního podniku.

***

* Jak řešit dopravu v Liberci

Vnitřní městský okruh se dá v podstatě vytvořit i bez tunelu pod Šaldovým náměstím. Povede od Košické ulice přes nádraží ke sjezdu z rychlostní silnice za tunelem ve směru od Prahy. Z Žitavské ulice by vedl po nové silnici po levém břehu Nisy, tzv. Nová Wintrova. Okolo Energomontáží pak okruh povede po Sokolské ulici až pod knihovnu. Odtud má vést Nová Pastýřská k plaveckému bazénu a nákupnímu centru Interspar. Dále okruh navede po Vítězné ulici na Husovu a Klášterní až ke křižovatce u Textilany. Další část okruhu vede jako dosud podél terminálu MHD ke Košické ulici.
reklama

 
Adam Pluhař

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist