https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/lide-na-trinecku-bojuji-za-silnici-petici
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Lidé na Třinecku bojují za silnici peticí

29.8.2008 | TŘINEC | Právo | Anna Bortlíčková |
Hustota dopravy na I/11 a I/68 je neúnosná, příprava stavby nové komunikace nabírá skluz.
 
Nespokojenost lidí bydlících podél přetížené silnice I/11 a I/68 na Třinecku roste. Dopravní provoz na mezinárodním tahu houstne a příprava stavby nové komunikace nabírá skluz. Lidé podepisují petici, v níž vyzývají vládu k okamžitému řešení a urychlení výstavby.

Sílí obavy, že termín dokončení nové silnice v roce 2012 nebude dodržen. „Občané mají oprávněné pochybnosti, jestli se vůbec začne stavět příští rok, jak to je ve vládním usnesení č. 550 z roku 2006,“ řekl Právu šéf osadního výboru třinecké části Nebory Adolf Bolek, který je předsedou petičního výboru. Obavy jsou důvodné. Podle zmíněného usnesení mají stavby jednotlivých úseků začít v srpnu a říjnu 2009, podle aktuálního vyjádření Ředitelství silnic a dálnic ČR pro Právo je předpoklad zahájení staveb v průběhu roku 2010.

„V současné době jsou podány žádosti o územní rozhodnutí, které se doplňují o požadavky z výsledků posouzení stavby na životní prostředí EIA. V souhlasném stanovisku EIA je 94 různých opatření pro fázi přípravy, výstavby a provozu, kterým je třeba se věnovat,“ sdělila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Časovým problémem, jak dále uvedla, je doplnění požadavku na biologické hodnocení stavby, které se dělá v jarních a podzimních měsících.

„My jsme oprávněně předpokládali, že toto hodnocení bude součástí podkladů stavebního povolení, tj. nejblíže k termínu zahájení stavby, a ne již v územním řízení, neboť součástí EIA bylo provedení biologického průzkumu,“ uvedla. Největším úskalím podle ní budou, jako na každé jiné liniové stavbě, výkupy pozemků.

Současná hustota dopravy na I/68 a I/11, jak se uvádí v petici, přesahuje meze únosnosti. „Kolony vozidel ucpávají obce, vysoká je četnost kamiónové dopravy, která ještě naroste se spuštěním výroby v automobilce Hyundai,“ řekla Právu starostka Ropice Uršula Waniová (NK). Rovněž podle starostky Třince Věry Palkovské (NK) je dopravní situace velikým problémem, roste počet nehod, přibývá těch s tragickými následky. Od roku 2006 při dopravních nehodách na I/68 a I/11 mezi Třanovicemi a Bystřicí zemřelo šest lidí.

„Město Třinec a zastupitelstva dalších obcí, ale i Třinecké železárny vyvíjejí velké úsilí pro urychlení výstavby nové komunikace. Věříme, že i petice pomůže,“ řekl Bolek. V krátké době jde přitom již o třetí petici. Tu první v květnu podepisovali lidé bydlící u nebezpečné silnice ve Vendryni, další pak obyvatelé třinecké části Oldřichovice. Nynější občanská iniciativa je daleko rozsáhlejší, petici podepisují obyvatelé Třince, Ropice, Vendryně atd.

„Oslovili jsme všechny obce, kterých se tato svízelná situace týká, a hlásí se nám například i řidiči z Karvinska a Frýdecko-Místecka, kteří tudy jezdí,“ uvedl šéf petičního výboru. Mnoha lidem už totiž dochází trpělivost.

„Občané přišli i s požadavky na důraznější akci. Řekli jsme jim ale, že zkusíme petici a počkáme na stanovisko vlády. Pak uvidíme. Já bych nebyl pro blokádu, ale pokud se občané rozhodnou, těžko jim v tom někdo zabrání,“ řekl Bolek. Petiční akce potrvá do 25. září.

Nejsem pro blokádu silnice, ale pokud se občané rozhodnou, těžko jim v tom někdo zabrání Adolf Bolek, předseda petičního výboru

reklama

 
Anna Bortlíčková

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist