https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/lide-na-vsetinsku-nechteji-prijit-o-vlak
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Lidé na Vsetínsku nechtějí přijít o vlak

26.1.2007 | VSETÍN | Právo | Radovan Stoklasa |
Lidé, kteří bydlí v údolí mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi, nechtějí přijít o svou železniční trať a místo červeným motorovým vlakem cestovat autobusy. Vedení ČSAD Vsetín však tvrdí, že posílením autobusových linek by dokázali vlakovou dopravu nahradit a Zlínský kraj by navíc ušetřil peníze.
 
Společnost ČSAD Vsetín vyčíslila úspory, které by vznikly zrušením železniční tratě do Velkých Karlovic, na 12 až 16 miliónů korun. „Vlakové spojení bychom dokázali nahradit dvěma autobusy, které by bylo třeba ročně dotovat částkou dva milióny korun. To znamená, že Zlínský kraj by minimálně 10 miliónů korun ušetřil,“ uvedl ředitel ČSAD Vsetín Josef Růčka.

Podle něho začalo vedení firmy o této variantě uvažovat při hledání úspor. „Na rok 2007 jsme dostali na provozování autobusových linek stejné dotace jako v roce předcházejícím. Vidíme však, že na provoz železniční tratě jsou peníze dál vynakládány zbytečně,“ poznamenal Růčka.

Autobusových zastávek je víc

Vedení ČSAD soudí, že úroveň cestování autobusy by byla vyšší než vlakem. „Autobusové zastávky jsou četnější. Například cestující z Dinotic by při cestě do areálu vsetínské Zbrojovky nemuseli přesedat na vlak a potom ve Vsetíně zpátky do autobusů, čímž by ušetřili minimálně časnější vstávání,“ argumentuje Růčka.
Podle něho by polovina ušetřené částky stačila na to, aby ČSAD pokryla náklady na růst mezd zaměstnanců a částečně obnovila vozový park. Připouští však, že starostové obcí jsou většinou proti zrušení železniční tratě.

„Lidé jsou na vlak zvyklí. Když se objevily úvahy o jeho zrušení, začali dokonce sepisovat petici. Někteří tvrdí, že v autobusech nemůžou cestovat, protože jim bývá špatně,“ uvedla starostka Nového Hrozenkova Stanislava Špruncová (ČSSD). Za nepravděpodobné také považuje, že by úspory dosáhly deseti až šestnácti miliónů korun.

Starostové chtějí železnici zachovat

„Záleží, jak byla tato částka vypočítána. Železničáři loni opravili některé přejezdy i vlakové zastávky. Do tratě tedy investovali,“ řekla Špruncová.

Podle ní převažuje mezi starosty názor, že by trať měla zůstat v provozu.

„Dokonce jsme ochotni v případě potřeby na vlakovou dopravu přispívat,“ uvedla.

Jízdné možná podraží

O zrušení tratě do Velkých Karlovic se poprvé jednalo už na počátku devadesátých let. Pokud k nahrazení vlakových spojů autobusovými spoji nakonec nedojde a současná situace zůstane zachována, bude muset kraj doplácet na provoz obou paralelních spojů. Ředitel vsetínského ČSAD Růčka nevylučuje ani zdražování jízdného.
reklama

 
Radovan Stoklasa

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist