https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/lide-nechteji-na-hranicich-auta
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Lidé nechtějí na hranicích auta

10.9.2004 | LIBERECKÝ KRAJ | MF Dnes | Milada Prokopová |
Dohady o tom, na které hraniční přechody s Německem a Polskem pustit i auta, panují nyní mezi Libereckým krajem, obcemi a ochranáři. Zatímco kraj by do budoucna viděl nejraději na části z těch, které nyní slouží jen pěším a cyklistům, i auta, lidé z dotčených obcí i ekologové jsou proti.
 
"Potřebujeme propustnější hranici," říkají zástupci kraje. "Nechceme přírodu prošpikovanou přechody a silnicemi," namítají obce a ochranáři. Podle náměstka libereckého hejmana pro dopravu Miroslava Macha se spory týkají zejména Dolní Světlé a Krompachu v Lužických horách a Hrádku nad Nisou.

"Tam jsou proti hlavně ochranáři. Je to otázka dalších jednání a kompromisů. Měli bychom je vyřešit do doby, než přistoupíme k schengenským dohodách a uvolní se pohyb osob přes hranici, to bude někdy za tři roky," poznamenal Mach. Podle šéfa Správy Chráněné krajinné oblasti Lužické hory Tomáše Besty není silniční přechod v Dolní Světlé ani v Krompachu-Valech potřeba. "Auta mohou jezdit přes Krompach-Jonsdorf a Petrovice, kde se plánuje přechod dokonce i pro autobusy," vysvětlil Besta. "V Dolní Světlé je ale rezervace a přírodní památka Brazilka, auta by tu narušila rekreační funkci krajiny."

S tím souhlasí i starosta obce Mařenice, pod které osada Dolní Světlá patří, Petr Tlustý. " Stačí jen přechod pro pro pěší," říká Tlustý.

Ani obyvatelům Hrádku nad Nisou na Liberecku, kde je přechod pro cyklisty a pěší do německé Hartavy, není po chuti, že by tu měla jezdit auta.
"Nyní jsme proti," říká hrádecký starosta Martin Půta. "O kousek dál je totiž přechod pro auta do německé Žitavy a polského Porajova. Ten se musí nejprve rozšířit, jinak budou všichni jezdit přes Hartavu."

Záměru pustit na stávající česko-polský přechod v Habarticích na Frýdlantsku i kamiony se děsí frýdlantská radnice. "Kamiony by nám jezdily přímo centrem města po nábřeží a kolem nemocnice. To nemůžeme připustit," míní frýdlantský starosta Jindřich Wurm. Pokud se ovšem postaví silniční obchvat kolem Frýdlantu, nejsme proti."

Podle Macha se ale spory netýkají nových přechodů. "Zádrhel je na straně mezistátních jednání a dohod," dodal Mach. Nejblíž je podle něj vznik nového česko-polského přechodu pro kamiony v Oldřichově na Hranicících-Kopazcově, který i s příjezdovou silnicí a křižovatkou u Hrádku nad Nisou bude stát osmdesát až sto milionů korun.
reklama

 
Milada Prokopová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist