MF Dnes: Lidé nechtějí obří křižovatku
5.10.2004 | PRAHA | MF Dnes | Jan Ziegler |
Mimoúrovňová křižovatka na Malovance, která je součástí důležité silniční trasy městského okruhu, se zatím stavět nebude. Některá občanská sdružení se odvolala proti stavebnímu povolení, a tak osud nového dopravního spojení na severu Prahy je zatím nejistý.
Další spor o důležitou dopravní stavbu se vede na severu hlavního města. Sotva se nedávno po mnohaletých odkladech a soudních sporech otevřel řidičům tunel Mrázovka, opakování této kauzy nyní hrozí i v případě výstavby mimoúrovňové křižovatky na Malovance. Přes tu má vést vícepruhová silnice městského okruhu ze Strahovského tunelu dál podzemím pod Letnou až na Pelc Tyrolku. Na křižovatku tady rovněž naváže rychlostní silnice Břevnovská radiála, která povede ke karlovarské výpadovce.
Proti rozsáhlé dopravní křižovatce protestují některá občanská sdružení a Ateliér pro životní prostředí se kvůli stavebnímu povolení, které vydal magistrát, odvolal. Zástupce Ateliéru, právník Petr Kužvart, tvrdí, že povolení je nezákonné a nesprávné.
Odvolání lidem nepomůže
Šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát však nechápe, co aktivisté sledují. "Auta tady budou jezdit stejně," řekl. Podle něj by bylo chybou si myslet, že když na Malovance nebude postaveno další pokračování městské "dálnice", tak tady bude menší provoz.
"Navíc dokončení úseku okruhu mezi Pelc Tyrolkou a Malovankou je předpokladem pro to, abychom zklidnili severojižní magistrálu, dokonce je na to už vypracovaná studie. Takže čím déle se bude odkládat stavba křižovatky na Malovance a úsek na Pelc Tyrolku, tím déle budou trpět lidé, kteří mají tu smůlu, že bydlí u velmi přetížené severojižní magistrály, kde v některých úsecích projíždí i přes sto tisíc aut denně," tvrdí Laudát.
"To už někdy nechápu, pan Kužvart se jaksi odvolává proti všemu, takže mě to ani nepřekvapuje. Já jenom doufám, že jeho odvolání budou rychle zamítnuta a co nevidět se tady začne stavět," soudí pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.
Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa bere stavbu křižovatky nedaleko Strahovského tunelu jako nutné zlo. "Nelíbí se nám, že na křižovatku Malovanka nenaváže hned rychlostní silnice na Pelc Tyrolku, proto tady mohou dočasně vznikat i větší dopravní komplikace. Nicméně Strahovský tunel musí mít pokračování, bez něho se problémy s dopravou v této oblasti nevyřeší," tvrdí Chalupa.
Ateliér je zásadně proti
V odvolání Ateliéru se mimo jiné píše, že nová "dálniční" křižovatka přivede do těsné blízkosti Hradčan téměř dvě stě tisíc aut denně a dopravní problémy v těchto místech nevyřeší. "Ty tři radiály budou mít právě opačný nežli slibovaný efekt: neulehčí Praze odsáváním zbytné, zejména průjezdné automobilové dopravy z centra, ale naopak ji budou do centra pumpovat se všemi nevyhnutelnými, zhoubnými důsledky," zdůvodňuje Ateliér protest proti křižovatce.
***
Křižovatka na Malovance
* Rozsáhlá mimoúrovňová křižovatka má umožnit jízdu mezi Strahovským tunelem a pokračováním městské "dálnice" směrem na Pelc Tyrolku. Auta odtud budou moci odbočit i na Břevnovskou radiálu, rychlostní silnici, která naváže na karlovarskou výpadovku.
* Dopravní odborníci předpokládají, že nový úsek městské dálnice mezi Strahovským tunelem a Malovankou umožní zklidnit dopravu v centru hlavního města a dostane auta ze severojižní magistrály.
* Městský okruh je komunikace, jehož důležitou součástí jsou také Jižní spojka a tunely Strahovský a Mrázovka. Dokončen by měl být po roce 2010.
* Pražská radnice uvažuje o tom, že část peněz za tuto dopravní stavbu zaplatí soukromé společnosti a ty pak budou moci na stanovených úsecích vybírat od řidičů mýtné.
* Některá občanská sdružení však proti křižovatce u Malovanky protestují a Ateliér pro životní prostředí se odvolal proti stavebnímu povolení, které vydal pražský magistrát.
* Odpůrci městské dálnice tvrdí, že tato stavba vede na Malovance pouhých dvě stě metrů od Hradčan, přivede sem další auta a tuto oblast zničí.
reklama
Proti rozsáhlé dopravní křižovatce protestují některá občanská sdružení a Ateliér pro životní prostředí se kvůli stavebnímu povolení, které vydal magistrát, odvolal. Zástupce Ateliéru, právník Petr Kužvart, tvrdí, že povolení je nezákonné a nesprávné.
Odvolání lidem nepomůže
Šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát však nechápe, co aktivisté sledují. "Auta tady budou jezdit stejně," řekl. Podle něj by bylo chybou si myslet, že když na Malovance nebude postaveno další pokračování městské "dálnice", tak tady bude menší provoz.
"Navíc dokončení úseku okruhu mezi Pelc Tyrolkou a Malovankou je předpokladem pro to, abychom zklidnili severojižní magistrálu, dokonce je na to už vypracovaná studie. Takže čím déle se bude odkládat stavba křižovatky na Malovance a úsek na Pelc Tyrolku, tím déle budou trpět lidé, kteří mají tu smůlu, že bydlí u velmi přetížené severojižní magistrály, kde v některých úsecích projíždí i přes sto tisíc aut denně," tvrdí Laudát.
"To už někdy nechápu, pan Kužvart se jaksi odvolává proti všemu, takže mě to ani nepřekvapuje. Já jenom doufám, že jeho odvolání budou rychle zamítnuta a co nevidět se tady začne stavět," soudí pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.
Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa bere stavbu křižovatky nedaleko Strahovského tunelu jako nutné zlo. "Nelíbí se nám, že na křižovatku Malovanka nenaváže hned rychlostní silnice na Pelc Tyrolku, proto tady mohou dočasně vznikat i větší dopravní komplikace. Nicméně Strahovský tunel musí mít pokračování, bez něho se problémy s dopravou v této oblasti nevyřeší," tvrdí Chalupa.
Ateliér je zásadně proti
V odvolání Ateliéru se mimo jiné píše, že nová "dálniční" křižovatka přivede do těsné blízkosti Hradčan téměř dvě stě tisíc aut denně a dopravní problémy v těchto místech nevyřeší. "Ty tři radiály budou mít právě opačný nežli slibovaný efekt: neulehčí Praze odsáváním zbytné, zejména průjezdné automobilové dopravy z centra, ale naopak ji budou do centra pumpovat se všemi nevyhnutelnými, zhoubnými důsledky," zdůvodňuje Ateliér protest proti křižovatce.
***
Křižovatka na Malovance
* Rozsáhlá mimoúrovňová křižovatka má umožnit jízdu mezi Strahovským tunelem a pokračováním městské "dálnice" směrem na Pelc Tyrolku. Auta odtud budou moci odbočit i na Břevnovskou radiálu, rychlostní silnici, která naváže na karlovarskou výpadovku.
* Dopravní odborníci předpokládají, že nový úsek městské dálnice mezi Strahovským tunelem a Malovankou umožní zklidnit dopravu v centru hlavního města a dostane auta ze severojižní magistrály.
* Městský okruh je komunikace, jehož důležitou součástí jsou také Jižní spojka a tunely Strahovský a Mrázovka. Dokončen by měl být po roce 2010.
* Pražská radnice uvažuje o tom, že část peněz za tuto dopravní stavbu zaplatí soukromé společnosti a ty pak budou moci na stanovených úsecích vybírat od řidičů mýtné.
* Některá občanská sdružení však proti křižovatce u Malovanky protestují a Ateliér pro životní prostředí se odvolal proti stavebnímu povolení, které vydal pražský magistrát.
* Odpůrci městské dálnice tvrdí, že tato stavba vede na Malovance pouhých dvě stě metrů od Hradčan, přivede sem další auta a tuto oblast zničí.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




