MF Dnes: Lidé nesouhlasí s trasou obchvatu
1.10.2004 | JAROMĚŘ | MF Dnes | Jan Hrudka |
Záměr výstavby obchvatu Josefova má zádrhel. Proti stavbě se postavili lidé, kteří se strachují, že komunikace povede příliš blízko obytných domů.
Zprvu to vypadalo, že záměru výstavby obchvatu Josefova, který má město zbavit tranzitní dopravy vedoucí napříč touto a dalšími částmi Jaroměře, nebude nic stát v cestě. Nyní si však obyvatelé části Josefova, kudy by měl obchvat vést, na zastupitelích města vymohli nová jednání o trase komunikace.
"Kdyby obchvat vedl, jak navrhují zastupitelé, zamezilo by to rozvoj Josefova a narušilo životní prostředí," tvrdí se v petici, která požaduje posunutí obchvatu dál od bytové zástavby.
Zastupitelé, kteří měli na výběr čtyři navrhované trasy, se však už před časem přiklonili k variantě vést obchvat co nejblíže k Josefovu. "Obchvat vyústí jihovýchodně od Josefova, kde se kříží silnice od Starého a Nového Plesu," uvedl Jiří Shejbal z hradecké společnosti Transconsult, která variantu výstavby obchvatu zpracovala.
Náklady na asi čtyři a půl kilometru dlouhou komunikaci mají dosáhnout čtyř set milionů korun. Zastupitelé si vymínili, že pod obchvatem bude vybudován podchod pro chodce a cyklisty a podél něj protihlukové bariéry. Po obchvatu by mělo denně projet asi pět tisíc aut.
Obchvat Josefova má na jižním cípu města navázat na dálnici D11, která by měla končit severně od Jaroměře a pokračovat jako rychlostní silnice k hranicím s Polskem. Území, které by měl obchvat přetnout, je však podle odpůrců stavby jednou z nemnoha částí města v nichž je možný další urbanistický rozvoj. "Severozápadní část města bude omezena dálnicí, severovýchodní průmyslovou zástavbou, záplavovým územím a letištěm," stojí v petici.
Město si od obchvatu slibuje, že zabrání poškozování Josefova, jenž je městskou památkovou rezervací. "Kdyby obchvat Josefova nebyl, všichni, co pojedou směrem na Třebechovice a dále na Orlické hory, před Jaroměří sjedou z dálnice a projedou Josefovem," obává se dopravního zatížení starosta Jaroměře Vratislav Čermák.
Signatáři petice, jichž se zatím sešlo několik desítek, navrhují, aby obchvat vedl dál od městské zástavby. "Obchvat Josefova je v budoucnu jistě nezbytný, ale navržená varianta přivede k okraji města těžkou dopravu," míní Vladimír Štursa z petičního výboru.
Zástupci města by podle něj měli nechat vypracovat takovou variantu obchvatu, která by vedla dál od Josefova a brala ohled na stávající obytnou zónu. "S územím, přes které by měl vést obchvat, se dosud počítalo jako s klidovou zónou a plánuje se tam další rodinná zástavba," uvedl Štursa.
Někteří zastupitelé však míní, že nová jednání o trase obchvatu stavbu pozdrží. "Vést obchvat dál od Josefova ano, ale jedině tehdy, když to nebude znamenat zdržení stavby. Bude-li totiž dálnice dokončena dřív než obchvat, pro Josefov a část Jaroměře to bude katastrofa," soudí zastupitelka Jiřina Jelínková.
Starosta Čermák se obává, že vedení obchvatu dále od města jeho výstavbu prodraží. "Posuzované trasy se lišily v nákladech o 40 až 50 milionů korun, ale kdyby se obchvat posunul, náklady by vzrostly o stovky milionů," míní Čermák.
reklama
"Kdyby obchvat vedl, jak navrhují zastupitelé, zamezilo by to rozvoj Josefova a narušilo životní prostředí," tvrdí se v petici, která požaduje posunutí obchvatu dál od bytové zástavby.
Zastupitelé, kteří měli na výběr čtyři navrhované trasy, se však už před časem přiklonili k variantě vést obchvat co nejblíže k Josefovu. "Obchvat vyústí jihovýchodně od Josefova, kde se kříží silnice od Starého a Nového Plesu," uvedl Jiří Shejbal z hradecké společnosti Transconsult, která variantu výstavby obchvatu zpracovala.
Náklady na asi čtyři a půl kilometru dlouhou komunikaci mají dosáhnout čtyř set milionů korun. Zastupitelé si vymínili, že pod obchvatem bude vybudován podchod pro chodce a cyklisty a podél něj protihlukové bariéry. Po obchvatu by mělo denně projet asi pět tisíc aut.
Obchvat Josefova má na jižním cípu města navázat na dálnici D11, která by měla končit severně od Jaroměře a pokračovat jako rychlostní silnice k hranicím s Polskem. Území, které by měl obchvat přetnout, je však podle odpůrců stavby jednou z nemnoha částí města v nichž je možný další urbanistický rozvoj. "Severozápadní část města bude omezena dálnicí, severovýchodní průmyslovou zástavbou, záplavovým územím a letištěm," stojí v petici.
Město si od obchvatu slibuje, že zabrání poškozování Josefova, jenž je městskou památkovou rezervací. "Kdyby obchvat Josefova nebyl, všichni, co pojedou směrem na Třebechovice a dále na Orlické hory, před Jaroměří sjedou z dálnice a projedou Josefovem," obává se dopravního zatížení starosta Jaroměře Vratislav Čermák.
Signatáři petice, jichž se zatím sešlo několik desítek, navrhují, aby obchvat vedl dál od městské zástavby. "Obchvat Josefova je v budoucnu jistě nezbytný, ale navržená varianta přivede k okraji města těžkou dopravu," míní Vladimír Štursa z petičního výboru.
Zástupci města by podle něj měli nechat vypracovat takovou variantu obchvatu, která by vedla dál od Josefova a brala ohled na stávající obytnou zónu. "S územím, přes které by měl vést obchvat, se dosud počítalo jako s klidovou zónou a plánuje se tam další rodinná zástavba," uvedl Štursa.
Někteří zastupitelé však míní, že nová jednání o trase obchvatu stavbu pozdrží. "Vést obchvat dál od Josefova ano, ale jedině tehdy, když to nebude znamenat zdržení stavby. Bude-li totiž dálnice dokončena dřív než obchvat, pro Josefov a část Jaroměře to bude katastrofa," soudí zastupitelka Jiřina Jelínková.
Starosta Čermák se obává, že vedení obchvatu dále od města jeho výstavbu prodraží. "Posuzované trasy se lišily v nákladech o 40 až 50 milionů korun, ale kdyby se obchvat posunul, náklady by vzrostly o stovky milionů," míní Čermák.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




