MF Dnes: Lidé odmítají kamiony za okny
15.11.2005 | ÚSTÍ NAD LABEM | MF Dnes
O kvalitní kámen z lomů v Českém středohoří je zájem. Denně se o tom přesvědčují lidé bydlící v okolí kamenolomů. Právě kolem jejich domů totiž projíždí každý týden stovky nákladních aut, které natěžený materiál odváží. Obyvatelé z Hrušovky na Litoměřicku se proto brání peticí a žádají okamžitou nápravu nebezpečné situace.
„Kromě otřesů, hluku, výfukových zplodin a prachu nám vadí zejména nebezpečná dopravní situace, kdy jsou chodci při každém průjezdu náklaďáku vystaveni velkému nebezpečí. Není tu žádný chodník, jen úzká silnice, kde se nevyhnou dvě nákladní auta,“ konstatuje za obyvatele Hrušovky Petr Pokorný, organizátor petice.
V nedalekém kamenolomu v Dobkovičkách se nějakou dobu netěžilo, spolumajitelé se prý nemohli dohodnout. Před rokem kamenolom koupila společnost Kámen Zbraslav a začala opět těžit.
„K tomu, co se tady děje a má dít, jsme se vyjadřovali už před tím, než báňský úřad v Mostě povolil zdejší těžbu. My jsme tady takový objem těžby nechtěli,“ říká starosta Velemína Jiří Skalický.
Původně se mělo z Dobkovic odvézt každý rok 400 tisíc tun kamene. Nakonec byl těžební limit snížen na 250 tisíc tun. „Vlk se nažral a koza zůstala celá,“ komentuje to starosta.
Jednoduchými počty lze dospět k tomu, že denně to znamená 680 tun štěrku, což je minimálně 30 aut, včetně sobot a nedělí. „V místech, kde se silnice točí mezi domy v Hrušovce, je široká jen šest metrů. Když jsem takto argumentoval, neuspěl jsem. Jako laik nemám proti odborníkům šanci,“ komentuje to starosta. Odborná firma z Brna totiž vypracovala bezpečnostní audit a posoudila situaci jako vyhovující.
Stát těžbu povolil, ale potíže s dopravou v okolí lomu ponechal na místních obcích a správci silnic, což je Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Těžbu nedokážeme zastavit, můžeme se domáhat alespoň opatření, která by zmírnila dopad dopravy na zdejší lidi. Teď se musí společnost Kámen Zbraslav do tří měsíců dohodnout se správcem komunikace a ten by měl stanovit, co se pro bezpečnost v našich obcích udělá,“ dodává Skalický.
Ještě před zahájením těžby vedení velemínské radnice navrhovalo, aby byl kámen dopravován jako v minulosti po železnici, nebo aby byla vybudována účelová komunikace mimo obce. Jenže železnice je drahá, novou silnici zase nepovolila Správa Chráněné krajinné oblasti České středohoří.
Tato silnice je sice určena pro přepravu nadměrných nákladů, ale ty tudy projedou asi desetkrát do roka, vozí velké roury do ústecké teplárny. „Jedou krokem, žádné nebezpečí. Je nutné radikálně snížit rychlost náklaďáků z kamenolomu,“ říká Květa Doležalová z Hrušovky.
„Je to nebezpečné hlavně pro děti a staré lidi. Zvláště přes léto je celá vesnice plná, jsou tu desítky dětí na prázdninách, mají tady koupání,“ dodává Doležalová z Hrušovky.
„Petici jsme sestavili proto, abychom podpořili snahu starosty Velemína k nápravě směrem ke Krajskému úřadu. Navrhujeme snížení povolené rychlosti na 15 kilometrů, osvětlení silnice, případně zavedení semaforů. Pokud se nic nestane, zvážíme hromadnou žalobu,“ varuje Pokorný. Situace by se mohla ještě zhoršit, až bude zahájena stavba dálničního úseku přes České středohoří. Lze očekávat mnohonásobné zvýšení počtu aut naložených kamenem. Těžební firma je však ochotna přistoupit na kompromis.
„Koncem listopadu budeme na Krajském úřadu v Ústí jednat ohledně naší spoluúčasti na údržbě a čistění silnic. Nebráníme se ani jednání o zvýšení bezpečnosti při průjezdu obcemi. Před dvěma týdny jsme dostali stanovisko policie, která doporučuje snížení rychlosti v Hrušovce,“ řekl včera Jan Stejskal ze společnosti Kámen Zbraslav, která v Dobkovicích těží.
reklama
V nedalekém kamenolomu v Dobkovičkách se nějakou dobu netěžilo, spolumajitelé se prý nemohli dohodnout. Před rokem kamenolom koupila společnost Kámen Zbraslav a začala opět těžit.
„K tomu, co se tady děje a má dít, jsme se vyjadřovali už před tím, než báňský úřad v Mostě povolil zdejší těžbu. My jsme tady takový objem těžby nechtěli,“ říká starosta Velemína Jiří Skalický.
Původně se mělo z Dobkovic odvézt každý rok 400 tisíc tun kamene. Nakonec byl těžební limit snížen na 250 tisíc tun. „Vlk se nažral a koza zůstala celá,“ komentuje to starosta.
Jednoduchými počty lze dospět k tomu, že denně to znamená 680 tun štěrku, což je minimálně 30 aut, včetně sobot a nedělí. „V místech, kde se silnice točí mezi domy v Hrušovce, je široká jen šest metrů. Když jsem takto argumentoval, neuspěl jsem. Jako laik nemám proti odborníkům šanci,“ komentuje to starosta. Odborná firma z Brna totiž vypracovala bezpečnostní audit a posoudila situaci jako vyhovující.
Stát těžbu povolil, ale potíže s dopravou v okolí lomu ponechal na místních obcích a správci silnic, což je Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Těžbu nedokážeme zastavit, můžeme se domáhat alespoň opatření, která by zmírnila dopad dopravy na zdejší lidi. Teď se musí společnost Kámen Zbraslav do tří měsíců dohodnout se správcem komunikace a ten by měl stanovit, co se pro bezpečnost v našich obcích udělá,“ dodává Skalický.
Ještě před zahájením těžby vedení velemínské radnice navrhovalo, aby byl kámen dopravován jako v minulosti po železnici, nebo aby byla vybudována účelová komunikace mimo obce. Jenže železnice je drahá, novou silnici zase nepovolila Správa Chráněné krajinné oblasti České středohoří.
Tato silnice je sice určena pro přepravu nadměrných nákladů, ale ty tudy projedou asi desetkrát do roka, vozí velké roury do ústecké teplárny. „Jedou krokem, žádné nebezpečí. Je nutné radikálně snížit rychlost náklaďáků z kamenolomu,“ říká Květa Doležalová z Hrušovky.
„Je to nebezpečné hlavně pro děti a staré lidi. Zvláště přes léto je celá vesnice plná, jsou tu desítky dětí na prázdninách, mají tady koupání,“ dodává Doležalová z Hrušovky.
„Petici jsme sestavili proto, abychom podpořili snahu starosty Velemína k nápravě směrem ke Krajskému úřadu. Navrhujeme snížení povolené rychlosti na 15 kilometrů, osvětlení silnice, případně zavedení semaforů. Pokud se nic nestane, zvážíme hromadnou žalobu,“ varuje Pokorný. Situace by se mohla ještě zhoršit, až bude zahájena stavba dálničního úseku přes České středohoří. Lze očekávat mnohonásobné zvýšení počtu aut naložených kamenem. Těžební firma je však ochotna přistoupit na kompromis.
„Koncem listopadu budeme na Krajském úřadu v Ústí jednat ohledně naší spoluúčasti na údržbě a čistění silnic. Nebráníme se ani jednání o zvýšení bezpečnosti při průjezdu obcemi. Před dvěma týdny jsme dostali stanovisko policie, která doporučuje snížení rychlosti v Hrušovce,“ řekl včera Jan Stejskal ze společnosti Kámen Zbraslav, která v Dobkovicích těží.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




