MF Dnes: Lidé se bouří proti městskému okruhu
16.3.2007 | PRAHA | MF Dnes | Alice Kottová |
Po lidech z Prahy 4 a Prahy 8 chystají obyvatelé metropole v pořadí již třetí hromadnou žalobu na magistrát kvůli hluku.
Obyvatelé Břevnova chtějí tímto způsobem bojovat proti výstavbě mimoúrovňové křižovatky Malovanka, která je součástí plánované severozápadní části městského okruhu. Stavba podle nich již teď vysoký hluk v lokalitě ještě zvýší.
„Mimoúrovňová křižovatka Malovanka, kterou bude podle údajů Ústavu dopravního inženýrství projíždět 125 tisíc aut denně, oproti současným 50 tisícům aut denně, se nachází v oblasti, kde jsou již v dnešní době překračovány zákonem povolené limity hluku a znečištění ovzduší,“ řekl Aleš Ohrablo ze sdružení EKO Břevnov. Podle něj hluk v této lokalitě již dnes dosahuje 70 decibelů a hygienický limit je přitom 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.
„S magistrátem i šestou městskou částí si dopisujeme již řadu let. Ale oni nám pouze všechno zamítají a tím to končí,“ tvrdí Ohrablo s tím, že dostavbu městského okruhu považuje sdružení za nesmyslné.
Podle pražského primátora Pavla Béma je však stavba městského okruhu klíčovou dopravní stavbou, která má naopak snížit hlučnost, prašnost a dopravní zatížení města. „Pak již jediná možnost, jak zcela hluk odstranit, je město srovnat se zemí a vysázet tady les, kde by si poté lidé mohli postavit stan,“ řekl s nadsázkou Bém, který však dodal, že tím poukazuje na absurditu snažení některých občanských sdružení, která proti hluku bojují.
„Neexistuje jiné cesty, jak chránit ne jednu nebo dvě malé lokality, ale celé město, tedy více než milion lidí, než dokončit nadřazený dopravní skelet – vnější tranzitní pražský okruh, vnitřní městský okruh a sedm radiálních komunikací, které tyto okruhy spojují,“ uvedl Bém.
Pro Aleše Ohrabla však městský okruh představuje jen další akci pražské betonové lobby. „Doprava by se měla ve městě omezovat. Například stavěním parkovišť P+R. Městský okruh dopravu do města jedině přivede,“ tvrdí Ohrablo.
Podle Béma však občanská sdružení absolutně nepochopila, co to je nadřazený dopravní skelet. „Tato sdružení neuvěřitelným způsobem rozeštvávají Pražany proti sobě a jménem těchto občanských sdružení nehovoří zdravý rozum a tolerance jednoho k druhému, ale něco úplně jiného. Jejich argumenty jsou absurdní a scestné,“ řekl Bém.
Podle něj si tito lidé neuvědomují, že nežijí ve městě sami na jednom konkrétním místě, ale že ve městě žije dalších více než milion obyvatel.
Jeho tvrzení však pobouřilo Alžbětu Rejchrtovou z občanského sdružení Občané postižení severojižní magistrálou. Toto sdružení totiž jako vůbec první loni v červenci zažalovalo magistrát kvůli hluku v oblasti mezi ulicemi Vyskočilova a Michelská. „Pan primátor z nás dělá hlupáky. Ale podle mě bránit své právo na zdraví a majetek rozhodně hloupé není,“ odpovídá razantně Rejchrtová. Občanské sdružení si navíc před podáním žaloby nechalo vypracovat odborné posudky na hluk v této lokalitě. „Ty svědčí jednoznačně v náš prospěch a jasně hovoří o překročení hygienických limitů až o patnáct decibelů, což je ohromné číslo,“ řekl právník František Korbel, který obyvatele Prahy 4 ve sporu zastupuje.
Pokud by byla tato žaloba úspěšná, mohla by podle něj sloužit jako precedens pro další tisíce Pražanů, kteří s hlukem marně bojují.
To přiznává i Bém. „Tyto žaloby vnímám jako nebezpečné. Dokážete si představit, co by se stalo, kdyby jen jedna jediná z nich uspěla?“
reklama
„Mimoúrovňová křižovatka Malovanka, kterou bude podle údajů Ústavu dopravního inženýrství projíždět 125 tisíc aut denně, oproti současným 50 tisícům aut denně, se nachází v oblasti, kde jsou již v dnešní době překračovány zákonem povolené limity hluku a znečištění ovzduší,“ řekl Aleš Ohrablo ze sdružení EKO Břevnov. Podle něj hluk v této lokalitě již dnes dosahuje 70 decibelů a hygienický limit je přitom 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.
„S magistrátem i šestou městskou částí si dopisujeme již řadu let. Ale oni nám pouze všechno zamítají a tím to končí,“ tvrdí Ohrablo s tím, že dostavbu městského okruhu považuje sdružení za nesmyslné.
Podle pražského primátora Pavla Béma je však stavba městského okruhu klíčovou dopravní stavbou, která má naopak snížit hlučnost, prašnost a dopravní zatížení města. „Pak již jediná možnost, jak zcela hluk odstranit, je město srovnat se zemí a vysázet tady les, kde by si poté lidé mohli postavit stan,“ řekl s nadsázkou Bém, který však dodal, že tím poukazuje na absurditu snažení některých občanských sdružení, která proti hluku bojují.
„Neexistuje jiné cesty, jak chránit ne jednu nebo dvě malé lokality, ale celé město, tedy více než milion lidí, než dokončit nadřazený dopravní skelet – vnější tranzitní pražský okruh, vnitřní městský okruh a sedm radiálních komunikací, které tyto okruhy spojují,“ uvedl Bém.
Pro Aleše Ohrabla však městský okruh představuje jen další akci pražské betonové lobby. „Doprava by se měla ve městě omezovat. Například stavěním parkovišť P+R. Městský okruh dopravu do města jedině přivede,“ tvrdí Ohrablo.
Podle Béma však občanská sdružení absolutně nepochopila, co to je nadřazený dopravní skelet. „Tato sdružení neuvěřitelným způsobem rozeštvávají Pražany proti sobě a jménem těchto občanských sdružení nehovoří zdravý rozum a tolerance jednoho k druhému, ale něco úplně jiného. Jejich argumenty jsou absurdní a scestné,“ řekl Bém.
Podle něj si tito lidé neuvědomují, že nežijí ve městě sami na jednom konkrétním místě, ale že ve městě žije dalších více než milion obyvatel.
Jeho tvrzení však pobouřilo Alžbětu Rejchrtovou z občanského sdružení Občané postižení severojižní magistrálou. Toto sdružení totiž jako vůbec první loni v červenci zažalovalo magistrát kvůli hluku v oblasti mezi ulicemi Vyskočilova a Michelská. „Pan primátor z nás dělá hlupáky. Ale podle mě bránit své právo na zdraví a majetek rozhodně hloupé není,“ odpovídá razantně Rejchrtová. Občanské sdružení si navíc před podáním žaloby nechalo vypracovat odborné posudky na hluk v této lokalitě. „Ty svědčí jednoznačně v náš prospěch a jasně hovoří o překročení hygienických limitů až o patnáct decibelů, což je ohromné číslo,“ řekl právník František Korbel, který obyvatele Prahy 4 ve sporu zastupuje.
Pokud by byla tato žaloba úspěšná, mohla by podle něj sloužit jako precedens pro další tisíce Pražanů, kteří s hlukem marně bojují.
To přiznává i Bém. „Tyto žaloby vnímám jako nebezpečné. Dokážete si představit, co by se stalo, kdyby jen jedna jediná z nich uspěla?“
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




