https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/lide-se-budi-to-ticho-neznaji
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Lidé se budí, to ticho neznají

19.2.2007 | DUBÍ | MF Dnes
Dva měsíce po otevření dálnice D8 z Trmic u Ústí nad Labem k německým hranicím se obyvatelům Dubí značně ulevilo. Tedy alespoň některým.
 
Kvůli dlouhým kolonám kamionů bylo dříve takřka nemožné přejít hlavní tah E55, který protíná obec. Místní dusil smog a trápil hluk motorů a skřípění brzd tahačů. Dálnice kamiony odvedla z obce. Jenže s nimi odešli jednak turisté, jednak řidiči projíždějících kamionů a dodávek. Na těch byli závislí zdejší podnikatelé. Zatímco jedni se radují z klidu, druzí krachují a obec upadá.

„Konečně je tu klid,“ říká s úlevou místní rodačka Radka Kubásková, která bydlí v domku hned u silnice. „Tady jsem dříve stála s kočárkem patnáct dvacet minut, než mě někdo pustil,“ vzpomíná a ukazuje na přechod přes silnici v centru města. Od 21. prosince 2006, kdy byla otevřena dálnice, může přejít bez obav, silnice E55 přes Dubí je prázdná. Loni zde obyvatelé napočítali za hodinu i 200 kamionů, včera jich za hodinu projelo pět, dva z nich vyjížděly z místní sklárny.

Proti katastrofální situaci s hlukem, emisemi a nebezpečím, která působila kamionová doprava v Dubí, protestovali místní téměř deset let. Založili také Iniciativu proti kamionům v Dubí, jejíž členové se spojili s aktivisty v sousedním Sasku a několikrát silnici E55 společně na protest zablokovali. S transparenty se vydali i na hraniční přechod na Cínovci.

„Kvůli kamionům nám doma řinčela okna, v pokoji nebylo slyšet vlastního slova. Nemohli jsme otevírat okna kvůli prachu ze silnice a výfukům,“ přibližuje Kubásková. „Teď už se tu dá normálně žít,“ dodává.

„Nejhorší to bylo v zimě, když nám pod okny stála kolona kamionů a řidiči do rána túrovali auta a krokem popojížděli,“ uvádí další z místních, Jarmila Komárková. „A přes den, když chtěl kluk jezdit v parku na kole, musela jsem ho nejprve převést přes silnici a večer zase. Jinak by ho nikdo nepustil a já jsem se samozřejmě bála, že by se mu něco mohlo stát,“ dodává Komárková. Iniciativa proti kamionům svoji činnost pomalu ukončuje. Na ticho si ale místní paradoxně nemohou zvyknout. „Někdy se v noci probudím a zjistím, že mi něco chybí. Ten hluk z kamionů byl v Dubí tak silný a stálý, že nás to ticho teď překvapuje,“ říká nyní s úsměvem šéf sdružení Karel Pešička. „Já se s manželem také třikrát čtyřikrát v noci probudím. Myslím si ale, že si rychle zvykneme,“ přidává se Komárková.

Jejich radost ale nesdílejí podnikatelé a drobní živnostníci, kteří mají na trase E55 už od Cínovce své obchody.


PLUSY A MINUSY D8

Dubí už nesužují stovky kamionů, lidé si oddechli. Z ulic mizí prostitutky a končí noční podniky. Obchodníci ale přišli o zisky a bojují o přežití. Na jiných místech ale kamionů, jejichž řidiči se chtějí vyhnout mýtu, přibývá. Starosta Telnice se bojí nehod.

Ještě nedávno bylo Dubí atrakcí pro české i zahraniční novináře. Jezdili sem na reportáže o prostituci. Dubí bylo proslulé po celém světě. Ve výlohách téměř každého domu podél silnice se ukazovaly dívky ve spodním prádle a neonová světla lákala sexuchtivé turisty.

Prostitutky mizí Teď už by takové „divadlo“ museli hledat. Také to se totiž díky dálnici změnilo. Domy, kde prostitutky pracovaly kolem E55, jsou zavřené a chátrají.

„Po otevření dálnice tady skončilo už pět nočních klubů,“ říká vedoucí podniku Love Story. Jeho dům jako jeden z mála zůstal, prý díky stálým klientům. I tady však mají nižší zisky. „Máme pět holek a za den se tu zastaví v průměru jen asi sedm klientů. Dříve jich bylo třikrát tolik,“ dodává vedoucí Love Story.

O živobytí přicházejí i prostitutky přímo na ulici. „Je to hrůza, loni jsem měla deset kšeftů za den, letos jeden,“ uvádí naštvaně asi dvacetiletá blonďatá žena.

Odpočívadlo u Dubí bývalo plné kamionů, včera zůstalo úplně prázdné, stejně jako tržnice vietnamských obchodníků. „Nejsou lidi,“ říká jedna z trhovkyň. Její kolegové u dvacítky stánků jen znuděně posedávají nebo telefonují. Ještě nedávno sem zajížděly autobusy plné německých turistů. Podobně jsou na tom další podnikatelé a drobní živnostníci, majitelé restaurací, kadeřnictví či obchodů.

„Letos nám tržby klesly o dvě třetiny, přitom to byl dříve zlatý důl. Ještě loni jsme zboží z dolní benzinky, které nešlo na odbyt, vozili sem nahoru. Tady se vždycky všechno prodalo,“ vzpomíná žena, která má v pronájmu dvě pumpy v Dubí. Teď jí zboží leželo na pultu a u stojanu včera stálo jen jedno auto.

Opřežití nyní bojují i dvě směnárny na nedalekém Cínovci. „Dříve jsme tu měli turisty hlavně ze severu Německa, Holandska a Dánska. Ti teď už jezdí po dálnici, nemají důvod zajíždět do hor,“ říká majitel jedné ze směnáren. Loni v lednu měl prý i padesát lidí denně, letos jich je jen čtvrtina. Kvůli nízkým tržbám skončila na úřadu práce jedna zaměstnankyně a od 1. ledna vyměňuje peníze majitel sám. Méně zákazníků mají i hospodští.

Stanislav Mergl má v pronájmu motorest na Cínovci. „Můžu být upřímný?“ uvedl na dotaz, jak se mu daří po otevření dálnice. „Kde jsou ty časy, kdy to stálo aspoň za prd. Teď je to ještě horší,“ řekl. „Nikdy to nebylo na nějaké vyskakování, ale letos jsme šli s tržbami dolů o padesát procent. Když odečtu náklady, tak jsme za leden 18 tisíc korun v mínusu,“ přibližuje Mergl. Dříve zaměstnával sedm lidí. „Nechal jsem tam už jen dceru, ostatní jsem musel propustit,“ dodal.

Pomůže snad nový přechod

Teď netrpělivě čeká na léto, kdy jsou tržby prý větší. A hlavně na to, zda se otevře další hraniční přechod na Cínovci, který by mohl přivést turisty. „Chci vydržet do začátku příštího roku, kdy má Česko vstoupit do bezhraničního schengenského prostoru. Měl by se totiž otevřít další přechod pro motoristy, který je nyní jen pro pěší. Pokud se to ale nezlepší a nepřijdou zákazníci, budu muset hospodu zavřít,“ doplnil Mergl.

Starosta Dubí Petr Pípal o potížích podnikatelů ví. „Dálnicí se zcela změnil život v obci. Je tu klid, čisto, naštěstí mizí i prostituce. To je pozitivní. Na tranzitu jsou ale závislí někteří živnostníci a ti nyní přicházejí zkrátka,“ uvedl Pípal.

Dubí chce navázat spolupráci s přeshraničními městy Altenberg a Dippoldiswalde. „Chceme nastartovat různé projekty v rámci euroregionu. Díky podpůrným fondům z EU bych chtěl podporovat lázeňství. Chtěl bych najít podnikatele, kteří by byli schopni provozovat zimní a letní sporty,“ vyjmenovává Pípal.
reklama

Artur Janoušek

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist