https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/lide-se-obavaji-letiste
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Lidé se obávají letiště

1.12.2006 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | MF Dnes | Antonín Pelíšek |
Podoba vytouženého jihočeského letiště v Plané u Českých Budějovic je jasná: Budou na něm přistávat mezinárodní dopravní letadla až pro sto sedmdesát cestujících a areál vyroste do pěti let. Jenom je smůla, že obyvatelé jeho okolí o projektu stále nic nevědí.
 
Politici představili už druhou studii

České Budějovice a Jihočeský kraj usilují o civilní letiště na místě vojenského už více než deset let. Včera politici ukázali v řadě už druhou projektovou studii, jak má dílo vypadat. Základní stavba přijde na čtyři sta milionů korun, roční ztráty z provozu dosáhnou třicet milionů. Radní kraje i města s převahou ODS přesto věří, že projekt u zastupitelů prosadí.

Jinak ale vnímají stavbu obyvatelé. Areál letiště se dotkne území několika obcí i soukromých majitelů.

Areál letiště i s pozemky má patřit Jihočeskému kraji. Vztahy s vlastníky včetně armády ještě vypořádány nejsou.

Lidé chtějí vědět, jak bude vypadat hluková zátěž a jak se jich dotkne samotná stavba. Kvůli osvětlení se bude muset například vykácet několik desítek hektarů lesa, od jedné z osad - Šindlových Dvorů, povedou rozvody plynu, změní se životní prostředí. Doprava i zastavitelnost území.

„S obcemi i soukromníky průběžně jednáme, jejich zástupci jsou o všem informováni. Řešíme majetkové vztahy. V okamžiku, kdy dojde k převodu majetku od státu na kraj, stanou se vlastníci našimi partnery a vyrovnáme se s nimi,“ uvedl jihočeský radní Robin Schinko.

Starostové dotčených obcí ale takové řeči nerozumějí. Tvrdí, že nevědí, co mají k letišti svým voličům vysvětlovat. Navíc připomínají původní myšlenku otců projektu, že se stanou spoluvlastníky letiště. O tom ale už nikdo nemluví.

„Chceme se na letišti podílet. Denně se na mě obracejí obyvatelé s dotazy ke stavbě, ale nemám pro ně informace. Mají starost, jak dalece je vše zasáhne, vyrostla u nás spousta nových domů. Opravdu mě mrzí, že s námi nikdo nejedná,“ poukazuje starostka Homolí Marie Štěpánková.

Podobně mluví i její kolegyně z Litvínovic Alena Nováková. Připomněla, že na představení studie letiště ji nikdo nepozval.

Obyvatelé lokalit jako Planá, Homole nebo Rožnov ještě nezapomněli na trápení s původně vojenským letištěm, odkud jim nad hlavami létaly stíhačky Mig 21.

Třiatřicetiletá Ivana Votrubová z Homolí uvedla, že žádná veřejná diskuse o novém letišti v obci nebyla. „Chceme, aby nám veřejně projekt představili odborníci. Určitě bych na takovou besedu poslala i manžela,“ poznamenala.

Jenomže letiště už žije vlastním životem. Společnost založilo město České Budějovice spolu s Jihočeským krajem. Získala už povolení pro provoz malých letadel na vnitrostátních linkách.

Na letišti se už staví

V areálu, který přesně před rokem opustili vojáci a který má společnost pronajatý od ministerstva obrany, se staví. Upravuje se vzletová dráha, zabezpečuje oplocení.

Příští rok chce letiště dostat licenci na mezinárodní provoz. To si vyžádá další peníze z rozpočtu kraje i města. Jenom pro letošní rok Jihočeské letiště České Budějovice spotřebovalo třicet milionů korun. Autoři vize věří, že hlavní výstavbu pokryjí evropské fondy.

Změny se příští rok dotknou vedení společnosti. V představenstvu budou jen odborníci, politikové usednou na židle dozorčí rady. Uvažuje se o tom, že kromě vlastního oploceného letiště vznikne kolem něho přidružená komerční zóna.

„Je zde vlečka, o pronájem některých opuštěných budov po vojsku je už teď velký zájem,“ naznačil šéf krajského odboru dopravy Jiří Klása.

Studii rozvoje letiště včera představila novinářům pražská projektová kancelář AGA. Podle ní se dá budoucí provoz srovnat s kapacitou letiště v Karlových Varech. Umožní Jihočechům spojení se světem při ročním odbavení až čtyřiceti tisíc cestujících.

„Procházíme řízením o udělení licence na mezinárodní provoz. Větší letadla už u nás budou moci přistávat v příštím roce, samozřejmě zatím bez potřebného servisu. Finální práce se dokončí někdy v letech 2008 až 2009,“ předpokládá ředitel společnosti Jihočeské letiště České Budějovice Ladislav Oldřich.
reklama

 
Antonín Pelíšek

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist