MF Dnes: Lidé v Jaroměři se dozvědí, co dýchají
14.12.2007 | JAROMĚŘ | MF Dnes | Jan Hrudka |
Lidé žijící podél hlavního silničního průtahu Jaroměří by se za pár týdnů měli dozvědět, jaké množství škodlivin z dopravy dýchají či jak na jejich zdraví mohou působit vibrace a hluk z těžkých automobilů.
Měření emisí, vibrací a hluku na nejfrekventovanější dopravní tepně ve městě objednali místní radní, kteří věří, že získaná data nejen upozorní na alarmující situaci v dopravě, ale také jim pomohou při jednání o výstavbě silničního ochvatu města. Mezi Hradcem a Náchodem projede denně okolo třiceti tisíc aut. Asi dvě třetiny z nich míří přes Jaroměř směrem na Náchod, další tisíce uprostřed města odbočí a pokračují na Trutnov. Jaroměřští radní se proto shodují: Od přetížené dopravy nám pomůže jedině obchvat. Jedním z argumentů, které mají výstavbu nové silnice urychlit, má být právě probíhající měření.
Hygienici nejprve měli stanoviště před městským muzeem na Husově třídě, nyní měřicí zařízení přesunuli do Hradecké ulice, zhruba na půl cesty mezi kruhovým objezdem u Lidlu a kruhovou křižovatkou na Špici. „Místa byla vytipována jako předpokládané kritické body, ale také s ohledem na možnost připojení měřicího zařízení na zdroj elektrické energie,“ informoval vedoucí odboru dopravy na jaroměřské radnici Vladislav Hejda.
Měření by mělo být hotovo do konce roku, naměřené hodnoty by měly být k dispozici za několik týdnů. Získané údaje mají upozornit na zdravotní rizika, která hrozí lidem bydlícím podél silničního průtahu městem. „Věříme, že získáme důkazy o dopadu tranzitní dopravy a z toho plynoucích zdravotních rizik na obyvatele,“ uvedl jaroměřský místostarosta František Vrabec. Měření, na které Jaroměř získala 300 tisíc korun od krajského úřadu, provádí Zdravotní ústav Pardubice. Ten má zkušenosti z podobného výzkumu v Chlumci na Cidlinou.
„Do konce roku bychom měli mít také k dispozici statistiku průjezdu vozidel městem za čtyřiadvacet hodin denně i bilanci dopravních nehod od roku 2005 do prvního čtvrtletí 2007,“ sdělil Vrabec.
Jaroměř leží na trase uvažované dálnice D11 z Hradce Králové na hraniční přechod v Královci. Přivedení autostrády k městu se plánuje na rok 2013, obchvat města má tvořit silnice I/33 obepínající Jaroměř severně od města mezi Hořenicemi a Heřmanicemi a směřující do Náchoda.
Starosta Jaroměře Jiří Klepsa se však obává, že dálnice se před Jaroměří zastaví a její další pokračování přijde až někdy po roce 2015, což zbrzdí i výstavbu obchvatu. „Tato stavba byla ještě před několika měsíci na chvostu všech případných záměrů souvisejících s dálnicí. Věřím, že nynější měření emisí ve městě bude jedním z podpůrných argumentů pro jednání se státními institucemi o urychlení výstavby obchvatu,“ uvedl Klepsa.
reklama
Hygienici nejprve měli stanoviště před městským muzeem na Husově třídě, nyní měřicí zařízení přesunuli do Hradecké ulice, zhruba na půl cesty mezi kruhovým objezdem u Lidlu a kruhovou křižovatkou na Špici. „Místa byla vytipována jako předpokládané kritické body, ale také s ohledem na možnost připojení měřicího zařízení na zdroj elektrické energie,“ informoval vedoucí odboru dopravy na jaroměřské radnici Vladislav Hejda.
Měření by mělo být hotovo do konce roku, naměřené hodnoty by měly být k dispozici za několik týdnů. Získané údaje mají upozornit na zdravotní rizika, která hrozí lidem bydlícím podél silničního průtahu městem. „Věříme, že získáme důkazy o dopadu tranzitní dopravy a z toho plynoucích zdravotních rizik na obyvatele,“ uvedl jaroměřský místostarosta František Vrabec. Měření, na které Jaroměř získala 300 tisíc korun od krajského úřadu, provádí Zdravotní ústav Pardubice. Ten má zkušenosti z podobného výzkumu v Chlumci na Cidlinou.
„Do konce roku bychom měli mít také k dispozici statistiku průjezdu vozidel městem za čtyřiadvacet hodin denně i bilanci dopravních nehod od roku 2005 do prvního čtvrtletí 2007,“ sdělil Vrabec.
Jaroměř leží na trase uvažované dálnice D11 z Hradce Králové na hraniční přechod v Královci. Přivedení autostrády k městu se plánuje na rok 2013, obchvat města má tvořit silnice I/33 obepínající Jaroměř severně od města mezi Hořenicemi a Heřmanicemi a směřující do Náchoda.
Starosta Jaroměře Jiří Klepsa se však obává, že dálnice se před Jaroměří zastaví a její další pokračování přijde až někdy po roce 2015, což zbrzdí i výstavbu obchvatu. „Tato stavba byla ještě před několika měsíci na chvostu všech případných záměrů souvisejících s dálnicí. Věřím, že nynější měření emisí ve městě bude jedním z podpůrných argumentů pro jednání se státními institucemi o urychlení výstavby obchvatu,“ uvedl Klepsa.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




