MF Dnes: Lidé v Turnově bojují proti dálnici
14.2.2005 | TURNOV | MF Dnes
Pár metrů od domů ve Fučíkově ulici v Turnově vyústí dálnice od Prahy. S kolony aut přijde hluk, výfukové plyny a prach. Kvůli tomu se místní lidé postavili městu a bojují proti výstavbě jižního sjezdu. Nyní se jim podařilo akci pozdržet.
"Už teď je situace šílená, protože ulicí projíždí denně dva tisíce sto aut. Až sem přivedou dopravu z dálnice, bude to ještě horší," kritizuje plány města jeden z protestujících obyvatel František Stiller. Úzkou Fučíkovou ulicí v obytné čtvrti bude do centra Turnova projíždět doprava ze čtyřproudé silnice od Prahy.
Město lidem nabídlo řešení. Protihlukovou stěnu. "Měla by být kolem šedesáti metrů dlouhá a asi pět metrů vysoká," upřesnila její rozměry Kateřina Košková z odboru rozvoje turnovské radnice. Jenže stěna není podle místních lidí dobře navržená, proto se postavili proti ní a zbrzdili tak stavbu jižního sjezdu. "Připadali bychom si za prosklenou stěnou jen kousek od oken bytů jako v zoologické zahradě," míní protestující. "Navíc bude stěna jen na jedné straně silnice a hluk se bude odrážet na domy naproti. K tomu všemu ještě nedokáže zábrana ochránit proti hluku poslední patro bytovek," kritizoval stěnu Stiller.
Radnice nyní pracuje na úpravě protihlukové stěny, která by měla přijít zhruba na dva miliony korun.
"Musíme vymyslet nové technické řešení. Až se tak stane a dostaneme stavební povolení, bude možné odstartovat stavbu jižního sjezdu," informovala Košková.
Pouhé pozastavení sjezdu však lidem nestačí. Nechtějí, aby dálnice ústila přímo pod jejich okny, a tak plánují další kroky. "Kontaktovali jsme ministerstvo dopravy," naznačil Stiller jednu z možností. "Problém je v tom, že město nemá na nový projekt peníze, a tak nechce ten současný, který nám nevyhovuje, měnit," upozornil Stiller.
Starosta Turnova Milan Hejduk protesty i petici okomentoval s tím, že lidé mají o jižním sjezdu špatné informace. "Sice podepsali petici, ale v podstatě jsou sami proti sobě. Až postavíme jižní sjezd, tak zakážeme nákladním autům, které se tudy nyní dostávají do průmyslové zóny Ohrazenice, vjezd do ulice," upozornil Hejduk. Navíc prý spojka poslouží i obyvatelům ulice. "Je však pravda, že asi lidem ze dvou domů sjezd život znepříjemní. Jak to budeme řešit, zatím jisté není," dodal starosta.
Podle informací z radnice by se jižní sjezd mohl začít stavět již v letošním roce. "Město uvolnilo peníze na protihlukové stěny a podle mých informací z ministerstva dopravy by měl mít i stát na výstavbu spojky," informoval Hejduk. Stavební povolení prý kvůli protestům lidí získají až v létě. "Není proto jisté, zda akci stihneme realizovat."
V tomto bodě se informace rozcházejí. Jan Stach z Ředitelství silnic a dálnic v Libereci, přes které má zhruba patnáct milionů od státu na stavbu jít, totiž tvrdí, že letos prostředky určitě nedostanou. "Finance nemáme. Nejspíš se je podaří získat z rozpočtu až v příštím roce," upozornil Stach. Navíc prý není jediným sporným boden protihluková stěna. "Spojka má vést přes pozemky, jejichž majitel s výstavbou příliš nesouhlasí. Předpokládám, že se v budoucnu nějak dohodneme," dodal Stach.
reklama
Město lidem nabídlo řešení. Protihlukovou stěnu. "Měla by být kolem šedesáti metrů dlouhá a asi pět metrů vysoká," upřesnila její rozměry Kateřina Košková z odboru rozvoje turnovské radnice. Jenže stěna není podle místních lidí dobře navržená, proto se postavili proti ní a zbrzdili tak stavbu jižního sjezdu. "Připadali bychom si za prosklenou stěnou jen kousek od oken bytů jako v zoologické zahradě," míní protestující. "Navíc bude stěna jen na jedné straně silnice a hluk se bude odrážet na domy naproti. K tomu všemu ještě nedokáže zábrana ochránit proti hluku poslední patro bytovek," kritizoval stěnu Stiller.
Radnice nyní pracuje na úpravě protihlukové stěny, která by měla přijít zhruba na dva miliony korun.
"Musíme vymyslet nové technické řešení. Až se tak stane a dostaneme stavební povolení, bude možné odstartovat stavbu jižního sjezdu," informovala Košková.
Pouhé pozastavení sjezdu však lidem nestačí. Nechtějí, aby dálnice ústila přímo pod jejich okny, a tak plánují další kroky. "Kontaktovali jsme ministerstvo dopravy," naznačil Stiller jednu z možností. "Problém je v tom, že město nemá na nový projekt peníze, a tak nechce ten současný, který nám nevyhovuje, měnit," upozornil Stiller.
Starosta Turnova Milan Hejduk protesty i petici okomentoval s tím, že lidé mají o jižním sjezdu špatné informace. "Sice podepsali petici, ale v podstatě jsou sami proti sobě. Až postavíme jižní sjezd, tak zakážeme nákladním autům, které se tudy nyní dostávají do průmyslové zóny Ohrazenice, vjezd do ulice," upozornil Hejduk. Navíc prý spojka poslouží i obyvatelům ulice. "Je však pravda, že asi lidem ze dvou domů sjezd život znepříjemní. Jak to budeme řešit, zatím jisté není," dodal starosta.
Podle informací z radnice by se jižní sjezd mohl začít stavět již v letošním roce. "Město uvolnilo peníze na protihlukové stěny a podle mých informací z ministerstva dopravy by měl mít i stát na výstavbu spojky," informoval Hejduk. Stavební povolení prý kvůli protestům lidí získají až v létě. "Není proto jisté, zda akci stihneme realizovat."
V tomto bodě se informace rozcházejí. Jan Stach z Ředitelství silnic a dálnic v Libereci, přes které má zhruba patnáct milionů od státu na stavbu jít, totiž tvrdí, že letos prostředky určitě nedostanou. "Finance nemáme. Nejspíš se je podaří získat z rozpočtu až v příštím roce," upozornil Stach. Navíc prý není jediným sporným boden protihluková stěna. "Spojka má vést přes pozemky, jejichž majitel s výstavbou příliš nesouhlasí. Předpokládám, že se v budoucnu nějak dohodneme," dodal Stach.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk