MF Dnes: Lidé z letiště přemlouvají obce
11.12.2008 | PRAHA | MF Dnes | Petr Švec |
Kampaň má přesvědčit obyvatele středních Čech a Prahy, že jim plánovaná stavba ranveje neuškodí.
Na pražském letišti Ruzyně přistává a vzlétá ročně 170 tisíc letadel. Veškeré „dění“ se odehrává na jediné dráze, ředitelství letiště by proto rádo postavilo druhou ranvej.
Hluk motorů startujících a přistávajících strojů není pro nikoho příjemný, a tak se ruzyňský aerodrom netěší valné přízni mezi obyvateli okolních středočeských obcí. Manažeři letiště proto vymysleli kampaň, jak si sousedy naklonit. Za více než měsíc objeli s modrým stanem a rolemi map postupně osmadvacet obcí Středočeského kraje a pražských čtvrtí a přesvědčovali tamní obyvatele, aby se nové ranveje nebáli.
Poslední zastávkou byly v neděli Řepy. „Informační stan navštívily stovky lidí, kteří se zajímali hlavně o vliv dráhy na jejich každodenní život,“ shrnula ředitelka komunikace Letiště Praha Eva Krejčí.
Podle ní řadu návštěvníků překvapilo, že jim druhá dráha neuškodí, ale naopak pomůže.
„Proti nové dráze nic nemáme. Tolik se nás nedotkne. Jsme blíže té původní,“ uvažuje starosta Kněževsi v okrese Praha-západ Vladimír Vodák. Provoz by se tak alespoň ze začátku, než počet letadel vzroste, mohl mezi dvě dráhy rozmělnit a v Kněževsi by bylo klidněji.
Letiště však za toleranci okolních radnic musí platit mnohamilionové částky – kompenzace za to, že je příliš hlučným sousedem.
„Obce mají nárok na protihluková okna. Do jejich výměny jsme dosud investovali více než půl miliardy korun. Na výměnu oken budou mít nárok i obce, které budou dotčeny provozem na plánované paralelní dráze,“ řekla Krejčí.
Vyměňují okna, sázejí stromy Vesnice dostávají od aerodromu navíc finanční dary. V rámci programu Žijeme zde společně již letiště od roku 2004 rozdělilo do obecních rozpočtů 80 milionů.
Příští rok si radnice rozdělí dohromady dalších 31,5 milionu korun.
Obce za tyto peníze opravují chodníky, vysazují stromy. „Využíváme to ke zlepšení životního prostředí,“ potvrzuje kněževeský starosta. Přesto by si představoval lepší kompenzace. „O padesát až sto procent vyšší,“ potvrdil.
Ještě více by za souhlas s novou ranvejí požadovala středočeská Jeneč. Ta si ročně přilepší zhruba dvěma miliony korun. „Výši kompenzací lze obtížně stanovit, částka dnes přiměřená se zítra může jevit směšnou. Například výstavbou dráhy dojde v naší obci na významné části katastru ke stavební uzávěře,“ podotkl jenečský starosta Rostislav Mičín. Ten s výstavbou zásadně nesouhlasí. „Nicméně politický tlak na její výstavbu je tak silný, že se smiřujeme s tím, že postavena bude,“ připustil.
Vůbec největší odpůrci výstavby nové ranveje žijí v pražských Nebušicích a Suchdole. Nebušičtí obyvatelé se totiž dostanou přímo do trasy přistávajících nebo vzlétajících letounů. To čeká také Suchdol, přestože leží mnohem dále od letiště a hluková zátěž tu nebude tak vysoká. Jenže přes Suchdol se navíc plánuje výstavba severní části dálničního okruhu kolem Prahy. Hluk z dálnice a letiště zároveň by život tamních lidí znatelně zhoršil.
Zprovoznění paralelní dráhy by naopak nejvíce uvítali obyvatelé pražských Řep, Dědiny, Ruzyně, Břevnova či Motola.
Výstavba ranveje, ale i okružní dálnice na severu metropole je kvůli soudnímu rozhodnutí nyní v nedohlednu.
reklama
Hluk motorů startujících a přistávajících strojů není pro nikoho příjemný, a tak se ruzyňský aerodrom netěší valné přízni mezi obyvateli okolních středočeských obcí. Manažeři letiště proto vymysleli kampaň, jak si sousedy naklonit. Za více než měsíc objeli s modrým stanem a rolemi map postupně osmadvacet obcí Středočeského kraje a pražských čtvrtí a přesvědčovali tamní obyvatele, aby se nové ranveje nebáli.
Poslední zastávkou byly v neděli Řepy. „Informační stan navštívily stovky lidí, kteří se zajímali hlavně o vliv dráhy na jejich každodenní život,“ shrnula ředitelka komunikace Letiště Praha Eva Krejčí.
Podle ní řadu návštěvníků překvapilo, že jim druhá dráha neuškodí, ale naopak pomůže.
„Proti nové dráze nic nemáme. Tolik se nás nedotkne. Jsme blíže té původní,“ uvažuje starosta Kněževsi v okrese Praha-západ Vladimír Vodák. Provoz by se tak alespoň ze začátku, než počet letadel vzroste, mohl mezi dvě dráhy rozmělnit a v Kněževsi by bylo klidněji.
Letiště však za toleranci okolních radnic musí platit mnohamilionové částky – kompenzace za to, že je příliš hlučným sousedem.
„Obce mají nárok na protihluková okna. Do jejich výměny jsme dosud investovali více než půl miliardy korun. Na výměnu oken budou mít nárok i obce, které budou dotčeny provozem na plánované paralelní dráze,“ řekla Krejčí.
Vyměňují okna, sázejí stromy Vesnice dostávají od aerodromu navíc finanční dary. V rámci programu Žijeme zde společně již letiště od roku 2004 rozdělilo do obecních rozpočtů 80 milionů.
Příští rok si radnice rozdělí dohromady dalších 31,5 milionu korun.
Obce za tyto peníze opravují chodníky, vysazují stromy. „Využíváme to ke zlepšení životního prostředí,“ potvrzuje kněževeský starosta. Přesto by si představoval lepší kompenzace. „O padesát až sto procent vyšší,“ potvrdil.
Ještě více by za souhlas s novou ranvejí požadovala středočeská Jeneč. Ta si ročně přilepší zhruba dvěma miliony korun. „Výši kompenzací lze obtížně stanovit, částka dnes přiměřená se zítra může jevit směšnou. Například výstavbou dráhy dojde v naší obci na významné části katastru ke stavební uzávěře,“ podotkl jenečský starosta Rostislav Mičín. Ten s výstavbou zásadně nesouhlasí. „Nicméně politický tlak na její výstavbu je tak silný, že se smiřujeme s tím, že postavena bude,“ připustil.
Vůbec největší odpůrci výstavby nové ranveje žijí v pražských Nebušicích a Suchdole. Nebušičtí obyvatelé se totiž dostanou přímo do trasy přistávajících nebo vzlétajících letounů. To čeká také Suchdol, přestože leží mnohem dále od letiště a hluková zátěž tu nebude tak vysoká. Jenže přes Suchdol se navíc plánuje výstavba severní části dálničního okruhu kolem Prahy. Hluk z dálnice a letiště zároveň by život tamních lidí znatelně zhoršil.
Zprovoznění paralelní dráhy by naopak nejvíce uvítali obyvatelé pražských Řep, Dědiny, Ruzyně, Břevnova či Motola.
Výstavba ranveje, ale i okružní dálnice na severu metropole je kvůli soudnímu rozhodnutí nyní v nedohlednu.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




