https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/lide-ziskali-nadeji-ze-si-ulevi-od-nakladaku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Lidé získali naději, že si uleví od náklaďáků

8.11.2004 | OLOMOUC | MF Dnes | Roman Helcl |
Obyvatelům několika obcí mezi Lipníkem nad Bečvou a Přerovem, kterým z nadměrné nákladní dopravy praskají domy, mají nyní naději, že se jim částečně uleví.
 
Zástupci občanů, starostů, policie, správy silnic, krajského úřadu a nedalekého lomu v Podhůře se totiž na schůzce svolané senátorkou Jitkou Seitlovou dohodli na postupu, jak okolním obcím ulevit od náklaďáků, které často nedodržují ani rychlost či předepsanou váhu.

"Vím, že dopravu nelze nikam odstěhovat či všem stranám nařídit, jak by měly postupovat. Věřím ale, že se můžeme domluvit, jak celý problém zmírnit," řekla senátorka.

"Všechny strany se dohodly, že nejlepší bude v postižených obcích vybudovat přechody pro chodce, snížit rychlost či zakázat předjíždění," uvedl jeden z obyvatel Radslavic, který se setkání účastnil.

Zástupci správy silnic a Policie ČR zase slíbili, že budou častěji kontrolovat, zda nejsou kamiony přetížené. "To bývá ale často velkým problémem. Téměř každý řidič má vysílačku a varuje ostatní před kontrolami," řekl Lubomír Koláček, vedoucí přerovského dopravního inspektorátu.

Jednatel Kamenolomů ČR Jaroslav Chlubna, pod kterého spadá i kamenolom v Podhůře, hodlá svolat schůzku dopravců. Chce jim tlumočit názory obyvatel. "Nemohu jim však nic nařídit. V tomto případě by měla spíše pracovat policie, která může měřit rychlost a váhu vozidel," uvedl Chlubna, podle kterého se stala chyba již během vypracování studie vlivu na životní prostředí, která se dělala před otevřením lomu. "Tato zpráva sice hovoří o prašnosti, ale už se vůbec nezabývá trasou náklaďáků nebo tím, kdo opraví poničené cesty a prasklé domy," dodal.

Již příští týden by se měla v Radslavicích sejít komise odborníků, kteří celou situaci posoudí. "Podle mých předpokladů by mohl být výsledek vidět do května příštího roku," míní technický náměstek krajské správy silnic Petr Foltýnek.

Lidé si na dopravu v obcích okolo kamenolomu Podhůra stěžují již několik měsíců. Někteří z nich dokonce sepsali petici, ve které požadují alespoň omezení dopravy ve svých obcích. "Naší obcí denně projede minimálně dvě stě náklaďáků. Některé domy míjejí jen v metrové vzdálenosti a v jednom úseku musí jedno z aut dokonce vjet na chodník, protože se na silnici prostě nevleze," popisuje situaci starosta Sušice Josef Krátký, který má obavu i z dalšího nebezpečí. "Pod vozovkou a chodníkem je zabudován plyn a já se bojím, že to kvůli těm otřesům jednou bouchne," dodává starosta.

Podobná situace je i v nedalekých Radslavicích, kde místním lidem začíná docházet trpělivost. Mnohá vozidla totiž nedodržují předepsanou rychlost v obci a tím ohrožují bezpečí obyvatel.
"Je to strašné, řidiči tady jezdí jako divočáci, a navíc se i předjíždějí. Zdejší silnice jsou přitom na takovou jízdu moc úzké. Navíc mám strach, že jim při takové jízdě vypadne náklad. Už to došlo tak daleko, že se s vnučkou bojím chodit přes obec," stěžuje si například obyvatelka Radslavic Doubravka Dostalíková a podobný názor mají i další.

***

Co se má udělat

* Všechny strany se dohodly, že nejlepší bude v postižených obcích mezi Lipníkem a Přerovem vybudovat přechody pro chodce, snížit rychlost či zakázat předjíždění.

* Zástupci správy silnic a Policie ČR slíbili, že budou častěji kontrolovat, zda nejsou kamiony přetížené.

* Kamenolomy ČR svolají schůzku dopravců a sdělí jim názory lidí.


reklama

 
Roman Helcl

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist