MF Dnes: Lidem vadí zápach a tlačenice
25.2.2010 | PLZEŇ | MF Dnes | Jaroslav Nedvěd |
Plzeňský městský dopravní podnik vyhodnotil průzkum mezi cestujícími veřejnou dopravou.
Rychle, bez tlačení a ve vozech, kde se nikomu neudělá zle z vedra, zápachu nebo vydýchaného vzduchu. Tak chtějí jezdit cestující veřejnou dopravou v Plzni. A cena jízdenky je přitom pro lidi vedlejší. Výsledky průzkumu mezi zákazníky oznámili včera zástupci dopravních podniků.
Nespokojenost s tlačenicemi může trochu zmírnit plánovaný nákup velkokapacitních trolejbusů a autobusů. Se zlepšením ovzduší ve vozech si ale dopraváci nevědí rady.
Podle výsledků průzkumu, v němž odpovídalo 800 respondentů, lidé po veřejné dopravě nejvíc žádají, aby byla rychlá a spoje jezdily v co nejkratších intervalech.
„To upřednostňuje téměř sedmdesát procent cestujících. Rozhodujícím kritériem je čas a komfort. Pouze 6,5 procenta považuje za důležitou cenu,“ uvedl Pavel Pruner z Právnické fakulty Západočeské univerzity, která průzkum provedla. Pruner se domnívá, že pokud se budou odstraňovat nedostatky veřejné dopravy, může počet cestujících růst.
Co tedy dopravní podniky udělají, aby odbouraly nenáviděné tlačenice, na které si stěžuje třetina cestujících? „Snažíme se zvýšit podíl velkoplošných vozů. Uvažovali jsme o třech trolejbusech a bude se dělat výběrové řízení až na pětadvacet autobusů,“ tvrdí generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus.
A co se bude dít s intervaly spojů, na kterých lidem také záleží?
„Zavádíme taktovou dopravu a pojede nová trolejbusová linka na Borská pole. Od 1. července se to spustí zkušebně a od od 1. září jedeme naostro,“ konstatoval provozní ředitel dopravních podniků Václav Zikmund.
Michal Kraus uvedl, že ke zrychlení dopravy by mělo na frekventovaných silnicích pomoci plánované vybudování samostatných jízdních pruhů pro vozy veřejné dopravy. Do konce roku by měl být podle Krause první pruh zřízený v ulici U Prazdroje. „Stáli bychom také o úpravu Karlovarské třídy a hodně nás trápí křižovatka u Intersparu,“ sdělil Kraus.
Cestujícími hodně kritizované špatné ovzduší ve voze je pro dopraváky nejzapeklitější problém. „Vzhledem k průměrné vzdálenosti zastávek mezi třemi a čtyřmi sty metry není řešením klimatizovat celý vůz, protože se příliš často otevírají dveře. Navíc by klimatizace zásadním způsobem prodražila nákup vozidel,“ prohlásil Kraus.
A nestačilo by, kdyby ve všech vozech dobře fungovala ventilace vzduchu? „To nemohu vyloučit. Nicméně instalace na to v našich vozech nejsou,“ konstatoval Kraus s tím, že dopravní podnik používá celkem 350 vozů.
„Skoková změna prostě nepřipadá v úvahu. Hledali jsme cestu v možné instalaci pohlcovačů pachů, které jsou na trhu dostupné. Nicméně naši společnost by to přišlo na tři až čtyři miliony korun ročně. Takže jediné opatření je větrat a větrat,“ řekl Kraus.
Průzkum ukázal, že veřejná doprava v Plzni má za sebou pozoruhodný zvrat. Podíl cestujících, kteří využívají trolejbusy, tramvaje a autobusy k dojíždění do práce, se zvýšil na 38 procent. To je zhruba dvojnásobek oproti roku 2008.
MHD je oblíbenější díky krizi?
Častější využití veřejné dopravy k cestám do zaměstnání může souviset s hospodářskou krizí. „Zvýšil se počet podnikatelů, využívajících veřejnou dopravu. Může to být tím, že se ve firmách začalo šetřit a méně se používají automobily,“ uvedl Pavel Pruner z Právnické fakulty Západočeské univerzity, která průzkum provedla.
Skutečnost, že víc lidí jezdí veřejnou dopravou do zaměstnání, ale neznamená, že dopravním podnikům přibylo klientů. Bylo to právě naopak. „Loni nám ubylo pět až sedm milionů cestujících. V roce 2009 jsme jich celkem měli 102 milionů,“ uvedl ekonomický ředitel dopravních podniků Miroslav Kočica.
Úbytek cestujících se projevil především v poklesu počtu lidí, kteří si kupují předplatné jízdenky. A to znamenalo menší tržby. „Pokles dělal 17 milionů korun,“ sdělil Kočica.
***
* Výsledky průzkumu
spokojenost s městskou
hromadnou dopravou v Plzni
S čím jsou cestující nespokojení?
Špatný vzduch ve vozech 44 %
Nedostatek prostoru 32 %
Nízká frekvence spojů 22 %
Rychlost dopravy 16 %
Nečistota vozů a zastávek 11 %
Nedodržování jízdního řádu 10 %
Cena jízdného 5 %
Podíl cestujících využívajících MHD
Do zaměstnání 38 %
Za zábavou 8 %
Za nákupy 6 %
ZDROJ: Průzkum PMDP v roce 2009
reklama
Nespokojenost s tlačenicemi může trochu zmírnit plánovaný nákup velkokapacitních trolejbusů a autobusů. Se zlepšením ovzduší ve vozech si ale dopraváci nevědí rady.
Podle výsledků průzkumu, v němž odpovídalo 800 respondentů, lidé po veřejné dopravě nejvíc žádají, aby byla rychlá a spoje jezdily v co nejkratších intervalech.
„To upřednostňuje téměř sedmdesát procent cestujících. Rozhodujícím kritériem je čas a komfort. Pouze 6,5 procenta považuje za důležitou cenu,“ uvedl Pavel Pruner z Právnické fakulty Západočeské univerzity, která průzkum provedla. Pruner se domnívá, že pokud se budou odstraňovat nedostatky veřejné dopravy, může počet cestujících růst.
Co tedy dopravní podniky udělají, aby odbouraly nenáviděné tlačenice, na které si stěžuje třetina cestujících? „Snažíme se zvýšit podíl velkoplošných vozů. Uvažovali jsme o třech trolejbusech a bude se dělat výběrové řízení až na pětadvacet autobusů,“ tvrdí generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus.
A co se bude dít s intervaly spojů, na kterých lidem také záleží?
„Zavádíme taktovou dopravu a pojede nová trolejbusová linka na Borská pole. Od 1. července se to spustí zkušebně a od od 1. září jedeme naostro,“ konstatoval provozní ředitel dopravních podniků Václav Zikmund.
Michal Kraus uvedl, že ke zrychlení dopravy by mělo na frekventovaných silnicích pomoci plánované vybudování samostatných jízdních pruhů pro vozy veřejné dopravy. Do konce roku by měl být podle Krause první pruh zřízený v ulici U Prazdroje. „Stáli bychom také o úpravu Karlovarské třídy a hodně nás trápí křižovatka u Intersparu,“ sdělil Kraus.
Cestujícími hodně kritizované špatné ovzduší ve voze je pro dopraváky nejzapeklitější problém. „Vzhledem k průměrné vzdálenosti zastávek mezi třemi a čtyřmi sty metry není řešením klimatizovat celý vůz, protože se příliš často otevírají dveře. Navíc by klimatizace zásadním způsobem prodražila nákup vozidel,“ prohlásil Kraus.
A nestačilo by, kdyby ve všech vozech dobře fungovala ventilace vzduchu? „To nemohu vyloučit. Nicméně instalace na to v našich vozech nejsou,“ konstatoval Kraus s tím, že dopravní podnik používá celkem 350 vozů.
„Skoková změna prostě nepřipadá v úvahu. Hledali jsme cestu v možné instalaci pohlcovačů pachů, které jsou na trhu dostupné. Nicméně naši společnost by to přišlo na tři až čtyři miliony korun ročně. Takže jediné opatření je větrat a větrat,“ řekl Kraus.
Průzkum ukázal, že veřejná doprava v Plzni má za sebou pozoruhodný zvrat. Podíl cestujících, kteří využívají trolejbusy, tramvaje a autobusy k dojíždění do práce, se zvýšil na 38 procent. To je zhruba dvojnásobek oproti roku 2008.
MHD je oblíbenější díky krizi?
Častější využití veřejné dopravy k cestám do zaměstnání může souviset s hospodářskou krizí. „Zvýšil se počet podnikatelů, využívajících veřejnou dopravu. Může to být tím, že se ve firmách začalo šetřit a méně se používají automobily,“ uvedl Pavel Pruner z Právnické fakulty Západočeské univerzity, která průzkum provedla.
Skutečnost, že víc lidí jezdí veřejnou dopravou do zaměstnání, ale neznamená, že dopravním podnikům přibylo klientů. Bylo to právě naopak. „Loni nám ubylo pět až sedm milionů cestujících. V roce 2009 jsme jich celkem měli 102 milionů,“ uvedl ekonomický ředitel dopravních podniků Miroslav Kočica.
Úbytek cestujících se projevil především v poklesu počtu lidí, kteří si kupují předplatné jízdenky. A to znamenalo menší tržby. „Pokles dělal 17 milionů korun,“ sdělil Kočica.
***
* Výsledky průzkumu
spokojenost s městskou
hromadnou dopravou v Plzni
S čím jsou cestující nespokojení?
Špatný vzduch ve vozech 44 %
Nedostatek prostoru 32 %
Nízká frekvence spojů 22 %
Rychlost dopravy 16 %
Nečistota vozů a zastávek 11 %
Nedodržování jízdního řádu 10 %
Cena jízdného 5 %
Podíl cestujících využívajících MHD
Do zaměstnání 38 %
Za zábavou 8 %
Za nákupy 6 %
ZDROJ: Průzkum PMDP v roce 2009
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




