Právo: Likvidace skládek spolkne půl miliardy
20.4.2009 | FRÝDEK MÍSTEK | Právo | Anna Bortlíčková |
Deponie průmyslového odpadu v lokalitě Skatulův hliník blokují stavbu budoucího obchvatu Frýdku-Místku.
Sanace skládky Skatulův hliník, která se zčásti nachází na trase budoucího obchvatu Frýdku-Místku, bude stát více než půl miliardy korun. Jde o starou ekologickou zátěž, takže její odstranění bude financovat stát.
Vyplynulo to z vyjádření Zuzany Chocholové z oddělení komunikace ministerstva financí. „Předpokládaný odhad finančních nákladů na komplexní sanačně rekultivační práce je 519 miliónů korun,“ uvedla. Na otázku, zda na to jsou finanční prostředky, odpověděla: „Ano, staré ekologické zátěže je stát povinen odstraňovat, a proto s těmito výdaji počítá.“
Podle Chocholové je v současné době již schválena projektová dokumentace sanace a rekultivace skládky a probíhají závěrečná jednání mezi ministerstvy financí a dopravy. K dotazu, zda sanace skládky nebude časově a technicky kolidovat s výstavbou obchvatu Frýdku-Místku, uvedla, že předmětem jednání mezi ministerstvem financí a ministerstvem dopravy je rovněž optimalizace časových návazností sanačně stavebních prací v prostoru skládky Skatulův hliník. „Kolidovat s výstavbou samotného obchvatu by to nemělo,“ řekl včera Právu náměstek primátorky Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD) s tím, že ministerstvo dopravy ústy odstupujícího ministra Petra Bendla (ODS) přislíbilo podporu koordinovanému postupu.
V lokalitě Skatulův hliník, kde byl před léty ukládán i průmyslový odpad z válcoven plechu, se podle Chocholové nacházejí tři dílčí skládky. Jednou z nich je neřízená deponie průmyslových odpadů s celkovým objemem uložených odpadů zhruba 196 tisíc metrů krychlových. „Sanace a rekultivace této skládky je v plném rozsahu součástí aktuálně zpracovaného projektu sanace a rekultivace lokality Skatulův hliník,“ uvedla.
Ve střední části lokality se podle Chocholové nachází řízená skládka průmyslových odpadů válcoven plechu, na níž bylo uloženo 26 700 kubíků odpadů. „V současné době je již mimo provoz a je z technických důvodů rovněž součástí projektu sanace a rekultivace lokality Skatulův hliník,“ doplnila. Třetí dílčí skládka, na níž je uložen inertní odpad, není součástí zmíněného projektu. Komplexní sanačně rekultivační práce by měly trvat 38 měsíců, na části lokality, která je na trase budoucí komunikace, by měly být hotovy za 17 měsíců.
Termín zahájení sanačních prací zatím není znám. Podle Pobuckého se jeví jako reálné, že sanace by mohla začít ve druhé polovině tohoto roku. „Stavba obchvatu města by teoreticky mohla být zahájena začátkem příštího roku,“ dodal.
Náklady na stavbu obchvatu byly vyčísleny na více než 4 miliardy korun.
***
Staré ekologické zátěže je stát povinen odstraňovat, a proto s těmito výdaji počítá Zuzana Chocholová, ministerstvo financí
reklama
Vyplynulo to z vyjádření Zuzany Chocholové z oddělení komunikace ministerstva financí. „Předpokládaný odhad finančních nákladů na komplexní sanačně rekultivační práce je 519 miliónů korun,“ uvedla. Na otázku, zda na to jsou finanční prostředky, odpověděla: „Ano, staré ekologické zátěže je stát povinen odstraňovat, a proto s těmito výdaji počítá.“
Podle Chocholové je v současné době již schválena projektová dokumentace sanace a rekultivace skládky a probíhají závěrečná jednání mezi ministerstvy financí a dopravy. K dotazu, zda sanace skládky nebude časově a technicky kolidovat s výstavbou obchvatu Frýdku-Místku, uvedla, že předmětem jednání mezi ministerstvem financí a ministerstvem dopravy je rovněž optimalizace časových návazností sanačně stavebních prací v prostoru skládky Skatulův hliník. „Kolidovat s výstavbou samotného obchvatu by to nemělo,“ řekl včera Právu náměstek primátorky Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD) s tím, že ministerstvo dopravy ústy odstupujícího ministra Petra Bendla (ODS) přislíbilo podporu koordinovanému postupu.
V lokalitě Skatulův hliník, kde byl před léty ukládán i průmyslový odpad z válcoven plechu, se podle Chocholové nacházejí tři dílčí skládky. Jednou z nich je neřízená deponie průmyslových odpadů s celkovým objemem uložených odpadů zhruba 196 tisíc metrů krychlových. „Sanace a rekultivace této skládky je v plném rozsahu součástí aktuálně zpracovaného projektu sanace a rekultivace lokality Skatulův hliník,“ uvedla.
Ve střední části lokality se podle Chocholové nachází řízená skládka průmyslových odpadů válcoven plechu, na níž bylo uloženo 26 700 kubíků odpadů. „V současné době je již mimo provoz a je z technických důvodů rovněž součástí projektu sanace a rekultivace lokality Skatulův hliník,“ doplnila. Třetí dílčí skládka, na níž je uložen inertní odpad, není součástí zmíněného projektu. Komplexní sanačně rekultivační práce by měly trvat 38 měsíců, na části lokality, která je na trase budoucí komunikace, by měly být hotovy za 17 měsíců.
Termín zahájení sanačních prací zatím není znám. Podle Pobuckého se jeví jako reálné, že sanace by mohla začít ve druhé polovině tohoto roku. „Stavba obchvatu města by teoreticky mohla být zahájena začátkem příštího roku,“ dodal.
Náklady na stavbu obchvatu byly vyčísleny na více než 4 miliardy korun.
***
Staré ekologické zátěže je stát povinen odstraňovat, a proto s těmito výdaji počítá Zuzana Chocholová, ministerstvo financí
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




