Právo: Linka pro čistotu a zeleň nestíhá
29.9.2009 | PRAHA | Právo | Jana Šprunková |
Za zhruba dva měsíce se na ombudsmana obrátili lidé s více než osmi stovkami podnětů, mohou volat i mailovat.
Zahlcena podněty je po dvouměsíčním provozu bezplatná linka i městský ombudsman pro čistotu a zeleň. „Nestíhám,“ říká shodně s postavou Úlisného z Vratných lahví operátorka Kateřina Zemanová. „Takový objem práce a tak velký zájem lidí jsme si dopředu ani neuměli představit,“ shrnul několikatýdenní zkušenosti ombudsman Pavel Polák.
Zatímco v prvních dnech bylo možné podnět od volajících předat dál k vyřízení zhruba do druhého dne, dnes to trvá čtyři až pět dní.
„Denně dostáváme tak dvacítku podnětů a kromě toho desítky mailů. Potřebujeme ještě jednu sílu,“ konstatoval Polák
Připustil, že mnohdy lidé možná linku i nadužívají a upozorňují na každé psí hovínko, ale v zásadě jsou jejich podněty věcné. Do dnešních dnů jich na bezplatné lince 800 100 000 a mailu operátorka zaznamenala přes osm set.
Přes pět set je jich vyřízeno, osmdesátka se vyřizuje a zbytek je předaný kompetentním úřadům nebo firmám.
Co lidem nejvíce vadí a na co nejčastěji upozorňují? Beze sporu je to nepořádek, jak v ulicích, tak v zeleni, různě poházené odpadky, přeplněné koše, díry v chodnících. „Nebo vyhozená lednice v Botiči,“ dodal ombudsman. Například o opravy a čistotu chodníků a na nešvary s tím spojené se zajímalo 90 lidí, zeleň a životní prostředí leželo na srdci 150 volajícím. Lidé také chtějí vědět, jak se mají chovat v určitých situacích, na linku se obracejí i ti, kteří nemohli určitou informaci najít na webových stránkách. Dotazů obecného rázu bylo nejvíce, a sice 230.
Kancelář ombudsmana po oznámení podnětu osloví správce příslušných pozemků, kterého na problém upozorní. Posléze zjišťuje, jak se k němu postaví. Zpětná vazba je prý dvojí. Buď volají lidé a děkují, že už je uklizeno, nebo se rovněž ozvou, ale hudrují, proč na to ještě nikdo nesáhl.
O tom, že někteří volající nemají přesnou představu kam volají, nebo k čemu linka slouží, dokumentují citace některých záznamů hovorů.
„Neuklízí, protože se musí držet pojízdné popelnice, aby neupadl. Je úplně vožralej, pořád padá,“ sděloval volající. Jiný se zase podivoval: „To není ten ombudsman Motejl? A tak když ne s tím Motejlem, tak aspoň s tím Polákem," svolil nakonec.
Dotazy jsou podle Zemanové různorodé, například typu Máte krocany, jiný zase sdělil, že má rakev a chtěl vědět, kam s ní. Když operátorka chtěla vědět, zda má volající telefon, dozvěděla se: Mám, já už ho ani nezvedám, jenom když zvoní.
Také navigování úředníků k místu, kde je nepořádek, může zamotat hlavu.
„To půjdete kolem nový pekárny, tam co se říká U Báby, pak doprava, doleva, nahoru do kopce, přes zábradlí do křoví, musíte si vzít pořádný boty, pak hodně daleko dozadu křovím a pak zas tak trochu doleva, vlastně ne úplně doleva. Teď jsem se ztratil.“
Operátorka na to odpověděla, že se ztratila už u té pekárny, ale volající se nenechal odradit a řekl, že tam jsou stromy.
Na dotaz, zda je někde v lese, volající zřejmě nabyl dojmu, že se skamarádili a důvěrně odtušil: „Proč se ptáš, když to víš.“
***
Potřebujeme ještě jednu sílu Pavel Polák, ombudsman pro čistotu
reklama
Zatímco v prvních dnech bylo možné podnět od volajících předat dál k vyřízení zhruba do druhého dne, dnes to trvá čtyři až pět dní.
„Denně dostáváme tak dvacítku podnětů a kromě toho desítky mailů. Potřebujeme ještě jednu sílu,“ konstatoval Polák
Připustil, že mnohdy lidé možná linku i nadužívají a upozorňují na každé psí hovínko, ale v zásadě jsou jejich podněty věcné. Do dnešních dnů jich na bezplatné lince 800 100 000 a mailu operátorka zaznamenala přes osm set.
Přes pět set je jich vyřízeno, osmdesátka se vyřizuje a zbytek je předaný kompetentním úřadům nebo firmám.
Co lidem nejvíce vadí a na co nejčastěji upozorňují? Beze sporu je to nepořádek, jak v ulicích, tak v zeleni, různě poházené odpadky, přeplněné koše, díry v chodnících. „Nebo vyhozená lednice v Botiči,“ dodal ombudsman. Například o opravy a čistotu chodníků a na nešvary s tím spojené se zajímalo 90 lidí, zeleň a životní prostředí leželo na srdci 150 volajícím. Lidé také chtějí vědět, jak se mají chovat v určitých situacích, na linku se obracejí i ti, kteří nemohli určitou informaci najít na webových stránkách. Dotazů obecného rázu bylo nejvíce, a sice 230.
Kancelář ombudsmana po oznámení podnětu osloví správce příslušných pozemků, kterého na problém upozorní. Posléze zjišťuje, jak se k němu postaví. Zpětná vazba je prý dvojí. Buď volají lidé a děkují, že už je uklizeno, nebo se rovněž ozvou, ale hudrují, proč na to ještě nikdo nesáhl.
O tom, že někteří volající nemají přesnou představu kam volají, nebo k čemu linka slouží, dokumentují citace některých záznamů hovorů.
„Neuklízí, protože se musí držet pojízdné popelnice, aby neupadl. Je úplně vožralej, pořád padá,“ sděloval volající. Jiný se zase podivoval: „To není ten ombudsman Motejl? A tak když ne s tím Motejlem, tak aspoň s tím Polákem," svolil nakonec.
Dotazy jsou podle Zemanové různorodé, například typu Máte krocany, jiný zase sdělil, že má rakev a chtěl vědět, kam s ní. Když operátorka chtěla vědět, zda má volající telefon, dozvěděla se: Mám, já už ho ani nezvedám, jenom když zvoní.
Také navigování úředníků k místu, kde je nepořádek, může zamotat hlavu.
„To půjdete kolem nový pekárny, tam co se říká U Báby, pak doprava, doleva, nahoru do kopce, přes zábradlí do křoví, musíte si vzít pořádný boty, pak hodně daleko dozadu křovím a pak zas tak trochu doleva, vlastně ne úplně doleva. Teď jsem se ztratil.“
Operátorka na to odpověděla, že se ztratila už u té pekárny, ale volající se nenechal odradit a řekl, že tam jsou stromy.
Na dotaz, zda je někde v lese, volající zřejmě nabyl dojmu, že se skamarádili a důvěrně odtušil: „Proč se ptáš, když to víš.“
***
Potřebujeme ještě jednu sílu Pavel Polák, ombudsman pro čistotu
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




