Ižurnál: Lithium pro baterie se dá "těžit" z vody
14.12.2009 | KALIFORNIE | Ižurnál | Martina Otčenášková |
Kalifornská geotermální elektrárna zřejmě nebude jen vyrábět elektřinu, ale také získávat alkalický kov lithium.
Poptávka po lithiových bateriích stále narůstá a do roku 2020 by se podle některých odhadů mohla ztrojnásobit. Současně s tím budou stoupat i nároky na zdroje lithia, které se v současnosti získává extrakcí z půdy nebo odpařováním solí ze solných jezer. Existuje ale i další zdroj: lithium, které se vyskytuje v horkých podzemních vodách. Například geotermální voda Salton Sea z oblasti kalifornského tektonického zlomu San Andreas obsahuje stejnou koncentraci lithia jako nejproduktivnější solná jezera v Bolívii a Chile. Zdejší geotermální elektrárna, která čerpá vodu o teplotě 360 stupňů Celsia a využívá ji k výrobě páry a k pohonu turbín, by proto mohla sloužit i k získávání lithia.
Dosavadní pokusy selhávaly kvůli tomu, že voda kromě lithia obsahuje také velké množství křemičitanů, které celé zařízení nemilosrdně ucpávají. Kalifornská společnost Simbol Mining ale s pomocí technologie, kterou vyvinula Lawrence Livermore National Laboratory, křemičitanový problém dokázala vyřešit. Křemičitany jsou nejprve vysráženy a odfiltrovány z vody. Poté je voda čerpána přes filtry ze syntetické pryskyřice, které ze solného roztoku oddělují ionty lithia a mění je na chlorid lithný. Jeho smícháním s uhličitanem vápenatým vzniká uhličitan lithný, který je vhodný pro lodní dopravu. Společnost už celý projekt úspěšně odzkoušela a předpokládá, že zanedlouho bude moci vyrábět asi 1 tunu lithia měsíčně. Zatížení životního prostředí se prý dá ve srovnání s jinými metodami získávání lithia pokládat za minimální.
reklama
Dosavadní pokusy selhávaly kvůli tomu, že voda kromě lithia obsahuje také velké množství křemičitanů, které celé zařízení nemilosrdně ucpávají. Kalifornská společnost Simbol Mining ale s pomocí technologie, kterou vyvinula Lawrence Livermore National Laboratory, křemičitanový problém dokázala vyřešit. Křemičitany jsou nejprve vysráženy a odfiltrovány z vody. Poté je voda čerpána přes filtry ze syntetické pryskyřice, které ze solného roztoku oddělují ionty lithia a mění je na chlorid lithný. Jeho smícháním s uhličitanem vápenatým vzniká uhličitan lithný, který je vhodný pro lodní dopravu. Společnost už celý projekt úspěšně odzkoušela a předpokládá, že zanedlouho bude moci vyrábět asi 1 tunu lithia měsíčně. Zatížení životního prostředí se prý dá ve srovnání s jinými metodami získávání lithia pokládat za minimální.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




