Právo: Lodní deníky ulehčí zkoumání změn klimatu
24.1.2004 | PRAHA | Právo | Alexandr Petrželka |
Velmi podrobné historické záznamy o plavbách plachetnic po světových mořích se mají stát cenným zdrojem informací, podle nichž bude možné rekonstruovat počasí na světových oceánech před staletími. Ze srovnání takto získaných map počasí se záznamy za 150 let průmyslové éry bude možné odvodit vliv industrializace na podnebí a vytvářet přesnější dlouhodobé předpovědi.
Shromažďovat data ze záznamů britské flotily zobdobí mezi lety 1750 až 1850 začal tým britské univerzity v Sunderlandu v rámci projektu Cliwoc (Klimatologická databáze světových oceánů).
"Jde o velmi podrobné, přesné záznamy zlodních deníků. Na jejich preciznosti často závisely životy posádek," poznamenal šéf pracovního týmu Dennis Wheeler na adresu skeptiků poukazujících na fakt, že ve zkoumané době neexistovaly meteorologické přístroje srovnatelné s dnešními, a že tedy záznamy námořních kapitánů musí být velmi subjektivní.
"Prokázalo se, že údaje jsou velmi hodnověrné - stačilo porovnat deníky lodí, které pluly po stejné trase ve stejnou dobu nebo přímo v konvoji. Shodují se."
Vodní plochy pokrývají 75 procent povrchu planety. V období, na něž se Cliwoc zaměřuje, už existovala téměř pravidelná lodní doprava prakticky po všech světových mořích, takže získané údaje umožní rekonstruovat vývoj počasí v téměř globálním měřítku den po dni, a v některých případech i v kratších intervalech. Výjimku tvoří Pacifik, kam tehdy směřovaly britské lodě poměrně zřídka. Cliwoc však zarchívů Admirality dostal k dispozici i lodní deníky z tichomořských výprav proslulého kapitána Jamese Cooka, jež pocházel právě zokolí Sunderlandu.
"Klimatologie se dosud opírá především o podrobně zpracované meteorologické záznamy z posledních asi 150 let," uvedl dále Wheeler. "Cliwoc ale půjde podstatně dál do minulosti a to rozšíří věrohodnost předpovědí, jak se bude klima vyvíjet v budoucnosti."
"V Británii máme asi 250 tisíc lodních deníků, a náš tým je teprve na začátku," řekl Wheeler. Jeho mezinárodní tým má k dispozici i archívy španělských, holandských a argentinských námořních lodí. "Velmi cenné byly lodní deníky Portugalců, kteří patřili k průkopníkům objevitelských námořních výprav. Bohužel je zničilo v roce 1777 velké zemětřesení v Lisabonu," posteskl si badatel závěrem.
reklama
"Jde o velmi podrobné, přesné záznamy zlodních deníků. Na jejich preciznosti často závisely životy posádek," poznamenal šéf pracovního týmu Dennis Wheeler na adresu skeptiků poukazujících na fakt, že ve zkoumané době neexistovaly meteorologické přístroje srovnatelné s dnešními, a že tedy záznamy námořních kapitánů musí být velmi subjektivní.
"Prokázalo se, že údaje jsou velmi hodnověrné - stačilo porovnat deníky lodí, které pluly po stejné trase ve stejnou dobu nebo přímo v konvoji. Shodují se."
Vodní plochy pokrývají 75 procent povrchu planety. V období, na něž se Cliwoc zaměřuje, už existovala téměř pravidelná lodní doprava prakticky po všech světových mořích, takže získané údaje umožní rekonstruovat vývoj počasí v téměř globálním měřítku den po dni, a v některých případech i v kratších intervalech. Výjimku tvoří Pacifik, kam tehdy směřovaly britské lodě poměrně zřídka. Cliwoc však zarchívů Admirality dostal k dispozici i lodní deníky z tichomořských výprav proslulého kapitána Jamese Cooka, jež pocházel právě zokolí Sunderlandu.
"Klimatologie se dosud opírá především o podrobně zpracované meteorologické záznamy z posledních asi 150 let," uvedl dále Wheeler. "Cliwoc ale půjde podstatně dál do minulosti a to rozšíří věrohodnost předpovědí, jak se bude klima vyvíjet v budoucnosti."
"V Británii máme asi 250 tisíc lodních deníků, a náš tým je teprve na začátku," řekl Wheeler. Jeho mezinárodní tým má k dispozici i archívy španělských, holandských a argentinských námořních lodí. "Velmi cenné byly lodní deníky Portugalců, kteří patřili k průkopníkům objevitelských námořních výprav. Bohužel je zničilo v roce 1777 velké zemětřesení v Lisabonu," posteskl si badatel závěrem.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




