MF Dnes: Magistrála v centru zmizí v tunelu
2.5.2008 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný |
Myšlenka zklidnění magistrály v samém srdci Prahy má od včerejšího dne silného patrona. Vláda přislíbila magistrátu podporu a ten hodlá v nejbližších letech zcela změnit tvář „výkladní skříně“ metropole.
Vláda spolu s městem včera udělala první krok ke zklidnění Severojižní magistrály u Národního muzea. Premiér Mirek Topolánek, primátor Pavel Bém a ministři kultury Václav Jehlička a dopravy Aleš Řebíček podepsali memorandum, jímž se zavazují, že budou pracovat na tom, aby rušná silnice zmizela v tunelu. Ten by měli dělníci začít hloubit v roce 2011, dokončen by měl být o tři roky později.
„Magistrála je krvavý krutý řez Prahou a udělám vše pro to, aby se koplo už před rokem 2010,“ řekl primátor Pavel Bém.
Zahloubení v současné době čtyřproudé silnice vyjde podle předběžných propočtů celkem na deset miliard korun, samotné hlavní město pak dá na stavbu přibližně jeden až jeden a půl miliardy korun.
Memorandum není závazné Podle premiéra Mirka Topolánka není memorandum právně závazné, je to prý však silná politická proklamace. „Před třiceti lety se tu tehdejší primátor a premiér chlubili, jak splnili závazek socialistické práce. Já jsem přišel, abychom v dohledné době odstranili tento urbanistický zločin,“ uvedl před podpisem memoranda Topolánek.
Optimistický je i primátor Bém. „Memorandum je výrazem politické vůle. Podpis pod takovým dokumentem dává tušit, že se projekt rozjede a povede,“ sdělil Bém.
Podle něj je účast státu při přestavbě magistrály nevyhnutelná. „Vstup vlády dává možnost urbanisticky řešit horní část Václavského náměstí a problém magistrály mnohem komplexněji a ve větší šíři,“ řekl.
Kde bude nový tunel končit, není jasné V současné době město dokončuje urbanistické studie, které by měly nabídnout konkrétní řešení přestavby a zklidnění magistrály.
Ve hře jsou v současné době tři varianty toho, jak bude „nová“ magistrála vypadat. Urbanisté a projektanti musí rozhodnout například o tom, jak bude tunel dlouhý a kde přesně do něj budou auta vjíždět a kde vyjíždět.
„Je předčasné předjímat konkrétní rozhodnutí. Možností je několik, radnice Prahy 2 například chce, aby končil až u Nuselského mostu. Avšak je třeba vyřešit také problém toho, co bude s magistrálou za Nuselským a Hlávkovým mostem,“ řekl Pavel Bém.
Přestavba by měla probíhat za plného provozu v přilehlých ulicích. Primátor proto nevyloučil, že v průběhu výstavby dojde k dopravním komplikacím. „K největším urbanistickým a dopravním zásahům pak dojde právě v letech 2011 až 2014,“ dodal primátor.
V rámci projektu by se měly na Václavské náměstí také vrátit tramvajové koleje. Zda po nich však budou jezdit pravidelné tramvajové linky, není zatím jasné.
„Sloužily by jako objízdná trasa v případě, že by došlo v Ječné ulici například k nehodě,“ řekl Bém.
Přeložení Severojižní magistrály za budovu Národního muzea vítá také jeho ředitel Michal Lukeš.
„Memorandum zahájilo obrovský kulturní počin, kdy začne rekonstrukce muzea, dojde ke zklidnění magistrály a propojení hlavní budovy muzea s budovou bývalého Federálního shromáždění,“ pochvaloval si Lukeš.
***
* Václavské náměstí Co se změní Zklidnění magistrály Severojižní magistrála bude přeložena za budovu Národního muzea a povede tunelem. Kde přesně budou výjezdy z tunelu, zatím není rozhodnuto, například radnice Prahy 2 chce, aby tunel končil až u Nuselského mostu Vrátí se koleje Vinohrady a Nové Město opět spojí koleje, tramvajové linky se na ně však zatím s největší pravděpodobností nevrátí a budou sloužit pouze při výlukách nebo nehodách v Ječné ulici Tunel budovu Národního muzea a bývalého federálního shromáždění, které se stalo součástí muzea, propojí nový tunel určený pro návštěvníky Pěší zóna prostor před muzeem, kudy dnes vede magistrála, by se měl změnit na městský bulvár s pěší zónou a na náměstí by měly přibýt další stromy * Co je v memorandu Výňatky Článek I Vláda České republiky a hlavní město Praha v součinnosti s Ministerstvem dopravy ČR a Ministerstvem kultury ČR považují za svou povinnost vrátit původní charakter Václavskému náměstí. Článek III. Vláda České republiky a hlavní město Praha v součinnosti s Ministerstvem dopravy ČR a Ministerstvem kultury ČR považují odklonění Severojižní magistrály v centru hlavního města Prahy do tunelu (za Národním muzeem) za jediné možné a správné řešení umožňující znovu spojit komplex Národního muzea s prostorem Václavského náměstí. Článek IV. Signatáři memoranda, vláda České republiky, hlavní město Praha, Ministerstvo dopravy ČR a Ministerstvo kultury ČR, se dohodli na součinnosti při realizování projektů – podzemního propojení Národního muzea a budovy bývalého Federálního shromáždění; opětovného spojení prostoru Národního muzea s prostorem Václavského náměstí; nové koncepce zklidnění Severojižní magistrály.
Tabulka
Cena přestavby 10 mld.
Z rozpočtu města 1 až 1,5 mld.
Zahájení prací 2011
Ukončení prací 2014
reklama
„Magistrála je krvavý krutý řez Prahou a udělám vše pro to, aby se koplo už před rokem 2010,“ řekl primátor Pavel Bém.
Zahloubení v současné době čtyřproudé silnice vyjde podle předběžných propočtů celkem na deset miliard korun, samotné hlavní město pak dá na stavbu přibližně jeden až jeden a půl miliardy korun.
Memorandum není závazné Podle premiéra Mirka Topolánka není memorandum právně závazné, je to prý však silná politická proklamace. „Před třiceti lety se tu tehdejší primátor a premiér chlubili, jak splnili závazek socialistické práce. Já jsem přišel, abychom v dohledné době odstranili tento urbanistický zločin,“ uvedl před podpisem memoranda Topolánek.
Optimistický je i primátor Bém. „Memorandum je výrazem politické vůle. Podpis pod takovým dokumentem dává tušit, že se projekt rozjede a povede,“ sdělil Bém.
Podle něj je účast státu při přestavbě magistrály nevyhnutelná. „Vstup vlády dává možnost urbanisticky řešit horní část Václavského náměstí a problém magistrály mnohem komplexněji a ve větší šíři,“ řekl.
Kde bude nový tunel končit, není jasné V současné době město dokončuje urbanistické studie, které by měly nabídnout konkrétní řešení přestavby a zklidnění magistrály.
Ve hře jsou v současné době tři varianty toho, jak bude „nová“ magistrála vypadat. Urbanisté a projektanti musí rozhodnout například o tom, jak bude tunel dlouhý a kde přesně do něj budou auta vjíždět a kde vyjíždět.
„Je předčasné předjímat konkrétní rozhodnutí. Možností je několik, radnice Prahy 2 například chce, aby končil až u Nuselského mostu. Avšak je třeba vyřešit také problém toho, co bude s magistrálou za Nuselským a Hlávkovým mostem,“ řekl Pavel Bém.
Přestavba by měla probíhat za plného provozu v přilehlých ulicích. Primátor proto nevyloučil, že v průběhu výstavby dojde k dopravním komplikacím. „K největším urbanistickým a dopravním zásahům pak dojde právě v letech 2011 až 2014,“ dodal primátor.
V rámci projektu by se měly na Václavské náměstí také vrátit tramvajové koleje. Zda po nich však budou jezdit pravidelné tramvajové linky, není zatím jasné.
„Sloužily by jako objízdná trasa v případě, že by došlo v Ječné ulici například k nehodě,“ řekl Bém.
Přeložení Severojižní magistrály za budovu Národního muzea vítá také jeho ředitel Michal Lukeš.
„Memorandum zahájilo obrovský kulturní počin, kdy začne rekonstrukce muzea, dojde ke zklidnění magistrály a propojení hlavní budovy muzea s budovou bývalého Federálního shromáždění,“ pochvaloval si Lukeš.
***
* Václavské náměstí Co se změní Zklidnění magistrály Severojižní magistrála bude přeložena za budovu Národního muzea a povede tunelem. Kde přesně budou výjezdy z tunelu, zatím není rozhodnuto, například radnice Prahy 2 chce, aby tunel končil až u Nuselského mostu Vrátí se koleje Vinohrady a Nové Město opět spojí koleje, tramvajové linky se na ně však zatím s největší pravděpodobností nevrátí a budou sloužit pouze při výlukách nebo nehodách v Ječné ulici Tunel budovu Národního muzea a bývalého federálního shromáždění, které se stalo součástí muzea, propojí nový tunel určený pro návštěvníky Pěší zóna prostor před muzeem, kudy dnes vede magistrála, by se měl změnit na městský bulvár s pěší zónou a na náměstí by měly přibýt další stromy * Co je v memorandu Výňatky Článek I Vláda České republiky a hlavní město Praha v součinnosti s Ministerstvem dopravy ČR a Ministerstvem kultury ČR považují za svou povinnost vrátit původní charakter Václavskému náměstí. Článek III. Vláda České republiky a hlavní město Praha v součinnosti s Ministerstvem dopravy ČR a Ministerstvem kultury ČR považují odklonění Severojižní magistrály v centru hlavního města Prahy do tunelu (za Národním muzeem) za jediné možné a správné řešení umožňující znovu spojit komplex Národního muzea s prostorem Václavského náměstí. Článek IV. Signatáři memoranda, vláda České republiky, hlavní město Praha, Ministerstvo dopravy ČR a Ministerstvo kultury ČR, se dohodli na součinnosti při realizování projektů – podzemního propojení Národního muzea a budovy bývalého Federálního shromáždění; opětovného spojení prostoru Národního muzea s prostorem Václavského náměstí; nové koncepce zklidnění Severojižní magistrály.
Tabulka
Cena přestavby 10 mld.
Z rozpočtu města 1 až 1,5 mld.
Zahájení prací 2011
Ukončení prací 2014
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




