https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/magistrala-v-centru-zmizi-v-tunelu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Magistrála v centru zmizí v tunelu

2.5.2008 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný |
Myšlenka zklidnění magistrály v samém srdci Prahy má od včerejšího dne silného patrona. Vláda přislíbila magistrátu podporu a ten hodlá v nejbližších letech zcela změnit tvář „výkladní skříně“ metropole.
 
Vláda spolu s městem včera udělala první krok ke zklidnění Severojižní magistrály u Národního muzea. Premiér Mirek Topolánek, primátor Pavel Bém a ministři kultury Václav Jehlička a dopravy Aleš Řebíček podepsali memorandum, jímž se zavazují, že budou pracovat na tom, aby rušná silnice zmizela v tunelu. Ten by měli dělníci začít hloubit v roce 2011, dokončen by měl být o tři roky později.

„Magistrála je krvavý krutý řez Prahou a udělám vše pro to, aby se koplo už před rokem 2010,“ řekl primátor Pavel Bém.

Zahloubení v současné době čtyřproudé silnice vyjde podle předběžných propočtů celkem na deset miliard korun, samotné hlavní město pak dá na stavbu přibližně jeden až jeden a půl miliardy korun.

Memorandum není závazné Podle premiéra Mirka Topolánka není memorandum právně závazné, je to prý však silná politická proklamace. „Před třiceti lety se tu tehdejší primátor a premiér chlubili, jak splnili závazek socialistické práce. Já jsem přišel, abychom v dohledné době odstranili tento urbanistický zločin,“ uvedl před podpisem memoranda Topolánek.

Optimistický je i primátor Bém. „Memorandum je výrazem politické vůle. Podpis pod takovým dokumentem dává tušit, že se projekt rozjede a povede,“ sdělil Bém.

Podle něj je účast státu při přestavbě magistrály nevyhnutelná. „Vstup vlády dává možnost urbanisticky řešit horní část Václavského náměstí a problém magistrály mnohem komplexněji a ve větší šíři,“ řekl.

Kde bude nový tunel končit, není jasné V současné době město dokončuje urbanistické studie, které by měly nabídnout konkrétní řešení přestavby a zklidnění magistrály.

Ve hře jsou v současné době tři varianty toho, jak bude „nová“ magistrála vypadat. Urbanisté a projektanti musí rozhodnout například o tom, jak bude tunel dlouhý a kde přesně do něj budou auta vjíždět a kde vyjíždět.

„Je předčasné předjímat konkrétní rozhodnutí. Možností je několik, radnice Prahy 2 například chce, aby končil až u Nuselského mostu. Avšak je třeba vyřešit také problém toho, co bude s magistrálou za Nuselským a Hlávkovým mostem,“ řekl Pavel Bém.

Přestavba by měla probíhat za plného provozu v přilehlých ulicích. Primátor proto nevyloučil, že v průběhu výstavby dojde k dopravním komplikacím. „K největším urbanistickým a dopravním zásahům pak dojde právě v letech 2011 až 2014,“ dodal primátor.

V rámci projektu by se měly na Václavské náměstí také vrátit tramvajové koleje. Zda po nich však budou jezdit pravidelné tramvajové linky, není zatím jasné.

„Sloužily by jako objízdná trasa v případě, že by došlo v Ječné ulici například k nehodě,“ řekl Bém.

Přeložení Severojižní magistrály za budovu Národního muzea vítá také jeho ředitel Michal Lukeš.

„Memorandum zahájilo obrovský kulturní počin, kdy začne rekonstrukce muzea, dojde ke zklidnění magistrály a propojení hlavní budovy muzea s budovou bývalého Federálního shromáždění,“ pochvaloval si Lukeš.

***

* Václavské náměstí Co se změní Zklidnění magistrály Severojižní magistrála bude přeložena za budovu Národního muzea a povede tunelem. Kde přesně budou výjezdy z tunelu, zatím není rozhodnuto, například radnice Prahy 2 chce, aby tunel končil až u Nuselského mostu Vrátí se koleje Vinohrady a Nové Město opět spojí koleje, tramvajové linky se na ně však zatím s největší pravděpodobností nevrátí a budou sloužit pouze při výlukách nebo nehodách v Ječné ulici Tunel budovu Národního muzea a bývalého federálního shromáždění, které se stalo součástí muzea, propojí nový tunel určený pro návštěvníky Pěší zóna prostor před muzeem, kudy dnes vede magistrála, by se měl změnit na městský bulvár s pěší zónou a na náměstí by měly přibýt další stromy * Co je v memorandu Výňatky Článek I Vláda České republiky a hlavní město Praha v součinnosti s Ministerstvem dopravy ČR a Ministerstvem kultury ČR považují za svou povinnost vrátit původní charakter Václavskému náměstí. Článek III. Vláda České republiky a hlavní město Praha v součinnosti s Ministerstvem dopravy ČR a Ministerstvem kultury ČR považují odklonění Severojižní magistrály v centru hlavního města Prahy do tunelu (za Národním muzeem) za jediné možné a správné řešení umožňující znovu spojit komplex Národního muzea s prostorem Václavského náměstí. Článek IV. Signatáři memoranda, vláda České republiky, hlavní město Praha, Ministerstvo dopravy ČR a Ministerstvo kultury ČR, se dohodli na součinnosti při realizování projektů – podzemního propojení Národního muzea a budovy bývalého Federálního shromáždění; opětovného spojení prostoru Národního muzea s prostorem Václavského náměstí; nové koncepce zklidnění Severojižní magistrály.

Tabulka

Cena přestavby 10 mld.

Z rozpočtu města 1 až 1,5 mld.

Zahájení prací 2011

Ukončení prací 2014


reklama

 
Aleš Berný

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist