https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/malym-dopravcum-hrozi-kvuli-mytnemu-krach
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Malým dopravcům hrozí kvůli mýtnému krach

8.1.2004 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Elektronické mýtné, které zavedlo od 1. ledna Rakousko pro všechny automobily nad 3,5 tuny, komplikuje život českým dopravcům do této země i těm, kteří jí jen projíždějí. Podle sdružení Česmad Bohemia hrozí v důsledku zvýšených nákladů řadě malých dopravních firem krach.
 
"Velcí dopravci, kteří mají uzavřeny dlouhodobé kontrakty, se většinou již se svými zákazníky dohodli na zvýšení cen za přepravu. V jiné situaci jsou ale malí dopravci, kteří takové kontrakty nemají, a budou muset nést výdaje na mýtné na svých bedrech," řekl ve středu Právu mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix. Mýtné se vybírá na dvou tisících kilometrů rakouských dálnic od všech vozidel těžších než 3,5 tuny, tedy i od autobusů. Průměrná sazba pro kamióny činí 0,27 eura za každý ujetý kilometr, tedy v přepočtu 8,70 koruny. "Například vozy s dvěma nápravami platí jen 13 centů za kilometr, pro tři nápravy je sazba 18,2 centu/km a pro automobily se čtyřmi a více nápravami 27,3 centu/km. Jiná sazba je také ve dne a v noci. Je tedy velmi těžké zobecnit, o kolik dopravcům náklady skutečně stoupnou. Jasněji bude až koncem prvního čtvrtletí," informoval Felix.

Zájezdy asi podraží

Šéf Asociace cestovních kanceláří Michal Šeba nevylučuje, že budou zdražovat i některé cestovní kanceláře. Také generální ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar očekává, že podraží ceny zájezdů do Chorvatska iItálie, kam se většinou jezdí právě přes Rakousko. "Předpokládáme kolem 3000 až 3500 korun na autobus, což je 75 až 100 korun na pasažéra," uvedl v České televizi Krigar. Podle Česmadu však teprve čas ukáže, zda cestovní kanceláře kvůli mýtnému skutečně zdraží zájezdy. Konkurence je nejen mezi cestovkami, ale i mezi dopravci v Česku obrovská. Pravděpodobnější jsou proto krachy menších firem.

Do Německa zatím bez mýta i eurovinět

Štěstím pro české dopravce je, že bylo odloženo zavedení elektronického mýtného v Německu, které se bude týkat vozidel těžších než dvanáct tun. Konsorcium Toll Collect, v němž jsou DaimlerChrysler a Deutsche Telekom, vyvinulo pro SRN satelitní systém výběru mýtného, který využívá laseru a technologie mobilních telefonů. Jeho prostřednictvím se bude sledovat pohyb kamiónů po německých dálnicích. Zpoplatněno má být třináct tisíc kilometrů dálničních vozovek. Ve zkušebním provozu se ovšem projevily tak velké problémy, že spolková vláda se loni rozhodla odložit ostrý start mýtného z 31. srpna na 2. listopadu. Pak dospěla k závěru, že kvůli pokračujícím technickým potížím je nezbytný další odklad. "Nový termín stále ještě stanoven nebyl. Podle mne se v SRN s mýtným nezačne dříve než na jaře, a možná až v létě," odhaduje Felix. S odkladem mýtného odpadla také českým dopravcům povinnost pořizovat si při cestách do Německa tzv. euroviněty. Jde o dálniční známky platné pro Belgii, Nizozemsko, Lucembursko, Německo a část Skandinávie. "Německo loni v souvislosti s přechodem na mýtné od této dohody ustoupilo a euroviněty už od kamiónů nepožaduje. Dopravci tak ušetří 1250 eur, které roční euroviněta stála. Cesty přes Německo jsou teď pro ně přechodně levnější. Po zavedení mýtného jim ovšem náklady stoupnou skokem," prohlásil Felix.

V Česku nejdříve od roku 2006

Elektronické mýtné se chystá i v České republice. Ministr dopravy Milan Šimonovský ještě před několika měsíci nevylučoval, že při aplikaci jednoduššího rádiového systému, který se zavedl v Rakousku, by se s tím mohlo začít možná již letos. Nyní ovšem připouští, že elektronické mýtné se nebude vybírat dříve než od roku 2006. Diskutuje se i o rozsahu zpoplatněných komunikací v ČR. Šimonovský požaduje, aby to byly tři tisíce kilometrů vozovek, tedy nejen dálnice a rychlostní komunikace, ale iněkteré silnice první třídy. Dopravci by se v tom případě prakticky nemohli mýtnému vyhnout.

Dvanáct i více hodin museli čekat řidiči kamiónů v několikakilometrové frontě, která se včera vytvořila v Pomezí nad Ohří na Chebsku před hraničním přechodem s německým Schirndingem. Obdobná situace panovala i před nedalekým přechodem Vojtanov - Schönberg, kde musela policie příjezdovou komunikaci na několik hodin zcela uzavřít.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist