https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/mesta-stale-cekaji-na-obchvat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Města stále čekají na obchvat

18.8.2009 | ČTERNBERG | MF Dnes | Satnislav Kamenský |
Šternberk, Litovel a Uničov. Co mají tato tři vedle sebe ležící města společného? Potřebují obchvat. Jejich středem totiž procházejí rušné silnice, po kterých denně projíždí tisíce aut a kamionů. Až na Šternberk, kde nyní dokončují územní řízení, je ale zahájení stavebních prací v nedohlednu.
 
Obchvat Šternberka, který patří k nejdůležitějším stavbám v Olomouckém kraji, má Ředitelství silnic a dálnic začít stavět v roce 2011 a hotov by měl být o tři roky později. Cena pětikilometrového úseku je předběžně vyčíslena na více než miliardu. Zda ale stavba začne včas bude záležet na tom, jestli se podaří vykoupit potřebné pozemky. Část jejich majitelů, především z oblasti zahrádkářské kolonie, kterou má silnice procházet, je ale proti.

„Podle sdělení investora souhlasilo při přípravě podkladů s umístěním stavby 41 procent oslovených majitelů, 36 procent bylo proti a zbytek se nevyjádřil. V současné době už máme hotové územní rozhodnutí, ale zatím není pravomocné. Snažíme se o to, aby stavba byla hotová co nejdříve, protože současná situace je neúnosná,“ řekla mluvčí Šternberku Irena Černocká.

Proti rozhodnutí o umístění stavby podalo několik lidí odvolání, zhruba do tří měsíců by měl Krajský úřad rozhodnout, zda oprávněně. „Pokud je zamítne a nenajde na rozhodnutí nic nezákonného, lze proti němu zasáhnout jen přes žalobu u krajského soudu. Jakmile vstoupí v platnost, může investor začít řešit majetkoprávní záležitosti. Až bude vlastnit všechny potřebné pozemky, smí požádat o stavební povolení,“ shrnul vedoucí stavebního odboru Robert Černocký.

Uničov je teprve na začátku přípravy obchvatu. „Jsme v úplně první fázi, tedy u studie a zahrnování stavby do územního plánu města,“ uvedl místostarosta Dalibor Horák.

Odklonění aut z Litovle komplikuje fakt, že město leží v Chráněné krajinné oblasti Litovelské pomoraví. „Žádný návrh trasy nyní neexistuje. Olomoucký kraj má prověřit, jaká varianta by připadala v úvahu a následně ji projednat se Správou CHKO. Ta má totiž k návrhům možných tras mnoho připomínek a většinou s nimi nesouhlasí,“ nastínil místostarosta Blahoslav Papajk. „Obchvat je ale nutný co nejdříve. Podle sčítání dopravy z roku 2005 projede Dukelskou ulicí, což je hlavní průtah městem, v pracovní dny dvanáct tisíc aut denně, za víkend pak deset tisíc. Řešíme ho už poměrně dlouho, ale bohužel se stále nepodařilo najít variantu, na které bychom se s CHKO a krajem shodli.“

Podle Ladislava Růžičky, vedoucího oddělení silničního hospodářství Krajského úřadu, se Litovel ani Uničov v nejbližších letech problému nezbaví. „Budování obchvatů patří k prioritám kraje a máme na to koncepci do roku 2013. Ani jedno z těchto měst v ní ovšem není, protože v jejich případě jde o otázku delšího časového horizontu. Na druhou stranu si uvědomujeme jejich důležitost, a proto jsou zaneseny aspoň v krajském územním plánu.“
reklama

 
Satnislav Kamenský

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist