MF Dnes: Město ví, jak na hluk, ale nemá peníze
1.12.2005 | PRAHA | MF Dnes | Petra benešová, Pavla Kubálková, Michaela Beladová |
Pražané denně trpí hlukem, protože v metropoli chybí protihlukové bariéry a město neodklonilo dopravu.
Bydlí v centru Prahy, v noci se skoro nevyspí. Pod okny jim totiž vede hlučná silnice. Jejich bezvýchodnou situaci by mohlo vyřešit omezení dopravy nebo protihlukové bariéry. Ale na tyto investice zatím město nemá peníze.
Praha - Téměř dvě stě tisíc Pražanů je vystaveno nadměrnému hluku. Ten se podepisuje i na jejich zdravotním stavu. Lidem hrozí poškození sluchu, deprese, neurózy či bolesti hlavy.
"Je to vážný problém.
Snažíme se to řešit, ale protihluková opatření nebo účinný odklon dopravy stojí miliardy korun," přiznává Jaroslav Šolc, který šéfuje oddělení strategického rozvoje na magistrátu.
"Řešíme to postupně, na vše zatím nejsou peníze," dodává muž, který sám bydlí nedaleko rušné silnice. Pokusil se nad nadměrným hlukem, který pronikal do jeho bytu, vyzrát jednoduše. "Dal jsem si těsnění do oken. Trochu to pomůže, ale hluku se stejně nezbavíte," podotkl.
Hlučnější jsou dlažební kostky
Takové řešení je rychlé, ale ne úplně účinné. "Prioritou je odklonit nákladní dopravu z centra Prahy a vystavět vnější a vnitřní okruh. Je to zdlouhavé, ale bude to nejúčinnější," upozornil Šolc.
Nejhorší situace je v centru města, které protíná rušná dálnice. Po magistrále u Národního muzea denně projede přes sto tisíc aut. Hygienici denně naměří na frekventovaných silnicích hodnoty hluku přesahující dané limity. Zatímco přes den dominuje hluk z aut a náklaďáků, v noci lidem vadí hlavně projíždějící tramvaje. "Jsou nejhlučnější hlavně v noci, kdy není takový provoz. Řidiči jezdí velmi rychle, na hlučnosti se projevují i nekvalitní tratě," tvrdí hygienik Petr Šišma. Lidé se mohou bránit. "Je to problém. Občané se mohou obrátit na dopravní podnik a požádat ho, aby v některých úsecích jezdily tramvaje pomaleji. Záleží ovšem na tom, zda to budou řidiči respektovat," upozornil expert na hluk Miloš Liberko.
Nejhorší je situace v ulicích Žitná, Sokolská, Mezibranská, Anglická v centru hlavního města, ale i Vltavská a Plzeňská na Smíchově. Zde se pohybují hodnoty i přes povolené limity.
"Záleží také na tom, zda je povrch silnice z dlažebních kostek. Asfalt totiž může snížit hluk až o šest decibelů," podotkl Liberko.
Kvůli letadlům vyměnili okna
Přímo pod startovacím koridorem ruzyňského letiště leží Horoměřice. "Hluk je tu doslova katastrofální. Naše obec je v přistávacím a vzletovém koridoru. Česká správa letišť lidem tady vyměnila kompletně všechna okna," řekl starosta Horoměřic Václav Kášek. Lidem vadí hlavně startovací manévry, kdy piloti velkých letadel ženou motory na plný výkon. Hygienik Petr Šišma tvrdí, že o hluku, který se ozývá nad letištěm, rozhoduje také způsob, jakým kapitáni svá letadla řídí. "Jsou určité postupy, jak vzlétat a přistávat tišeji. Ne všechny letecké společnosti je ale dodržují," vysvětlil. Hlukem letadel trpí i lidé v Praze. Nejvíce si stěžují obyvatelé Jivin, části Ruzyně a Dědiny, které patří pod Prahu 6.
reklama
Praha - Téměř dvě stě tisíc Pražanů je vystaveno nadměrnému hluku. Ten se podepisuje i na jejich zdravotním stavu. Lidem hrozí poškození sluchu, deprese, neurózy či bolesti hlavy.
"Je to vážný problém.
Snažíme se to řešit, ale protihluková opatření nebo účinný odklon dopravy stojí miliardy korun," přiznává Jaroslav Šolc, který šéfuje oddělení strategického rozvoje na magistrátu.
"Řešíme to postupně, na vše zatím nejsou peníze," dodává muž, který sám bydlí nedaleko rušné silnice. Pokusil se nad nadměrným hlukem, který pronikal do jeho bytu, vyzrát jednoduše. "Dal jsem si těsnění do oken. Trochu to pomůže, ale hluku se stejně nezbavíte," podotkl.
Hlučnější jsou dlažební kostky
Takové řešení je rychlé, ale ne úplně účinné. "Prioritou je odklonit nákladní dopravu z centra Prahy a vystavět vnější a vnitřní okruh. Je to zdlouhavé, ale bude to nejúčinnější," upozornil Šolc.
Nejhorší situace je v centru města, které protíná rušná dálnice. Po magistrále u Národního muzea denně projede přes sto tisíc aut. Hygienici denně naměří na frekventovaných silnicích hodnoty hluku přesahující dané limity. Zatímco přes den dominuje hluk z aut a náklaďáků, v noci lidem vadí hlavně projíždějící tramvaje. "Jsou nejhlučnější hlavně v noci, kdy není takový provoz. Řidiči jezdí velmi rychle, na hlučnosti se projevují i nekvalitní tratě," tvrdí hygienik Petr Šišma. Lidé se mohou bránit. "Je to problém. Občané se mohou obrátit na dopravní podnik a požádat ho, aby v některých úsecích jezdily tramvaje pomaleji. Záleží ovšem na tom, zda to budou řidiči respektovat," upozornil expert na hluk Miloš Liberko.
Nejhorší je situace v ulicích Žitná, Sokolská, Mezibranská, Anglická v centru hlavního města, ale i Vltavská a Plzeňská na Smíchově. Zde se pohybují hodnoty i přes povolené limity.
"Záleží také na tom, zda je povrch silnice z dlažebních kostek. Asfalt totiž může snížit hluk až o šest decibelů," podotkl Liberko.
Kvůli letadlům vyměnili okna
Přímo pod startovacím koridorem ruzyňského letiště leží Horoměřice. "Hluk je tu doslova katastrofální. Naše obec je v přistávacím a vzletovém koridoru. Česká správa letišť lidem tady vyměnila kompletně všechna okna," řekl starosta Horoměřic Václav Kášek. Lidem vadí hlavně startovací manévry, kdy piloti velkých letadel ženou motory na plný výkon. Hygienik Petr Šišma tvrdí, že o hluku, který se ozývá nad letištěm, rozhoduje také způsob, jakým kapitáni svá letadla řídí. "Jsou určité postupy, jak vzlétat a přistávat tišeji. Ne všechny letecké společnosti je ale dodržují," vysvětlil. Hlukem letadel trpí i lidé v Praze. Nejvíce si stěžují obyvatelé Jivin, části Ruzyně a Dědiny, které patří pod Prahu 6.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




