MF Dnes: Metro ušetří padesát autobusů
28.6.2004 | PRAHA | MF Dnes | Jan Ziegler |
Rychlejší a kvalitnější cestování přinese lidem ze Severního Města nová trasa metra. Na pravidelných linkách tady přestane jezdit na padesát autobusů, a oblast se tak zbaví mnoha tun škodlivin.
Vlaky podzemní dráhy vyrazí z holešovického nádraží, podjedou Vltavu a pak prudkým stoupáním dojedou až do stanice Kobylisy. Tento úsek na prodloužené trase metra C mezi holešovickým nádražím a Ládvím se stal držitelem prvenství celého pražského metra.
Mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy je trať dlouhá 2748 metrů, což je vůbec největší vzdálenost mezi stanicemi v pražském metru. Dosud patřilo prvenství úseku mezi Smíchovským nádražím a Radlickou na trase B, který měří necelé dva kilometry.
Metro ušetří autobusy
Kromě rychlejší dopravy však přinese nová trasa metra obyvatelům Severního Města i čistší životní prostředí. Podle technického ředitele Dopravního podniku Tomáše Jílka ušetří Dopravní podnik na autobusových linkách padesát autobusů. Spoje budou jezdit ve zkrácených trasách, například do Bohnic nyní pojedou z Kobylis namísto z holešovického nádraží, a to zvládne podstatně méně autobusů. "To samozřejmě uleví i životnímu prostředí, protože se v ovzduší sníží škodlivé zplodiny z výfukových plynů," řekl Jílek. Autobusy, které již městský dopravce nebude potřebovat, se podle Jílka prodají.
Při výstavbě nové trasy metra na sever bylo třeba překonat přírodní překážky, se kterými se raziči Metrostavu na jiných trasách zatím nesetkali.
Prudké stoupání
Šéf Dopravního podniku Milan Houfek upozorňuje na velké stoupání nové trasy. "To dosahuje téměř čtyřiceti promile. Trať se musela od Vltavy dostat nahoru do kopce o 122 metrů výš," řekl Houfek.
Nový úsek stoupá od břehu Vltavy prudce nahoru do kopce, až do stanice Kobylisy. Bylo to technicky velmi náročné a pracovníci Metrostavu vyřešili tento problém unikátním způsobem: tunelové roury zapouštěli ze břehu jen kousek pod dno řeky. Dělníci také při ražbě tunelů museli zápolit s tekoucími písky.
Stanice Kobylisy se nachází jednatřicet metrů pod povrchem a to jí vyneslo prvenství na trase C, protože je nejhlubší. Dočasná konečná stanice Ládví je sice jen sedm metrů pod zemí, ale i ona se může na trase C chlubit jednou první příčkou. Leží v nadmořské výšce 282 metrů, a je tak nejvýše položenou stanicí.
Stanice Rudé armády
Trasa metra do Severního Města má zajímavý osud. Socialističtí plánovači si původně naplánovali zprovoznění podzemní dráhy do Kobylis v roce 1995. "Stanice, která se měla nacházet zhruba v místech dnešní stanice Kobylisy, se měla jmenovat Rudé armády na počest 50. výročí osvobození Československa, ale soudruzi nezačali novou trať ani stavět," tvrdí pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




