MF Dnes: Místo průtahu chtějí lidé obchvat
8.12.2009 | BUČOVICE | MF Dnes
Část obyvatel Bučovic se stále nechce smířit s tím, že místo obchvatu se ve městě vybuduje pouze přeložka silnice I/50. Dokonce kvůli tomu někteří z nich letos založili občanské sdružení TOP Bučovice, které s veřejností komunikuje i prostřednictvím svých webových stránek.
Radnici zatím nepřesvědčilo, aby se obchvatem začala zabývat. Sdružení ale dosáhlo alespoň toho, že město na jeho popud změní jednací řád zastupitelstva, tak aby návrh nebo připomínku mohli lidé na jeho jednání vznést přímo a ne prostřednictvím zastupitele, jak to ukládá současný jednací řád.
„Chtěla jsem osobně na zastupitelstvu přednést návrh, aby město nechalo zpracovat nezávislou územní studii, která by posoudila i variantu obchvatu. Nebylo mi to umožněno, přestože jsem o to písemně požádala,“ říká Zuzana Krajčová, která poté dala podnět ministerstvu vnitra, zda bučovický jednací řád není v rozporu se zákonem, když dovoluje podat návrh jen prostřednictvím zastupitele.
Se svou stížností uspěla. Jednací řád město upraví. „Změna jednacího řádu bude v souladu s doporučením ministerstva vnitra projednána na prosincovém zasedání zastupitelstva,“ uvedl tajemník Městského úřadu v Bučovicích Jiří Florec.
A návrhem Zuzany Krajčové se zřejmě bude nakonec muset zabývat, protože ho podala znovu. „Pokud odmítne studii zadat, budeme hledat další cesty. Zvažujeme například, že se obrátíme na soud kvůli tomu, že posuzování vlivu přeložky na životní prostředí (takzvaná EIA, pozn. redakce) je více než deset let staré. Je pravda, že v tehdejší době bylo vydáno na dobu neurčitou, ale v současné době už zákon říká, že má platnost pouze dva roky,“ tvrdí Zuzana Krajčová.
Nová EIA by se podle ní měla udělat proto, že za tu dobu došlo k mnoha změnám, a jako příklad uvádí, že bylo stanoveno záplavové území a Bučovice se dostaly do soustavy chráněných území Natura.
Občanské sdružení TOP Bučovice vzniklo v srpnu a má zatím tři desítky členů. Zkratka TOP v tomto případě znamená Trvale obyvatelné prostředí. A na webových stránkách www.bucovice.freepage.cz především vysvětluje, co to přeložka silnice I/50 je a proč jsou proti ní.
„I když trasa průtahu již byla stanovena, lidé často nevědí, kudy vlastně povede, kde budou křižovatky a jak zasáhne do života města. A my jim chceme tyto informace dát,“ říká Zuzana Krajčová.
„Mně se její stavba také nelíbí. Hlavně proto, že hrubě zasáhne do vzhledu města. V Bučovicích vznikne tři až čtyři metry vysoký val dlouhý zhruba půl kilometru. Rozdělí město na dvě části a ztíží hlavně starším lidem příchod k nádraží. Je smutné, že za dvacet let se nepodařilo najít uspokojivé řešení,“ uvedl člen sdružení Jiří Hanák.
Příprava stavby přeložky nyní nepokračuje. Územní rozhodnutí bylo sice vydáno již v minulém roce, ale bylo proti němu podáno odvolání a kraj ho vrátil k novému projednání stavebnímu úřadu v Bučovicích. Ten pak řízení zastavil, protože Ředitelství silnic a dálnic vzalo svoji žádost o vydání územního rozhodnutí zpět.
„Stavba přeložky hrubě zasáhne do vzhledu města. Je smutné, že se za 20 let nenašlo uspokojivé řešení.“ člen sdružení TOP Bučovice Jiří Hanák
reklama
„Chtěla jsem osobně na zastupitelstvu přednést návrh, aby město nechalo zpracovat nezávislou územní studii, která by posoudila i variantu obchvatu. Nebylo mi to umožněno, přestože jsem o to písemně požádala,“ říká Zuzana Krajčová, která poté dala podnět ministerstvu vnitra, zda bučovický jednací řád není v rozporu se zákonem, když dovoluje podat návrh jen prostřednictvím zastupitele.
Se svou stížností uspěla. Jednací řád město upraví. „Změna jednacího řádu bude v souladu s doporučením ministerstva vnitra projednána na prosincovém zasedání zastupitelstva,“ uvedl tajemník Městského úřadu v Bučovicích Jiří Florec.
A návrhem Zuzany Krajčové se zřejmě bude nakonec muset zabývat, protože ho podala znovu. „Pokud odmítne studii zadat, budeme hledat další cesty. Zvažujeme například, že se obrátíme na soud kvůli tomu, že posuzování vlivu přeložky na životní prostředí (takzvaná EIA, pozn. redakce) je více než deset let staré. Je pravda, že v tehdejší době bylo vydáno na dobu neurčitou, ale v současné době už zákon říká, že má platnost pouze dva roky,“ tvrdí Zuzana Krajčová.
Nová EIA by se podle ní měla udělat proto, že za tu dobu došlo k mnoha změnám, a jako příklad uvádí, že bylo stanoveno záplavové území a Bučovice se dostaly do soustavy chráněných území Natura.
Občanské sdružení TOP Bučovice vzniklo v srpnu a má zatím tři desítky členů. Zkratka TOP v tomto případě znamená Trvale obyvatelné prostředí. A na webových stránkách www.bucovice.freepage.cz především vysvětluje, co to přeložka silnice I/50 je a proč jsou proti ní.
„I když trasa průtahu již byla stanovena, lidé často nevědí, kudy vlastně povede, kde budou křižovatky a jak zasáhne do života města. A my jim chceme tyto informace dát,“ říká Zuzana Krajčová.
„Mně se její stavba také nelíbí. Hlavně proto, že hrubě zasáhne do vzhledu města. V Bučovicích vznikne tři až čtyři metry vysoký val dlouhý zhruba půl kilometru. Rozdělí město na dvě části a ztíží hlavně starším lidem příchod k nádraží. Je smutné, že za dvacet let se nepodařilo najít uspokojivé řešení,“ uvedl člen sdružení Jiří Hanák.
Příprava stavby přeložky nyní nepokračuje. Územní rozhodnutí bylo sice vydáno již v minulém roce, ale bylo proti němu podáno odvolání a kraj ho vrátil k novému projednání stavebnímu úřadu v Bučovicích. Ten pak řízení zastavil, protože Ředitelství silnic a dálnic vzalo svoji žádost o vydání územního rozhodnutí zpět.
„Stavba přeložky hrubě zasáhne do vzhledu města. Je smutné, že se za 20 let nenašlo uspokojivé řešení.“ člen sdružení TOP Bučovice Jiří Hanák
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk