MF Dnes: Místo vlaků budou jezdit kola
7.3.2007 | HORNÍ PLANÁ | MF Dnes
V Horní Plané na Českokrumlovsku vznikne v nejbližších letech nový úsek cyklostezky. Radnice už jedná se zástupci správy železniční a dopravní cesty o odkoupení pozemku u kolejí na okraji města, kudy by chtěli vést stezku.
Železnice na jihu Čech vlastní hektary pozemků a opuštěných tratí. Obce ale o ně kvůli vysoké ceně příliš velký zájem nemají.
„O pozemek žádáme už čtyři roky. Umožnil by propojení cyklostezky z Pihlova přes Horní Planou na Jenišov. Zatím je tento úsek propojen provizorní oklikou přes vojenský prostor Boletice,“ řekl starosta Horní Plané Jiří Hůlka.
Obce váhají s odkoupením náspů kvůli vysokým cenám
Kromě cyklostezky by město nechalo na pozemku vybudovat také cestu pro obyvatele několika domů. „Vyřešili bychom tím dopravní komplikace ve směru na Volary. Cesta by se na silnici první třídy napojila za městem,“ vysvětlil Hůlka. Jen vybudování cyklostezky dlouhé několik set metrů bude stát zhruba pět milionů korun. Horní Planá nyní se správou železnice jedná o ceně pozemku.
„Je to paradox. Částka zřejmě bude docela vysoká. Přitom pozemek před lety městu patřil a byl bezúplatně převeden. Teď si ho budeme kupovat zpět,“ zlobí se starosta Hůlka.
Právě vysoká cena a komplikované převody pozemků jsou jedním z důvodů, proč jihočeské obce o bývalé železniční trasy nemají zájem. „Chceme prosadit, aby byly tyto pozemky převáděny za symbolickou cenu. Pomoci by tomu měla vláda, která k tomu má pravomoc,“ řekl Luboš Kala z Nadace Partnerství, která projekt využití starých železničních tras prosazuje.
Přeměna starých železnic na cyklostezky má několik výhod. Trasy mají nízké převýšení a jsou vhodné i pro vozíčkáře, méně zdatné cyklisty nebo rodiny s dětmi. Obce také nemusejí vykupovat pozemky od několika vlastníků. Naopak nevýhodou jsou železniční přemostění, jejichž údržba je velmi drahá.
Kromě Plané uvažuje o cyklostezce také Soběslav
Na jihu Čech má kromě Horní Plané zájem o drážní pozemky také Soběslav na Táborsku. Po vybudování nové železniční trasy z Prahy na České Budějovice zde zůstane nevyužitá část tratě.
„Uvažujeme o asi osmikilometrové trase cyklostezky ze Soběslavi do Doubí. Pro region by to byla zajímavá záležitost. Museli bychom ale vyřešit odstranění nebezpečných náspů,“ řekl tajemník soběslavského městského úřadu Radek Bryll.
Přestavba železnic na cyklotrasy je oblíbená například v Nizozemí, Belgii, Francii a Německu.
„Ve Spojených státech je dokonce zákon, který říká, že se tyto stezky budují jako záchrana starých železničních tras. Přednostně se nabízejí obcím,“ dodal Kala z Nadace Partnerství.
reklama
„O pozemek žádáme už čtyři roky. Umožnil by propojení cyklostezky z Pihlova přes Horní Planou na Jenišov. Zatím je tento úsek propojen provizorní oklikou přes vojenský prostor Boletice,“ řekl starosta Horní Plané Jiří Hůlka.
Obce váhají s odkoupením náspů kvůli vysokým cenám
Kromě cyklostezky by město nechalo na pozemku vybudovat také cestu pro obyvatele několika domů. „Vyřešili bychom tím dopravní komplikace ve směru na Volary. Cesta by se na silnici první třídy napojila za městem,“ vysvětlil Hůlka. Jen vybudování cyklostezky dlouhé několik set metrů bude stát zhruba pět milionů korun. Horní Planá nyní se správou železnice jedná o ceně pozemku.
„Je to paradox. Částka zřejmě bude docela vysoká. Přitom pozemek před lety městu patřil a byl bezúplatně převeden. Teď si ho budeme kupovat zpět,“ zlobí se starosta Hůlka.
Právě vysoká cena a komplikované převody pozemků jsou jedním z důvodů, proč jihočeské obce o bývalé železniční trasy nemají zájem. „Chceme prosadit, aby byly tyto pozemky převáděny za symbolickou cenu. Pomoci by tomu měla vláda, která k tomu má pravomoc,“ řekl Luboš Kala z Nadace Partnerství, která projekt využití starých železničních tras prosazuje.
Přeměna starých železnic na cyklostezky má několik výhod. Trasy mají nízké převýšení a jsou vhodné i pro vozíčkáře, méně zdatné cyklisty nebo rodiny s dětmi. Obce také nemusejí vykupovat pozemky od několika vlastníků. Naopak nevýhodou jsou železniční přemostění, jejichž údržba je velmi drahá.
Kromě Plané uvažuje o cyklostezce také Soběslav
Na jihu Čech má kromě Horní Plané zájem o drážní pozemky také Soběslav na Táborsku. Po vybudování nové železniční trasy z Prahy na České Budějovice zde zůstane nevyužitá část tratě.
„Uvažujeme o asi osmikilometrové trase cyklostezky ze Soběslavi do Doubí. Pro region by to byla zajímavá záležitost. Museli bychom ale vyřešit odstranění nebezpečných náspů,“ řekl tajemník soběslavského městského úřadu Radek Bryll.
Přestavba železnic na cyklotrasy je oblíbená například v Nizozemí, Belgii, Francii a Německu.
„Ve Spojených státech je dokonce zákon, který říká, že se tyto stezky budují jako záchrana starých železničních tras. Přednostně se nabízejí obcím,“ dodal Kala z Nadace Partnerství.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




