MF Dnes: Moderní letiště? Zatím jen sliby
29.8.2007 | LIBEREC | MF Dnes | Milada Prokopová, Adam Pluhař |
Firma, která slíbila, že do příštího roku za půl miliardy přestaví letiště v Liberci na mezinárodní, ještě ani nekopla. Už na jaře se mělo začít stavět, aby do konce příštího roku byla dokončená dráha a nová čerpací stanice a modernizovaná letištní budova s hangáry.
Firma Exonex Airport CZ to všechno slíbila postavit, se stavebními pracemi ale nezačala. O problému informoval jako první Deník.
„Fyzicky se tu zatím neděje vůbec nic, pravděpodobně se investiční výstavba oficiálně nechystá, protože nás nikdo neoslovil ze stavebního úřadu ani z projekčních firem,“ říká Zdeněk Ulrych, předseda libereckého Aeroklubu, který letiště provozuje. Firma Exonex se zavázala, že do modernizace letiště investuje přibližně půl miliardy korun a Liberečané získají moderní letiště a město nezaplatí ani korunu. Podle usnesení rady města z roku 2005 mělo město dál s firmou Exonex jednat. „Žádná smlouva s firmou o pronájmu letiště nebyla uzavřena,“ upozornil Ladislav Fuchs, vedoucí odboru rozvojových projektů liberecké radnice. Vyjádření jednatele Exonexu Augustina Sipla se od pátku nepodařilo sehnat.
Liberecká radnice doposud od firmy nedostala podrobně zpracovaný investiční záměr, o který žádala. „Firmu znovu vyzveme k doplnění údajů a počkáme. Pokud bychom vyjádření nedostali do konce roku, bude se tím zabývat rada a začali bychom řešit další rozvoj letiště, případně s hledáním jiných partnerů,“ doplnil Fuchs.
Modernizace letiště, které vzniklo už ve 30. letech minulého století, by určitě pomohla zvýšit počty letů a posílit význam Liberce. O změně statutu na veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní letiště jednal Aeroklub Liberec v loňském roce. „Statut už byl na spadnutí, ale nakonec jsme práce na jeho získání byli nuceni pozastavit,“ říká Ulrych. „Jsme schopni zajistit to organizačně, ale ne finančně, na to jsme příliš malá organizace. Potřebujeme mít zajištěnou pravidelnou dotaci.“
Aeroklub chce požádat o příspěvek Liberecký kraj a město Liberec. „Věřím, že bychom se ročně vešli do jednoho milionu korun,“ dodal Ulrych.
Podle libereckého hejtmana Petra Skokana kraj mezinárodní letiště v Liberci určitě chce. „Liberec je přirozeným centrem Euroregionu Nisa. Letecká doprava je nejrychlejší a nejjednodušší zvlášť poté, co vstoupíme do Schengenského prostoru,“ říká hejtman.
Liberecký primátor Jiří Kittner se ale netají tím, že Liberec letiště nepotřebuje. „Myslím, že nikomu nechybí,“ míní Kittner. „Z Liberce je kousek na letiště do Prahy a do Mnichova Hradiště a až se postaví nová silnice do Žitavy, bude to kousek i do Drážďan či Lipska.“
reklama
„Fyzicky se tu zatím neděje vůbec nic, pravděpodobně se investiční výstavba oficiálně nechystá, protože nás nikdo neoslovil ze stavebního úřadu ani z projekčních firem,“ říká Zdeněk Ulrych, předseda libereckého Aeroklubu, který letiště provozuje. Firma Exonex se zavázala, že do modernizace letiště investuje přibližně půl miliardy korun a Liberečané získají moderní letiště a město nezaplatí ani korunu. Podle usnesení rady města z roku 2005 mělo město dál s firmou Exonex jednat. „Žádná smlouva s firmou o pronájmu letiště nebyla uzavřena,“ upozornil Ladislav Fuchs, vedoucí odboru rozvojových projektů liberecké radnice. Vyjádření jednatele Exonexu Augustina Sipla se od pátku nepodařilo sehnat.
Liberecká radnice doposud od firmy nedostala podrobně zpracovaný investiční záměr, o který žádala. „Firmu znovu vyzveme k doplnění údajů a počkáme. Pokud bychom vyjádření nedostali do konce roku, bude se tím zabývat rada a začali bychom řešit další rozvoj letiště, případně s hledáním jiných partnerů,“ doplnil Fuchs.
Modernizace letiště, které vzniklo už ve 30. letech minulého století, by určitě pomohla zvýšit počty letů a posílit význam Liberce. O změně statutu na veřejné vnitrostátní a neveřejné mezinárodní letiště jednal Aeroklub Liberec v loňském roce. „Statut už byl na spadnutí, ale nakonec jsme práce na jeho získání byli nuceni pozastavit,“ říká Ulrych. „Jsme schopni zajistit to organizačně, ale ne finančně, na to jsme příliš malá organizace. Potřebujeme mít zajištěnou pravidelnou dotaci.“
Aeroklub chce požádat o příspěvek Liberecký kraj a město Liberec. „Věřím, že bychom se ročně vešli do jednoho milionu korun,“ dodal Ulrych.
Podle libereckého hejtmana Petra Skokana kraj mezinárodní letiště v Liberci určitě chce. „Liberec je přirozeným centrem Euroregionu Nisa. Letecká doprava je nejrychlejší a nejjednodušší zvlášť poté, co vstoupíme do Schengenského prostoru,“ říká hejtman.
Liberecký primátor Jiří Kittner se ale netají tím, že Liberec letiště nepotřebuje. „Myslím, že nikomu nechybí,“ míní Kittner. „Z Liberce je kousek na letiště do Prahy a do Mnichova Hradiště a až se postaví nová silnice do Žitavy, bude to kousek i do Drážďan či Lipska.“
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




