https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/moderni-tunel-mrazovka-ulehci-jizdu-prahou
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Moderní tunel Mrázovka ulehčí jízdu Prahou

25.8.2004 | PRAHA | Právo | (cie) |
Od zítřejšího odpoledne, kdy bude zprovozněn nový silniční tunel Mrázovka, se výrazně ulehčí průjezd hlavním městem.
 
Nejen pražští řidiči, ale i auta mířící přes Prahu na dálnici D1 ze západních a severních Čech to budou mít přes Smíchov kratší a hlavně rychlejší. Tunel Mrázovka spojí část městského okruhu ze Zlíchova a Radlické ulice se Strahovským tunelem.

Nový tunel spolu se Strahovským a Zlíchovským tunelem tvoří podzemní systém navazující na Jižní spojku a výpadovky na Strakonice, Plzeň a Karlovy Vary. Bude tak možné cestovat pod zemí od Střešovic až téměř k Barrandovskému mostu.

"Mimopražští motoristé se díky tunelu nezamotají v nepřehledném centru. Pojedou po kvalitní, informačně dobře vybavené komunikaci, takže nezabloudí," řekl Právu František Polák ze společnosti Metrostav, která dílo razila od Smíchova.

Kilometr pod zemí

Jedna z nejvýznamnějších dopravních staveb v metropoli bude sloužit ale hlavně pro vnitroměstský tranzit. "Například, když pojedete z Dejvic do Braníka nebo na Smíchov. Rozhodně není určena pro tranzit přes Prahu, aby tudy svištěl jeden kamión za druhým, jak se obávali ekologové," ujistil Polák s tím, že smyslem městského okruhu je ochránit historický střed Prahy, kde se to teď auty jen hemží. Zhruba kilometr dlouhý tunel, kterým řidiči projedou přibližně za minutu a čtvrt, se skládá ze dvou tubusů. Ražba tunelu byla za pomoci nejmodernější techniky zahájena na konci roku 1998.

Původně měl být tunel hotov již v září 2001. Opakovaná odvolávání ekologických aktivistů, kteří zastávali názor, že stavba vážně poškodí prostředí, ale výstavbu zkomplikovala a také prodražila. Původně mělo dílo stát 4,5 miliardy korun, nakonec se jeho cena vyšplhala až na sedm miliard.

SOS světničky

Zdražení podle Poláka částečně způsobily i nové bezpečnostní prvky, které museli stavitelé do projektu doplnit po několika tragédiích v evropských dálničních tunelech. Mrázovka má patřit k nejbezpečnějším evropským tunelům.

Tunel je například vybaven speciálním detekčním systémem, který umí přesně lokalizovat místo požáru. V takovém případě se vypne celkové větrání a speciálními klapkami, které jsou ve stropu každých dvacet metrů, bude možné odsávat kouř. Po stranách stavby byly pro případ požáru zbudovány SOS světničky, které mají protipožární dveře, telefon a vlastní odsávání. Dvě z propojek mezi tubusy jsou uzpůsobeny tak, aby jimi v případě nouze projely i hasičské vozy. Průchody mezi tubusy slouží i jako únikové východy, jsou proto větrány čerstvým vzduchem. Cedule směrující k nouzovým východům nebo telefonům jsou viditelné i při úplném výpadku osvětlení.

Podle odhadů odborníků ve špičce novým tunelem denně projede přes 50 000 automobilů. Provoz v přilehlých ulicích poklesne až o 20 procent.

reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist