Právo: Mrázovka polyká přes 30 tisíc aut
23.11.2004 | PRAHA | Právo | Lucie Fialová |
31 900. Tolik aut každý den projede tunelem Mrázovka, jenž spojuje Smíchov a Radlice. Ukázal to podrobný průzkum zpracovávaný od začátku uvedení do provozu přibližně před dvěma měsíci.
Dílo za sedm miliard korun, jehož stavba se protáhla na šest let zejména kvůli ekologům, ulevilo smíchovským ulicím, vyplývá z dokumentu. Například v Radlické ubylo 10 tisíc aut, Strakonické 6,2 tisíce, Nádražní dva tisíce. Pokles zaznamenal též druhý břeh Vltavy. Křížovnická hlásí minus 1800 vozů, seznámil Právo s výsledky zkoumání radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).
Řidiči si pochvalují
Řidiči, kteří ještě nedávno ztráceli nervy v pomalu sunoucích se dlouhých kolonách, mu dávají za pravdu. "Nebe a dudy," hodnotí situaci dnes a před zprovozněním téměř kilometr dlouhé Mrázovky Patrik Novotný, který tudy projíždí třikrát čtyřikrát do měsíce. "Tunel na sebe váže dopravu z Dejvic. Smíchovu opravdu ulehčil," pokračuje ve chvále.
"Provoz je určitě plynulejší, po Smíchově se teď jezdí líp," kýve souhlasně hlavou třicetiletý Jakub, který sedí za volantem každý den a metropoli prokřižuje několikrát. Nezdá se mu ale zmiňované zlepšení v Radlické ulici. "Zácpy se občas objeví. Provoz stojí hlavně shora, protože směrem k řece se dva jízdní pruhy kvůli tramvaji zužují do jednoho," tvrdí.
Obyvatelům rušné čtvrti by se nyní mělo lépe dýchat. Díky tomu, že motoristé mizí v tunelu a nemusejí se rozjíždět na semaforech, neobtěžují tolik místní škodlivými emisemi. "To neznamená, že zmizely úplně. Nicméně se výrazně zredukovaly plynulejší dopravou. Ale hlavně tím, že je vzduchotechnika vyvádí do jednoho nejvýše položeného místa, odkud se rozptylují, takže nezasáhnou obytnou zónu," říká Šteiner.
Zástupci Ateliéru pro životní prostředí (AŽP), kterým se od začátku tunel nelíbí, pozitivní slova v souvislosti s ním stále nenacházejí. "V některých ulicích mohl úbytek nastat, ale celkově aut přibylo, protože tunel zvedl kapacitu sítě," konstatoval Pavel Černohous. Stav se podle něj ještě zhorší, až začne fungovat celý městský okruh, který do města přivede víc aut. "Řešením je postavit vnější okruh, a ne budovat dálnice uvnitř města," uvedl pro Právo.
Šteiner řekl, že Mrázovka zvedla využití Strahovského nebo Zlíchovského tunelu přibližně o polovinu. Strahovským, který na ni navazuje, projede přes 35 tisíc aut, o 13 tisíc víc než původně, Zlíchovským 55 300, což je nejvíc v Praze.
"Ukazuje se, že Mrázovka se stala významnou městskou tepnou, která má smysl. Byla postavená na správném místě," konstatoval radní. Připomněl, že plánovaná kapacita činí až 80 tisíc vozů. To nastane po otevření městského okruhu do roku 2010.
Zatím bez závad
Mrázovka je ve zkušebním provozu, jenž potrvá do konce příštího roku. "Žádné zásadní závady se neobjevily," zhodnotil průběh testů Šteiner s tím, že se dolaďuje technologická část.
Budování městského okruhu, jehož je tunel součástí, bude pokračovat přestavbou křižovatky Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu. Změna na mimoúrovňové křížení je nezbytná, aby auta nemusela stát na světlech a plynule pokračovala do tubusu.
Teď probíhají přípravné práce. Stavba začne za pár týdnů. Potrvá rok a půl a spolyká zhruba jednu miliardu korun.
Malovanka spojí jihozápadní a severozápadní část městského okruhu, kterou představuje soustava tří tunelů mezi Strahovským a Pelc Tyrolkou v Troji.
reklama
Řidiči si pochvalují
Řidiči, kteří ještě nedávno ztráceli nervy v pomalu sunoucích se dlouhých kolonách, mu dávají za pravdu. "Nebe a dudy," hodnotí situaci dnes a před zprovozněním téměř kilometr dlouhé Mrázovky Patrik Novotný, který tudy projíždí třikrát čtyřikrát do měsíce. "Tunel na sebe váže dopravu z Dejvic. Smíchovu opravdu ulehčil," pokračuje ve chvále.
"Provoz je určitě plynulejší, po Smíchově se teď jezdí líp," kýve souhlasně hlavou třicetiletý Jakub, který sedí za volantem každý den a metropoli prokřižuje několikrát. Nezdá se mu ale zmiňované zlepšení v Radlické ulici. "Zácpy se občas objeví. Provoz stojí hlavně shora, protože směrem k řece se dva jízdní pruhy kvůli tramvaji zužují do jednoho," tvrdí.
Obyvatelům rušné čtvrti by se nyní mělo lépe dýchat. Díky tomu, že motoristé mizí v tunelu a nemusejí se rozjíždět na semaforech, neobtěžují tolik místní škodlivými emisemi. "To neznamená, že zmizely úplně. Nicméně se výrazně zredukovaly plynulejší dopravou. Ale hlavně tím, že je vzduchotechnika vyvádí do jednoho nejvýše položeného místa, odkud se rozptylují, takže nezasáhnou obytnou zónu," říká Šteiner.
Zástupci Ateliéru pro životní prostředí (AŽP), kterým se od začátku tunel nelíbí, pozitivní slova v souvislosti s ním stále nenacházejí. "V některých ulicích mohl úbytek nastat, ale celkově aut přibylo, protože tunel zvedl kapacitu sítě," konstatoval Pavel Černohous. Stav se podle něj ještě zhorší, až začne fungovat celý městský okruh, který do města přivede víc aut. "Řešením je postavit vnější okruh, a ne budovat dálnice uvnitř města," uvedl pro Právo.
Šteiner řekl, že Mrázovka zvedla využití Strahovského nebo Zlíchovského tunelu přibližně o polovinu. Strahovským, který na ni navazuje, projede přes 35 tisíc aut, o 13 tisíc víc než původně, Zlíchovským 55 300, což je nejvíc v Praze.
"Ukazuje se, že Mrázovka se stala významnou městskou tepnou, která má smysl. Byla postavená na správném místě," konstatoval radní. Připomněl, že plánovaná kapacita činí až 80 tisíc vozů. To nastane po otevření městského okruhu do roku 2010.
Zatím bez závad
Mrázovka je ve zkušebním provozu, jenž potrvá do konce příštího roku. "Žádné zásadní závady se neobjevily," zhodnotil průběh testů Šteiner s tím, že se dolaďuje technologická část.
Budování městského okruhu, jehož je tunel součástí, bude pokračovat přestavbou křižovatky Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu. Změna na mimoúrovňové křížení je nezbytná, aby auta nemusela stát na světlech a plynule pokračovala do tubusu.
Teď probíhají přípravné práce. Stavba začne za pár týdnů. Potrvá rok a půl a spolyká zhruba jednu miliardu korun.
Malovanka spojí jihozápadní a severozápadní část městského okruhu, kterou představuje soustava tří tunelů mezi Strahovským a Pelc Tyrolkou v Troji.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




