MF Dnes: Muž TOP 09 zbrzdil likvidaci jedů
10.8.2010 | HRADEC KRÁLOVÉ | MF Dnes
Vše nasvědčovalo tomu, že Chrudim letos dostane od státu 176 milionů korun na likvidaci nebezpečných chemikálií v bývalé Transportě.
Teď hrozí, že peníze nebudou. Do věci se totiž vložil šéf společnosti Onivon a předseda krajského sdružení TOP 09 v Hradci Králové Zdeněk Harapát, který chce dotaci od státu získat pro svoji firmu, jíž část zamořených pozemků patří. Peníze pro Chrudim dokázal zablokovat velice prostě, jeho společnost nesouhlasí, aby město pozemky dalo s pomocí státní dotace do pořádku.
Nejdříve souhlasil, pak řekl: Ne
„Nejdříve Harapát se vším souhlasil, nechal nás připravit projekt, zažádat o dotaci. A najednou řekl ne a my nemůžeme nic dělat,“ uvedl místostarosta Chrudimi Petr Řezníček. Zatímco město mělo peníze už slíbené a mělo by je hned, Onivon teprve připravuje žádost. Ovšem podle Harapáta riziko, že dotace nebude, neexistuje. „Proč bychom neuspěli? Můžete dát ruku do ohně, že to udělá město rychleji než firma Onivon?“ řekl Harapát. Tvrdí, že původně nevěděl, že může dotaci získat za stejných podmínek jako město.
„Když to uděláme my, kteří tam podnikáme, bude to přece lepší. Lépe a rychleji to zorganizujeme, provedeme to za plného provozu, nemůžeme si dovolit omezit náš byznys,“ řekl Harapát. Dodal, že Pardubický kraj slíbil firmě s vyčištěním areálu pomoci.
Chování Onivonu ale nenadchlo další firmu, která na zamořených pozemcích podniká a měla zájem o jejich vyčištění. „Počítali jsme, že město vyčištění areálu zajistí. Teď jsme zklamaní. Měli jsme své plány, chceme dělat modernizaci kovárny a tohle nám přinese trable,“ řekl ředitel prodeje Komap Dědov Jindřich Voříšek.
Radost z toho nemá ani starosta Chrudimi Jan Čechlovský. „Nedělali jsme to pro sebe, ale abychom pomohli odstranit ekologickou zátěž,“ uvedl.
„Státní peníze nebo i evropské peníze jsou vždycky od toho, aby řešily problém a ne od toho, aby někomu vylepšily ekonomickou situaci,“ uvedl místostarosta Chrudimi Petr Řezníček.
„Nechápu, jak se na dotacích dá zbohatnout. Všechno nejdříve zaplatíte ze svého. Pak žádáte stát, aby vám oprávněné náklady které dokládáte, vrátil,“ řekl Zdeněk Harapát.
Chrudim si stěžuje: Harapát nám stále dělá potíže
Chrudim se s firmou Onivon potýká od chvíle, co firma koupila od konkurzního správce Transporty komunikace, sítě a pozemky zkrachovalého podniku. Společnost pak začala hrozit firmám, které tam podnikají, že za použití silnic bude vybírat mýtné. „Firmy se začaly bát o svoji existenci. Město z obav před přidušením průmyslového areálu tehdy souhlasilo s tím, že silnice koupí 25 milionů korun, třebaže to byla cena několikanásobně vyšší, než za kolik firma silnice koupila od konkurzního správce. Nakonec Chrudim koupila silnic méně za zhruba patnáct milionů korun.
Ovšem tím příběh nekončí. Onivon koupil od konkurzního správce i pozemky, které měla Transporta různě po městě. Má třeba autobusovou zastávku v Markovicích, nemovitost u domu s pečovatelskou službou, pozemek před vojenskou ubytovnou. „Pokud něco děláme a potřebujeme jeho vyjádření, je to problém. Je to tvrdý vyjednavač a my taháme stále za kratší kus provazu,“ řekl Řezníček.
Fakt je, že do problémů uvrhly Chrudim podmínky, za jakých bývalý konkurzní správce Transporty Jaroslav Wimmer sítě, komunikace a pozemky Onivonu prodal.
Ten se k tomu ale vyjádřit nyní nemůže. Pražský vrchní soud Wimmera letos poslal na šest let vězení za porušení povinnosti při správě cizího majetku a nedovolené ozbrojování. Firmě způsobil škodu za sto milionů korun.
reklama
Nejdříve souhlasil, pak řekl: Ne
„Nejdříve Harapát se vším souhlasil, nechal nás připravit projekt, zažádat o dotaci. A najednou řekl ne a my nemůžeme nic dělat,“ uvedl místostarosta Chrudimi Petr Řezníček. Zatímco město mělo peníze už slíbené a mělo by je hned, Onivon teprve připravuje žádost. Ovšem podle Harapáta riziko, že dotace nebude, neexistuje. „Proč bychom neuspěli? Můžete dát ruku do ohně, že to udělá město rychleji než firma Onivon?“ řekl Harapát. Tvrdí, že původně nevěděl, že může dotaci získat za stejných podmínek jako město.
„Když to uděláme my, kteří tam podnikáme, bude to přece lepší. Lépe a rychleji to zorganizujeme, provedeme to za plného provozu, nemůžeme si dovolit omezit náš byznys,“ řekl Harapát. Dodal, že Pardubický kraj slíbil firmě s vyčištěním areálu pomoci.
Chování Onivonu ale nenadchlo další firmu, která na zamořených pozemcích podniká a měla zájem o jejich vyčištění. „Počítali jsme, že město vyčištění areálu zajistí. Teď jsme zklamaní. Měli jsme své plány, chceme dělat modernizaci kovárny a tohle nám přinese trable,“ řekl ředitel prodeje Komap Dědov Jindřich Voříšek.
Radost z toho nemá ani starosta Chrudimi Jan Čechlovský. „Nedělali jsme to pro sebe, ale abychom pomohli odstranit ekologickou zátěž,“ uvedl.
„Státní peníze nebo i evropské peníze jsou vždycky od toho, aby řešily problém a ne od toho, aby někomu vylepšily ekonomickou situaci,“ uvedl místostarosta Chrudimi Petr Řezníček.
„Nechápu, jak se na dotacích dá zbohatnout. Všechno nejdříve zaplatíte ze svého. Pak žádáte stát, aby vám oprávněné náklady které dokládáte, vrátil,“ řekl Zdeněk Harapát.
Chrudim si stěžuje: Harapát nám stále dělá potíže
Chrudim se s firmou Onivon potýká od chvíle, co firma koupila od konkurzního správce Transporty komunikace, sítě a pozemky zkrachovalého podniku. Společnost pak začala hrozit firmám, které tam podnikají, že za použití silnic bude vybírat mýtné. „Firmy se začaly bát o svoji existenci. Město z obav před přidušením průmyslového areálu tehdy souhlasilo s tím, že silnice koupí 25 milionů korun, třebaže to byla cena několikanásobně vyšší, než za kolik firma silnice koupila od konkurzního správce. Nakonec Chrudim koupila silnic méně za zhruba patnáct milionů korun.
Ovšem tím příběh nekončí. Onivon koupil od konkurzního správce i pozemky, které měla Transporta různě po městě. Má třeba autobusovou zastávku v Markovicích, nemovitost u domu s pečovatelskou službou, pozemek před vojenskou ubytovnou. „Pokud něco děláme a potřebujeme jeho vyjádření, je to problém. Je to tvrdý vyjednavač a my taháme stále za kratší kus provazu,“ řekl Řezníček.
Fakt je, že do problémů uvrhly Chrudim podmínky, za jakých bývalý konkurzní správce Transporty Jaroslav Wimmer sítě, komunikace a pozemky Onivonu prodal.
Ten se k tomu ale vyjádřit nyní nemůže. Pražský vrchní soud Wimmera letos poslal na šest let vězení za porušení povinnosti při správě cizího majetku a nedovolené ozbrojování. Firmě způsobil škodu za sto milionů korun.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




