https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/mytne-v-cesku-mozna-uz-v-pristim-roce
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Mýtné v Česku možná už v příštím roce

30.9.2003 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Elektronické mýtné by se mohlo začít na silnicích v České republice vybírat již v příštím roce. Připouští to ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský. Podmínkou ovšem je, že bude uplatněn technicky poměrně jednoduchý, a tedy nepříliš nákladný model.
 
"V Rakousku se nyní zavádí systém rádiového spojení, který při vybírání mýtného uplatňuje už čtrnáct evropských zemí. Jeho zavedení v České republice by se dalo završit již v průběhu roku 2004. Evropská komise ale pro elektronické mýtné prosazuje aplikaci podstatně dražšího navigačního družicového systému Galileo, jenž má být zaváděn v letech 2005 až 2008," sdělil novinářům Šimonovský. O společné strategii ve výkonovém zpoplatnění silnic, tedy v elektronickém mýtném, se nyní bude jednat na schůzce ministrů dopravy ČR, Slovenska a Rakouska, které se uskuteční 2. až 3. října v Židlochovicích. Výnosy ročně až sedm miliard Podle návrhu směrnice, který vypracovala Evropská komise, má být ve všech členských zemích Evropské unie postupně zaveden jednotný systém zpoplatnění silniční dopravy. Zpočátku bude platit jen pro kamióny, ale později se bude týkat i lehčích nákladních automobilů, autobusů, a zřejmě od roku 2010 také osobních aut a motocyklů. Tomuto trendu se podle Šimonovského musí naše republika přizpůsobit. Jisté tedy je, že mýtné se v ČR vybírat skutečně bude. Otázkou pouze zůstává, kdy se s tím začne a jak velký rozsah komunikací bude takto zpoplatněn. Politické rozhodnutí o zavedení mýtného by měla vláda učinit koncem letošního nebo začátkem příštího roku. Výnosy ze zpoplatnění dálnic dosahují v Česku ročně zhruba 1,8 miliardy korun a vládou už schváleným zdražením dálničních známek se mají v roce 2004 zvednout na 1,9 až 2 miliardy. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se s tím počítá na údržbu a opravy komunikací i na rozšiřování dálniční sítě. Výkonný ředitel SFDI Pavel Švagr odhaduje, že elektronické mýtné by mohlo ročně vynášet pět až sedm miliard korun. Závisí to nejen na výši sazeb, ale hlavně na rozsahu takto zpoplatněných silnic. Švagr i Šimonovský proto prosazují, aby se mýtné vybíralo nejen na všech dálnicích a rychlostních komunikacích, ale i na většině silnic první třídy. Celkem by to mělo být tři tisíce kilometrů vozovek. Dopravci ostře proti Proti takovému rozsahu zpoplatnění se ostře staví sdružení Česmad Bohemia, které hájí zájmy téměř dvou tisíc podnikatelů v mezinárodní nákladní a osobní silniční dopravě. Jak sdružení upozornilo, vybírání mýtného na silnicích první třídy by odporovalo směrnici EU číslo 62 z roku 1999. V ní se totiž uvádí, že zpoplatnění mohou podléhat pouze dálnice a ve výjimečných případech náročné dopravní stavby, jako tunely a mosty. "Argumentace Šimonovského, že zavedení mýtného i na silnice první třídy zabrání, aby řidiči ve snaze ušetřit objížděli dálnice po těchto komunikacích, je naprosto lichá. Stejným způsobem by pak bylo možné obhajovat zpoplatnění i silnic druhé a třetí třídy, kam by se doprava dále přesunovala a jejichž stav je přitom již nyní katastrofální," řekl Právu mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix. Přitom ani silnice první třídy v ČR nebudí dojem něčeho nadstandardního, za co by si motoristé měli připlácet. "Naše země by se tak přiřadila k těm málo vyvinutým státům, které se svou tíživou hospodářskou situaci snaží řešit zdaněním všeho a všech," prohlásil Felix. V Německu hrozí další odklad Šimonovský však slibuje, že bude možné upravit silniční daň tak, aby čeští dopravci měli určité přechodové období a náraz pro ně nebyl tak prudký. Na německých dálnicích se má mýtné od nákladních vozidel o hmotnosti nad dvanáct tun začít vybírat 2. listopadu a v Rakousku od ledna 2004. V Německu budou kamióny platit 12,4 eurocentu za každý kilometr ujetý po zpoplatněných komunikacích. Systém provozuje konsorcium Toll Collect, vedené automobilkou DaimlerChrysler a telekomunikační společností Deutsche Telekom. Nyní probíhá zkušební provoz celého systému. Objevily se však tak velké technické problémy, že je listopadový termín ostrého startu mýtného vážně ohrožen. Byl by to už druhý odklad, protože původně se mělo v Německu letos s mýtným začít již 31. srpna.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist