MF Dnes: Na Broumovsku odmítají pustit kamiony přes hranice
14.3.2006 | BROUMOV | MF Dnes | Martin Filip |
Zatímco podnikatelé z polského i českého pohraničí již dlouho volají po otevření hraničních přechodů na Broumovsku pro menší nákladní vozy, většina obyvatel je proti.
Meziměstí a Starostín proto možná cestu nákladním autům přes hranice alespoň do vstupu Česka do shengenského systému uzavřou.
Podnikatelům z Broumovska vadí, že se zbožím, které vezou třeba jen kousek za hranice, musí putovat na přechod až do Náchoda. „Pro rozvoj podnikání je neúnosné, že přes hraniční přechod ve Starostíně dnes neprojede těžší auto než šestitunové, přes Otovice jiné než osobní. Dochází dokonce k absurdním situacím, kdy cizinecká policie vrací z hranice v Otovicích osobní auto, které má mezi sedadly a úložným prostorem mřížku a v technickém průkazu napsáno nákladní automobil,“ říká jednatel Hospodářské komory v Náchodě František Molík.
Hospodářská komora v Náchodě se spolu se zástupci polských obcí, českými a polskými europoslanci i zástupci Královéhradeckého kraje stali iniciátory požadavku rozšíření provozu na broumovských přechodech pro nákladní automobily do dvanácti tun. Místní samospráva, jejíž souhlas je pro takový krok nezbytný, je ale proti. „Nechceme, aby tudy jezdila nákladní auta. Již vloni o tom rozhodlo naše zastupitelstvo. Pokud by k rozšíření přechodu došlo, měli bychom v obci po klidu. Zdejší silnice takovému provozu nevyhovuje,“ tvrdí starostka Otovic Stanislava Vogelová.
Zatímco odmítnutí Otovických je jasné, zastupitelé v Meziměstí o přechodu ve Starostíně ještě nerozhodli. „Ministerstvo dopravy tvrdí, že se zvýšení provozu na hranicích v budoucnu stejně nevyhneme. Jsem proto pro menší zlo: souhlasit s tím, a za podmínky, že nám kraj a stát vybudují chodníky a cyklostezku, jak slibují,“ uvedla starostka Meziměstí Eva Mücková.
Po vstupu Česka do shengenského systému bude totiž o průchodnosti hranic rozhodovat už jen kvalita silnic. „Za pět let se může stát, že tudy budou nákladní auta stejně jezdit i bez investice, kterou může město dnes získat,“ míní starostka.
Proti rozšíření provozu na přechodu se ale staví ostatní meziměstští zastupitelé. Chtějí zachovat současný stav, kdy místní podnikatelé mohou požádat o výjimku a hranici ve Starostíně s těžším autem překročit. „Kdo chce jezdit přes hranice, jezdí přes ně i dnes. Přestože platí omezení do šesti tun, využívají výjimky. Z tranzitní dopravy ale máme strach,“ řekl zastupitel Jan Souček.
reklama
Podnikatelům z Broumovska vadí, že se zbožím, které vezou třeba jen kousek za hranice, musí putovat na přechod až do Náchoda. „Pro rozvoj podnikání je neúnosné, že přes hraniční přechod ve Starostíně dnes neprojede těžší auto než šestitunové, přes Otovice jiné než osobní. Dochází dokonce k absurdním situacím, kdy cizinecká policie vrací z hranice v Otovicích osobní auto, které má mezi sedadly a úložným prostorem mřížku a v technickém průkazu napsáno nákladní automobil,“ říká jednatel Hospodářské komory v Náchodě František Molík.
Hospodářská komora v Náchodě se spolu se zástupci polských obcí, českými a polskými europoslanci i zástupci Královéhradeckého kraje stali iniciátory požadavku rozšíření provozu na broumovských přechodech pro nákladní automobily do dvanácti tun. Místní samospráva, jejíž souhlas je pro takový krok nezbytný, je ale proti. „Nechceme, aby tudy jezdila nákladní auta. Již vloni o tom rozhodlo naše zastupitelstvo. Pokud by k rozšíření přechodu došlo, měli bychom v obci po klidu. Zdejší silnice takovému provozu nevyhovuje,“ tvrdí starostka Otovic Stanislava Vogelová.
Zatímco odmítnutí Otovických je jasné, zastupitelé v Meziměstí o přechodu ve Starostíně ještě nerozhodli. „Ministerstvo dopravy tvrdí, že se zvýšení provozu na hranicích v budoucnu stejně nevyhneme. Jsem proto pro menší zlo: souhlasit s tím, a za podmínky, že nám kraj a stát vybudují chodníky a cyklostezku, jak slibují,“ uvedla starostka Meziměstí Eva Mücková.
Po vstupu Česka do shengenského systému bude totiž o průchodnosti hranic rozhodovat už jen kvalita silnic. „Za pět let se může stát, že tudy budou nákladní auta stejně jezdit i bez investice, kterou může město dnes získat,“ míní starostka.
Proti rozšíření provozu na přechodu se ale staví ostatní meziměstští zastupitelé. Chtějí zachovat současný stav, kdy místní podnikatelé mohou požádat o výjimku a hranici ve Starostíně s těžším autem překročit. „Kdo chce jezdit přes hranice, jezdí přes ně i dnes. Přestože platí omezení do šesti tun, využívají výjimky. Z tranzitní dopravy ale máme strach,“ řekl zastupitel Jan Souček.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




