https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/na-cyklotrasy-zni-chvala-i-kritika
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Na cyklotrasy zní chvála i kritika

12.7.2007 | MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ | MF Dnes | Petr Žižka, ama |
Podmínky vyznavačů cykloturistiky v kraji se zlepšují. Názory na aktuální síť cyklotras se však liší.
 
„Značení je dobré. Není ani problém nahlédnout do mapy a vybrat si vhodnou trať podle konkrétní náročnosti,“ řekla Helena Oršulíková z Ostravy. Často volí například trasu z krajského města přes Brušperk, Hukvaldy, Kozlovice a Tichou do Kunčic pod Ondřejníkem.

„Nevybíráme si konrétní značené cyklotrasy, během cesty je podle aktuálních možností střídáme se silnicemi nižších tříd,“ uvedla cyklistka. Potíže se sjízdností značených cyklotras v kraji neuvedla ani její dcera Radka. „Vadí mi ale například malý počet kvalitně značených stezek pro cyklisty v Ostravě,“ řekla a narazila tak na stabilně zmiňovaný problém dosud nezbudované cyklotrasy podél řeky Ostravice, která by spojila jižní část metropole s centrem a v opačné straně s oblastmi v Podbeskydí.

Uvědomuje si ho i Martin Krejčí z ostravské pobočky firmy DHV CR, která spolupracuje s ostravským magistrátem na plánování, výstavbě a údržbě zdejších cyklostezek. „V Ostravě chybí propojení tří hlavních sídelních celků - centra, jihu a Poruby,“ připomněl před časem dlouhodobý problém metropole. Některé z problémů, s nimiž se běžně setkávají cyklisté v kraji, vytkl předseda krnovského sdružení Cyklistika pro všechny Otmar Rychta. „V mnoha úsecích, zvláště třeba na Krnovsku a v Jeseníkách, chybí kvalitní značení. Je také škoda, že se mnozí cyklisté nedozví o aktuálním stavu zdejších cyklotras. Informovanost je stále nízká,“ uvedl.


Ideální kraj pro poznávání na bicyklu

Moravskoslezský kraj je doslova ideálním místem pro poznávání na jízdním kole. Umožňuje totiž nejen technicky a fyzicky náročné „etapy“ v kopcích Beskyd či Jeseníků, ale taky pohodové vyjížďky s celou rodinou po zajímavých místech. Je pak už jen na samotných cyklistech, jestli se chtějí projet od jednoho dřevěného kostelíku k druhému (takovou možnost mají hned pár kilometrů od Ostravy), nebo dají přednost třeba romantické projížďce po břehu řeky.

Vybere si doslova každý, a to i podle toho, zda jezdí na kole silničním, a vyhledává tedy asfaltové silnice, nebo má radši adrenalin na horském kole, a kdykoliv to jde, odbočí na stezky plné kořenů, výmolů a kamení. To vše se dá v kraji zažít. Možná právě v sedle jízdního kola si člověk uvědomí rozmanitost zdejšího regionu. Jestliže chcete jezdit rovinatou krajinou, kde skoro nepotkáváte auto, atmosféra připomíná lenivá sedmdesátá léta a přitom se chcete toulat od staré hradní zříceniny k zámku, zvolte Osoblažsko.

Jestliže toužíte po nádherných výhledech na Beskydy a máte na to, dejte si do těla a projeďte třeba hřeben z Grúně na Bílý Kříž.

Jestli se chcete jen tak loudat vesničkami a vychutnat si navíc výhodu příhraničního regionu, kochejte se stezkami kolem Šilheřovic a zajeďte si klidně do Polska.

Jestli vás přitahuje kouzlo (a vůně) již zmíněných dřevěných kostelíků, nemusíte ani do Beskyd: začněte v Ostravě-Hrabové a pokračujte do Řepiště a Sedliště na FrýdeckoMístecku.

Vybrat se dá celodenní výlet na víkend i odpolední vyjížďka po práci. Čím dál více to umožňují i nové cyklotrasy, které lidé nacházejí v přírodě i ve městech.

Pohodová cesta podél řeky

Mnohdy stačí odbočit z hlavní silnice a jet vedlejší cestou, která hlavní kopíruje. Stačí pár metrů, ale jste jak v jiném světě. Najednou kopírujete místní potok, sledujete ryby, vidíte kytky. Jednou takovou stezkou projíždím na Hukvaldy. Řeka Ondřejnice byla natolik chytrá, že si našla v krajině pohodovou trasu a vyhnula se tak kopcům, které na trase jsou. Stačilo ji jen objevit a využít jejího toku.

Bohužel, podobně by se dala využít trasa, kterou v krajině našla řeka Ostravice, a lidé by mohli na kole, tedy zdravě a bez výfukových plynů, jezdit podél toku řeky z Ostravy až do Beskyd.

Že se tam už léta lidé protloukají zarostlou buší? To je jen jeden z příkladů, že zdejších ideálních podmínek nedokážeme dostatečně využít.

Bohužel, politici rádi přestřihávají pásky u nových akvaparků, sportovních hal a tenisových kurtů. Stále ale nepochopili, že na kolech jezdí čím dál více lidí a kvalitní a především smysluplné cyklostezky nejsou jen pro pár bláznů v pestrobarevných dresech, ale pro stále širší skupinu lidí, kteří touží po aktivní rekreaci.

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severní Morava a Slezsko
reklama

 
Petr Žižka, ama

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 Staré diskuse (archiv)
20. 7. 2007
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist