MF Dnes: Na cyklotrasy zní chvála i kritika
12.7.2007 | MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ | MF Dnes | Petr Žižka, ama |
Podmínky vyznavačů cykloturistiky v kraji se zlepšují. Názory na aktuální síť cyklotras se však liší.
„Značení je dobré. Není ani problém nahlédnout do mapy a vybrat si vhodnou trať podle konkrétní náročnosti,“ řekla Helena Oršulíková z Ostravy. Často volí například trasu z krajského města přes Brušperk, Hukvaldy, Kozlovice a Tichou do Kunčic pod Ondřejníkem.
„Nevybíráme si konrétní značené cyklotrasy, během cesty je podle aktuálních možností střídáme se silnicemi nižších tříd,“ uvedla cyklistka. Potíže se sjízdností značených cyklotras v kraji neuvedla ani její dcera Radka. „Vadí mi ale například malý počet kvalitně značených stezek pro cyklisty v Ostravě,“ řekla a narazila tak na stabilně zmiňovaný problém dosud nezbudované cyklotrasy podél řeky Ostravice, která by spojila jižní část metropole s centrem a v opačné straně s oblastmi v Podbeskydí.
Uvědomuje si ho i Martin Krejčí z ostravské pobočky firmy DHV CR, která spolupracuje s ostravským magistrátem na plánování, výstavbě a údržbě zdejších cyklostezek. „V Ostravě chybí propojení tří hlavních sídelních celků - centra, jihu a Poruby,“ připomněl před časem dlouhodobý problém metropole. Některé z problémů, s nimiž se běžně setkávají cyklisté v kraji, vytkl předseda krnovského sdružení Cyklistika pro všechny Otmar Rychta. „V mnoha úsecích, zvláště třeba na Krnovsku a v Jeseníkách, chybí kvalitní značení. Je také škoda, že se mnozí cyklisté nedozví o aktuálním stavu zdejších cyklotras. Informovanost je stále nízká,“ uvedl.
Ideální kraj pro poznávání na bicyklu
Moravskoslezský kraj je doslova ideálním místem pro poznávání na jízdním kole. Umožňuje totiž nejen technicky a fyzicky náročné „etapy“ v kopcích Beskyd či Jeseníků, ale taky pohodové vyjížďky s celou rodinou po zajímavých místech. Je pak už jen na samotných cyklistech, jestli se chtějí projet od jednoho dřevěného kostelíku k druhému (takovou možnost mají hned pár kilometrů od Ostravy), nebo dají přednost třeba romantické projížďce po břehu řeky.
Vybere si doslova každý, a to i podle toho, zda jezdí na kole silničním, a vyhledává tedy asfaltové silnice, nebo má radši adrenalin na horském kole, a kdykoliv to jde, odbočí na stezky plné kořenů, výmolů a kamení. To vše se dá v kraji zažít. Možná právě v sedle jízdního kola si člověk uvědomí rozmanitost zdejšího regionu. Jestliže chcete jezdit rovinatou krajinou, kde skoro nepotkáváte auto, atmosféra připomíná lenivá sedmdesátá léta a přitom se chcete toulat od staré hradní zříceniny k zámku, zvolte Osoblažsko.
Jestliže toužíte po nádherných výhledech na Beskydy a máte na to, dejte si do těla a projeďte třeba hřeben z Grúně na Bílý Kříž.
Jestli se chcete jen tak loudat vesničkami a vychutnat si navíc výhodu příhraničního regionu, kochejte se stezkami kolem Šilheřovic a zajeďte si klidně do Polska.
Jestli vás přitahuje kouzlo (a vůně) již zmíněných dřevěných kostelíků, nemusíte ani do Beskyd: začněte v Ostravě-Hrabové a pokračujte do Řepiště a Sedliště na FrýdeckoMístecku.
Vybrat se dá celodenní výlet na víkend i odpolední vyjížďka po práci. Čím dál více to umožňují i nové cyklotrasy, které lidé nacházejí v přírodě i ve městech.
Pohodová cesta podél řeky
Mnohdy stačí odbočit z hlavní silnice a jet vedlejší cestou, která hlavní kopíruje. Stačí pár metrů, ale jste jak v jiném světě. Najednou kopírujete místní potok, sledujete ryby, vidíte kytky. Jednou takovou stezkou projíždím na Hukvaldy. Řeka Ondřejnice byla natolik chytrá, že si našla v krajině pohodovou trasu a vyhnula se tak kopcům, které na trase jsou. Stačilo ji jen objevit a využít jejího toku.
Bohužel, podobně by se dala využít trasa, kterou v krajině našla řeka Ostravice, a lidé by mohli na kole, tedy zdravě a bez výfukových plynů, jezdit podél toku řeky z Ostravy až do Beskyd.
Že se tam už léta lidé protloukají zarostlou buší? To je jen jeden z příkladů, že zdejších ideálních podmínek nedokážeme dostatečně využít.
Bohužel, politici rádi přestřihávají pásky u nových akvaparků, sportovních hal a tenisových kurtů. Stále ale nepochopili, že na kolech jezdí čím dál více lidí a kvalitní a především smysluplné cyklostezky nejsou jen pro pár bláznů v pestrobarevných dresech, ale pro stále širší skupinu lidí, kteří touží po aktivní rekreaci.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severní Morava a Slezsko
reklama
„Nevybíráme si konrétní značené cyklotrasy, během cesty je podle aktuálních možností střídáme se silnicemi nižších tříd,“ uvedla cyklistka. Potíže se sjízdností značených cyklotras v kraji neuvedla ani její dcera Radka. „Vadí mi ale například malý počet kvalitně značených stezek pro cyklisty v Ostravě,“ řekla a narazila tak na stabilně zmiňovaný problém dosud nezbudované cyklotrasy podél řeky Ostravice, která by spojila jižní část metropole s centrem a v opačné straně s oblastmi v Podbeskydí.
Uvědomuje si ho i Martin Krejčí z ostravské pobočky firmy DHV CR, která spolupracuje s ostravským magistrátem na plánování, výstavbě a údržbě zdejších cyklostezek. „V Ostravě chybí propojení tří hlavních sídelních celků - centra, jihu a Poruby,“ připomněl před časem dlouhodobý problém metropole. Některé z problémů, s nimiž se běžně setkávají cyklisté v kraji, vytkl předseda krnovského sdružení Cyklistika pro všechny Otmar Rychta. „V mnoha úsecích, zvláště třeba na Krnovsku a v Jeseníkách, chybí kvalitní značení. Je také škoda, že se mnozí cyklisté nedozví o aktuálním stavu zdejších cyklotras. Informovanost je stále nízká,“ uvedl.
Ideální kraj pro poznávání na bicyklu
Moravskoslezský kraj je doslova ideálním místem pro poznávání na jízdním kole. Umožňuje totiž nejen technicky a fyzicky náročné „etapy“ v kopcích Beskyd či Jeseníků, ale taky pohodové vyjížďky s celou rodinou po zajímavých místech. Je pak už jen na samotných cyklistech, jestli se chtějí projet od jednoho dřevěného kostelíku k druhému (takovou možnost mají hned pár kilometrů od Ostravy), nebo dají přednost třeba romantické projížďce po břehu řeky.
Vybere si doslova každý, a to i podle toho, zda jezdí na kole silničním, a vyhledává tedy asfaltové silnice, nebo má radši adrenalin na horském kole, a kdykoliv to jde, odbočí na stezky plné kořenů, výmolů a kamení. To vše se dá v kraji zažít. Možná právě v sedle jízdního kola si člověk uvědomí rozmanitost zdejšího regionu. Jestliže chcete jezdit rovinatou krajinou, kde skoro nepotkáváte auto, atmosféra připomíná lenivá sedmdesátá léta a přitom se chcete toulat od staré hradní zříceniny k zámku, zvolte Osoblažsko.
Jestliže toužíte po nádherných výhledech na Beskydy a máte na to, dejte si do těla a projeďte třeba hřeben z Grúně na Bílý Kříž.
Jestli se chcete jen tak loudat vesničkami a vychutnat si navíc výhodu příhraničního regionu, kochejte se stezkami kolem Šilheřovic a zajeďte si klidně do Polska.
Jestli vás přitahuje kouzlo (a vůně) již zmíněných dřevěných kostelíků, nemusíte ani do Beskyd: začněte v Ostravě-Hrabové a pokračujte do Řepiště a Sedliště na FrýdeckoMístecku.
Vybrat se dá celodenní výlet na víkend i odpolední vyjížďka po práci. Čím dál více to umožňují i nové cyklotrasy, které lidé nacházejí v přírodě i ve městech.
Pohodová cesta podél řeky
Mnohdy stačí odbočit z hlavní silnice a jet vedlejší cestou, která hlavní kopíruje. Stačí pár metrů, ale jste jak v jiném světě. Najednou kopírujete místní potok, sledujete ryby, vidíte kytky. Jednou takovou stezkou projíždím na Hukvaldy. Řeka Ondřejnice byla natolik chytrá, že si našla v krajině pohodovou trasu a vyhnula se tak kopcům, které na trase jsou. Stačilo ji jen objevit a využít jejího toku.
Bohužel, podobně by se dala využít trasa, kterou v krajině našla řeka Ostravice, a lidé by mohli na kole, tedy zdravě a bez výfukových plynů, jezdit podél toku řeky z Ostravy až do Beskyd.
Že se tam už léta lidé protloukají zarostlou buší? To je jen jeden z příkladů, že zdejších ideálních podmínek nedokážeme dostatečně využít.
Bohužel, politici rádi přestřihávají pásky u nových akvaparků, sportovních hal a tenisových kurtů. Stále ale nepochopili, že na kolech jezdí čím dál více lidí a kvalitní a především smysluplné cyklostezky nejsou jen pro pár bláznů v pestrobarevných dresech, ale pro stále širší skupinu lidí, kteří touží po aktivní rekreaci.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - severní Morava a Slezsko
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Úhel pohledu - 20. 7. 2007 - DanaZarostlou buš citlivě prostříhat ale necpat do přírody další asfalt!! |




