MF Dnes: Na dálnici z Prahy chybí peníze
21.4.2005 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | MF Dnes | Antonín Pelíšek |
Ačkoliv jihočeská část dálničního spojení mezi Prahou a Dolním Dvořištěm postupuje zatím podle představ projektantů a stavitelů, nikde to není prakticky vidět. Jediným úsekem, po kterém už jezdí auta, je čtyřkilometrový kousek mezi Táborem a Chotovinami.
Další trasy jsou zatím jen v podobě plánů a příprav, v současné době je ve výstavbě šestikilometrový úsek z Chotovin do Mezna a územní rozhodnutí platí na trase z Tábora do Veselí nad Lužnicí, která měří třicet kilometrů.
Jihočeši si přitom stále připomínají slova bývalého premiéra Vladimíra Špidly, který se zaručoval, že dálnice z Prahy bude hotova v roce 2010. Dnes je jasné, že tento termín nebude splněný.
Zpoždění bude deset let
Jihočeský hejtman Jan Zahradník tvrdí, že dokonce slyšel o dokončení dálnice spojující Prahu s Českými Budějovicemi v roce 2020.
Stát dnes hledá peníze i na méně finančně náročnou rychlostní komunikaci dlouhou šestadvacet kilometrů a vedoucí od Krasejovky na pomezí Českokrumlovska a Českobudějovicka na Dolní Dvořiště. Vláda o ní rozhodla v roce 1999 a počítá se, že začne fungovat až za patnáct let. Jde o úsek s jednou z nejvyšších nehodovostí na jihu Čech. Podle dnešních plánů to bude silnice jen dvoupruhová, což řidiče i obyvatele, kteří stavbě většinou fandí, zaskočilo.
Kaplický starosta Ferdinand Jiskra má obavy, že úsporná dvoupruhová rychlostní silnice už zůstane v takové podobě navždy. V lepším případě, že po nějakém čase přijedou znovu na trasu stavební stroje a všechno začne nanovo. Lidé podle něho o připomínky ke stavbě zájem moc nemají.
„Dělali jsme si průzkum, co si lidé o dálnici myslí. Nikdo tu nemá strach o pozemky nebo o nemovitosti. Spíš jsme se dohadovali, zda podpořit variantu silnice bližší, nebo vzdálenější městu. Vzdálenější by nám umožnila větší rozvoj, ale nakonec zastupitelé schválili bližší,“ řekl starosta Kaplice Jiskra.
Stavba má přitom podporu i u dalších z osmnácti obcí na trase. Podle projektanta trasy Lumíra Zenkla ani o velký zásah do soukromého majetku nepůjde. Vystěhovat se bude muset jen několik chatařů na Kaplicku a Velešínsku. Trasa povede většinou přes louky.
„Na rozdíl od Benešovska, kde stavbu části dálnice z Prahy na jih zablokovali krajští zastupitelé, prochází na jihu Čech snáze. Proti jediné variantě trasy silnice vystoupili jen ekologové z občanských sdružení. Požadují, aby trasa vedla po stávající mezinárodní silnici, která by se pouze modernizovala.
„Rychlostní komunikace po stávající trase silnice od Krasejovky do Dolního Dvořiště by byla mnohem levnější a šetrnější k životnímu prostředí,“ míní Jaroslava Brožová z Jihočeských matek.
Dojde na nebezpečné úseky
Odborníci varují, že nárůst dopravy na stávající mezinárodní silnici směrem do Rakouska není konečný. Cesta z Tábora na Dolní Dvořiště přitom vznikala jako císařská erární silnice na začátku 19. století, tedy v době, kdy ještě auta nejezdila.
V posledních dvou letech přitom zesílily tlaky veřejnosti na dokončení rychlostní komunikace i kvůli katastrofální nehodě u Nažidel, kde v roce 2003 přišlo o život devatenáct cestujících z autobusu. Podle projektu se má nová silnice Nažidlům, podobně jako jiným obcím, zdaleka vyhnout.
***
Obce na nové silnici Budějovice - Dvořiště
Kamenný Újezd, Dolní Třebonín, Mojné, Velešín, Zubčice, Zvíkov, Netřebice, Střítež, Kaplice, Omlenice, Bujanov, Dolní Dvořiště
reklama
Jihočeši si přitom stále připomínají slova bývalého premiéra Vladimíra Špidly, který se zaručoval, že dálnice z Prahy bude hotova v roce 2010. Dnes je jasné, že tento termín nebude splněný.
Zpoždění bude deset let
Jihočeský hejtman Jan Zahradník tvrdí, že dokonce slyšel o dokončení dálnice spojující Prahu s Českými Budějovicemi v roce 2020.
Stát dnes hledá peníze i na méně finančně náročnou rychlostní komunikaci dlouhou šestadvacet kilometrů a vedoucí od Krasejovky na pomezí Českokrumlovska a Českobudějovicka na Dolní Dvořiště. Vláda o ní rozhodla v roce 1999 a počítá se, že začne fungovat až za patnáct let. Jde o úsek s jednou z nejvyšších nehodovostí na jihu Čech. Podle dnešních plánů to bude silnice jen dvoupruhová, což řidiče i obyvatele, kteří stavbě většinou fandí, zaskočilo.
Kaplický starosta Ferdinand Jiskra má obavy, že úsporná dvoupruhová rychlostní silnice už zůstane v takové podobě navždy. V lepším případě, že po nějakém čase přijedou znovu na trasu stavební stroje a všechno začne nanovo. Lidé podle něho o připomínky ke stavbě zájem moc nemají.
„Dělali jsme si průzkum, co si lidé o dálnici myslí. Nikdo tu nemá strach o pozemky nebo o nemovitosti. Spíš jsme se dohadovali, zda podpořit variantu silnice bližší, nebo vzdálenější městu. Vzdálenější by nám umožnila větší rozvoj, ale nakonec zastupitelé schválili bližší,“ řekl starosta Kaplice Jiskra.
Stavba má přitom podporu i u dalších z osmnácti obcí na trase. Podle projektanta trasy Lumíra Zenkla ani o velký zásah do soukromého majetku nepůjde. Vystěhovat se bude muset jen několik chatařů na Kaplicku a Velešínsku. Trasa povede většinou přes louky.
„Na rozdíl od Benešovska, kde stavbu části dálnice z Prahy na jih zablokovali krajští zastupitelé, prochází na jihu Čech snáze. Proti jediné variantě trasy silnice vystoupili jen ekologové z občanských sdružení. Požadují, aby trasa vedla po stávající mezinárodní silnici, která by se pouze modernizovala.
„Rychlostní komunikace po stávající trase silnice od Krasejovky do Dolního Dvořiště by byla mnohem levnější a šetrnější k životnímu prostředí,“ míní Jaroslava Brožová z Jihočeských matek.
Dojde na nebezpečné úseky
Odborníci varují, že nárůst dopravy na stávající mezinárodní silnici směrem do Rakouska není konečný. Cesta z Tábora na Dolní Dvořiště přitom vznikala jako císařská erární silnice na začátku 19. století, tedy v době, kdy ještě auta nejezdila.
V posledních dvou letech přitom zesílily tlaky veřejnosti na dokončení rychlostní komunikace i kvůli katastrofální nehodě u Nažidel, kde v roce 2003 přišlo o život devatenáct cestujících z autobusu. Podle projektu se má nová silnice Nažidlům, podobně jako jiným obcím, zdaleka vyhnout.
***
Obce na nové silnici Budějovice - Dvořiště
Kamenný Újezd, Dolní Třebonín, Mojné, Velešín, Zubčice, Zvíkov, Netřebice, Střítež, Kaplice, Omlenice, Bujanov, Dolní Dvořiště
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




