Právo: Na Klínovec povede tříkilometrová lanovka
16.11.2009 | JÁCHYMOV | Právo | Rudolf Voleman |
V první fázi Jáchymov zrekonstruuje a rozšíří přístupovou silnici k centrálnímu parkovišti u její dolní stanice.
Nejpozději v zimní sezóně v roce 2016, ale možná už o tři roky dříve se lyžaři již nebudou muset pouštět do dobrodružství s cestováním svými vozidly na zasněžené hřebeny Krušných hor.
Stačí, když pohodlně dojedou po širokých silničních komunikacích do Jáchymova. Na vrchol je totiž vytáhne čtyřsedačková lanová dráha, která tady má být vybudována namísto stávající staré lanovky.
„Plánujeme vybudování nové čtyřsedačkové lanovky,“ uvedl Martin Šíma ze společnosti Areál Klínovec, která provozuje lyžařský areál na severní straně nejvyšší hory Krušných hor. „Pod lanovkou vznikne úplně nová sjezdovka, která bude dlouhá tři kilometry. Bude to jedna z nejdelších sjezdovek v této zemi,“ dodal Šíma, podle kterého má nová čtyřsedačková lanovka nahradit stávající kapacitně nevyhovující jednosedačkovou.
Společnost Areál Klínovec hodlá investovat do projektu, který má být realizován nejpozději do zahájení zimní sezóny v roce 2016, zhruba 230 miliónů korun. „Nová lanovka bude překonávat převýšení pět set metrů,“ prozradil Šíma s tím, že bude končit na centrálním parkovišti nedaleko Jáchymova. To má stát podle starosty Jáchymova Bronislava Grulicha (nez.) v místě dolní stanice lanovky. „Kapacita parkoviště bude čtyři sta vozidel,“ uvedl. Dolní stanice současné lanové dráhy je postavena v osmi stech metrech nad mořem, horní pak ve výšce 1230 metrů nad mořem. Lanovka, která dopraví cestujícího na vrchol Klínovce za patnáct minut, je dlouhá 1685 metrů. Za hodinu je schopna přepravit pouze 400 cestujících. Čtyřsedačková lanovka má být několikanásobně výkonnější. Před výstavbou nové lanové dráhy je ale třeba rozšířit přístupovou silnici vedoucí z Jáchymova k zamýšlenému parkovišti.
„Výstavba parkoviště a také rozšíření cesty jsou součástí první etapy realizace celého záměru, kterou bude zajišťovat právě město Jáchymov,“ uvedl Grulich s tím, že součástí projektu je rovněž výstavba sociálního zázemí včetně čističky odpadních vod či semaforové regulace dopravy na parkoviště.
„V lednu bychom měli mít k dispozici projektovou dokumentaci k územnímu řízení, která bude sloužit také jako podklad pro žádost o dotace k Regionálnímu operačnímu programu,“ uvedl Grulich.
Celkové náklady první etapy jsou podle něj odhadovány na asi 70 miliónů korun. „Máme se společností Areál Klínovec podepsánu celou řadu smluv. Nejpozději má být investice realizována do roku 2016, ale první etapa by mohla být dokončena už v roce 2013,“ dodal s tím, že město upustilo od původního projektu, podle kterého měla být lanovka mnohem delší a měla vést až téměř do města. „Byl to nesmyslný záměr, který by projekt jen prodražil,“ uzavřel Grulich.
***
Pod lanovkou vznikne úplně nová sjezdovka, která bude dlouhá tři kilometry Martin Šíma ze společnosti Areál Klínovec
reklama
Stačí, když pohodlně dojedou po širokých silničních komunikacích do Jáchymova. Na vrchol je totiž vytáhne čtyřsedačková lanová dráha, která tady má být vybudována namísto stávající staré lanovky.
„Plánujeme vybudování nové čtyřsedačkové lanovky,“ uvedl Martin Šíma ze společnosti Areál Klínovec, která provozuje lyžařský areál na severní straně nejvyšší hory Krušných hor. „Pod lanovkou vznikne úplně nová sjezdovka, která bude dlouhá tři kilometry. Bude to jedna z nejdelších sjezdovek v této zemi,“ dodal Šíma, podle kterého má nová čtyřsedačková lanovka nahradit stávající kapacitně nevyhovující jednosedačkovou.
Společnost Areál Klínovec hodlá investovat do projektu, který má být realizován nejpozději do zahájení zimní sezóny v roce 2016, zhruba 230 miliónů korun. „Nová lanovka bude překonávat převýšení pět set metrů,“ prozradil Šíma s tím, že bude končit na centrálním parkovišti nedaleko Jáchymova. To má stát podle starosty Jáchymova Bronislava Grulicha (nez.) v místě dolní stanice lanovky. „Kapacita parkoviště bude čtyři sta vozidel,“ uvedl. Dolní stanice současné lanové dráhy je postavena v osmi stech metrech nad mořem, horní pak ve výšce 1230 metrů nad mořem. Lanovka, která dopraví cestujícího na vrchol Klínovce za patnáct minut, je dlouhá 1685 metrů. Za hodinu je schopna přepravit pouze 400 cestujících. Čtyřsedačková lanovka má být několikanásobně výkonnější. Před výstavbou nové lanové dráhy je ale třeba rozšířit přístupovou silnici vedoucí z Jáchymova k zamýšlenému parkovišti.
„Výstavba parkoviště a také rozšíření cesty jsou součástí první etapy realizace celého záměru, kterou bude zajišťovat právě město Jáchymov,“ uvedl Grulich s tím, že součástí projektu je rovněž výstavba sociálního zázemí včetně čističky odpadních vod či semaforové regulace dopravy na parkoviště.
„V lednu bychom měli mít k dispozici projektovou dokumentaci k územnímu řízení, která bude sloužit také jako podklad pro žádost o dotace k Regionálnímu operačnímu programu,“ uvedl Grulich.
Celkové náklady první etapy jsou podle něj odhadovány na asi 70 miliónů korun. „Máme se společností Areál Klínovec podepsánu celou řadu smluv. Nejpozději má být investice realizována do roku 2016, ale první etapa by mohla být dokončena už v roce 2013,“ dodal s tím, že město upustilo od původního projektu, podle kterého měla být lanovka mnohem delší a měla vést až téměř do města. „Byl to nesmyslný záměr, který by projekt jen prodražil,“ uzavřel Grulich.
***
Pod lanovkou vznikne úplně nová sjezdovka, která bude dlouhá tři kilometry Martin Šíma ze společnosti Areál Klínovec
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
a už zase - 17. 11. 2009 - logikProč má být lanovka od nějaké silnice, super parkoviště? To zase budeme mít všude auta? Co je to za koncewpci? Nemáme už se silnič noí dopravou tak dost problémů? Proč neuvažuje kraj a Jáchymov s obnovením železnice do Jáchymova v kombinaci se zapojenéím jako městská a příměstská doprava, navázaná na hlavní tra%t a auta mohou parkovat třeba v Ostrově nebo raději vůbec nikde a slavní lyžaři se tam mohou odkudkoliv dostat vlakem. A ušetřené plochy lze pak využít na osázení stromů, zalesnění, což dne spotřebujme pro přežití co nejvíc. Další asfaltované a betonové plochy opravdu nepotřebujeme. Co dělají všichni rádoby odborníci a příslušná moinisterstva? Jak chrání zájmy státu a občanů? |




