https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/na-labi-vyroste-plavebni-kanal-za-24-miliardy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Na Labi vyroste plavební kanál za 2,4 miliardy

8.2.2007 | PRAHA | Právo
Rozhovor Práva s Miroslavem Šefarem, šéfem Ředitelství vodních cest ČR.
 
* Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zakázku na projektového manažera nové plavební komory a kanálu na Labi. Jak významně to ovlivní realizaci této investiční akce?

ÚOHS dospěl k názoru, že jsme ze soutěže neoprávněně vyloučili jednoho z uchazečů – firmu Mott MacDonald. Ředitelství vodních cest (ŘVC) se přitom opíralo o jednoznačnou dikci zákona o zadávání veřejných zakázek i o judikaturu Evropské unie. Nicméně respektujeme rozhodnutí antimonopolního úřadu a vypíšeme novou soutěž. Příprava realizace projektu tím není nikterak ovlivněna.

* Kdy tedy začne kanál mezi Pardubicemi a Přeloučí sloužit pro vodní dopravu?

V současné době probíhá stavební řízení. Cena projektu je (včetně DPH) 2,4 miliardy korun, z čehož zhruba jednu miliardu získáme z EU. Pokud se podaří začít stavět letos v létě, mělo by být vše hotovo v roce 2011.

* Nenaruší to krajinu a život obyvatel v okolních obcích?

Projekt má kladné hodnocení EIA. Již několik let pracuje v dotčeném území tým přírodovědců z České zemedělské univerzity Praha. Provedli zde biologický průzkum a realizují kompenzační opatření, nařízená ministerstvem životního prostředí a pardubickým krajským úřadem. Nejznámějším z nich je transfer motýlka modráska, jenž probíhá pod mezinárodním dohledem. Stavba bude probíhat mimo nejbližší obydlená území Přelouče a Brehů. Obyvatelé těchto obcí musejí přesto počítat s nárůstem nákladní dopravy, bez nějž se tak rozsáhlé dílo neobejde. Do budoucna jim to ale odstraní dnešní problémy s dopravní infrastrukturou. Vždyť zde vyrostou dva nové mosty a zásadním způsobem bude vyřešena silniční doprava v celé oblasti.

* Na rozdíl od Přelouče se stále odkládá stavba nových plavebních stupňů na dolním Labi. Loni ministerstvo dopravy rozhodlo, že bude pouze jeden u Děčína, a přesto to naráží na odpor ekologů. Jak je to tedy dnes se splavností Labe?

Bez nového plavebního stupně se splavnost na dolním Labi mezi Ústím nad Labem a Hřenskem nezlepší. Pokud bude sucho a málo srážek, lodě z Německa nedoplují do českého vnitrozemí a lodě z ČR do Hamburku. Je tedy v zájmu celoroční provozuschopnosti labské vodní cesty postavit i děčínský plavební stupeň.

* Je už jasné, kdo bude kanál mezi Pardubicemi a Přeloučí stavět?

Soutěž na dodavatele už proběhla a vyhrálo ji sdružení firem Skanska a OHL. Naopak děčínský plavební stupeň je stále ve stádiu zpracování dokumentace EIA. Hodnota děčínského projektu včetně vodní elektrárny bude 5,1 miliardy korun a počítáme s tím, že až sedmdesát procent uhradí Evropská unie.

* Nezapomínáte kvůli velkým projektům na protipovodňová opatření?

Nezapomínáme. Soubor protipovodňových staveb pro ochranu plavidel byl již téměř dokončen. Jedná se o stavby v Děčíně, Roudnici nad Labem, Mělníku, Nymburku a Týnci nad Labem. Zbývá ještě druhá etapa nábřežní zdi v Mělníku, kterou chceme stavět v roce 2008. Ta zvýší kapacitu mělnického přístavu pro ochranu lodí. Celková hodnota protipovodňových staveb je více než 200 miliónů korun a větší část uhradila EU. Před možnými jarními povodněmi je tak celá labská vodní cesta chráněna a plavidla je bezpečně přečkají.
reklama

Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist