https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/na-radu-ministru-se-snasi-kritika-za-odklad-uvolneni-kabotaze
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Na radu ministrů se snáší kritika za odklad uvolnění kabotáže

16.5.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
Rada ministrů dopravy členských zemí Evropské unie nadále blokuje znovuoživení železniční dopravy. Těmito slovy kritizoval v polovině dubna německý poslanec Evropského parlamentu (a dopravněpolitický mluvčí opoziční CDU) Georg Jarzembowski rozhodnutí ministrů dopravy o dalším postupu při otevírání trhu železniční nákladní dopravy v EU.
 
Georg Jarzembowski pokládá odsunutí termínu uvolnění kabotáže na železnici za „zcela nevhodný krok a špatný kompromis“. „Národní železniční sítě by měly být pro vnitrostátní nákladní dopravu - kabotáž - železničním podnikům z ostatních zemí EU otevřeny již k 1. lednu roku 2006, aby se posílila konkurence a železnice získala větší podíl na dopravním trhu na úkor silniční dopravy,“ řekl. To, že se Rada ministrů dopravy přiklonila k pětiletému „odložení“ převodu toku zboží ze silnice na železnici, protože jako termín uvolnění kabotáže zvolila 1. leden 2008, podrobila kritice i řada profesních železničních organizací. Železniční svazy jako European Rail Freight Customers Platform (ERFCP), European Rail Freight Association (ERFA) a také evropský spediční svaz CLECAT totiž již dříve jednoznačně podpořily požadavek, který poslanci Evropského parlamentu schválili již v prvním čtení, a to uvolnit kabotáž již za tři roky. Členové svazu CLECAT jsou přesvědčeni o tom, že dřívější otevření trhu by vedle dalších pozitiv dokázalo na železnici přilákat také více soukromých investorů. Odesilatelský svaz European Shippers’ Council věří, že po otevření národních trhů kabotáži nabídnou železniční společnosti lepší, na zákazníky více orientované služby. ERFCP zase očekává, že národní drážní giganti jako Deutsche Bahn nebo SNCF začnou konečně pracovat v tržním prostředí a nebudou mezi sebou uzavírat aliance diskriminující malé podniky. Vedení svazu ERFA je přesvědčeno o tom, že kabotáž přinese na železnici neomezenou intramodální konkurenci, která bude tím nejefektivnějším nástrojem pro zvyšování kvality a produktivity. Svaz nezáviských evropských provozovatelů železniční infrastruktury EIM poukázal na nutnost zavedení provozních a technických standardů na významných mezinárodních tazích. Všechny tyto kroky by měly přispět k lepšímu vytížení kapacit železničních sítí, zejména ze strany nových podniků. Sdružení Aliance pro železnici pokládá otevření trhu za nezbytnou, nikoli však samospásnou podmínku pro přesun většího objemu zboží na železnici. Problémem je například nedostatek vůle po zrovnoprávnění všech druhů dopravy. „Desetiletí preference silniční dopravy musí skončit, především bude nutné skoncovat se sociálním dumpingem. Nerovnováhu způsobuje i to, že letecký benzin je stále osvobozen od daní,“ prohlásil ředitel sdružení Aliance pro železnici Dirk Flege.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist