https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/na-silnicich-eu-loni-zemrelo-47-500-lidi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Na silnicích EU loni zemřelo 47 500 lidí

20.10.2004 | BRUSEL | MF Dnes | zah |
Na silnicích pětadvaceti zemí Evropské unie loni zahynulo 47 500 lidí. Pro ilustraci - toto nelichotivé číslo představuje více než dvojnásobek obětí, které zemřely v Iráku od počátku války loňského 1. května až do včerejška.
 
"Je to sice o 2500 méně než v roce 2001, avšak Evropská komise by chtěla mnohem větší pokles," řekl dopravní expert Evropské komise Dimitrios Theologitis.
Evropská komise si totiž dala za cíl snížit počet mrtvých při nehodách v Evropské unii o polovinu tedy z 50 000 v roce 2001 na 25 000 v roce 2010.

Výhledy na plánované snížení nehod zatím kazí zejména nové členské země EU, v nichž je nehodovost obecně o dost vyšší než ve staré patnáctce, poznamenal Theologitis.

Statistiky kazí zejména noví členové unie

" V pětadvaceti bude těžší cíl Evropské komise splnit. Noví členové musí opravdu jednat," usoudil řecký dopravní expert.
Dodal, že snížení nehod je v zájmu všech. Evropská unie totiž za smrt na silnicích zaplatí dvěma miliardami eur ročně, tedy dvěma procenty svého hrubého národního produktu, podotkl Theologitis.

Situaci nováčků, například konkrétně v České republice, by mohl pomoci systém stavby bezpečnějších silnic, které svou konstrukcí počítají s chybami řidičů, doplnil Jörg Beckmann, ředitel společnosti ETSC, která usiluje o bezpečnější silnice.

Takové silnice nemají riziková místa a také mohou mít třeba bariéru mezi oběma proudy.
V České republice umírá při dopravních nehodách více lidí než ve většině zemí Evropské unie, nejčastějším viníkem je vysoká rychlost. V roce 2002 to bylo v ČR 139 lidí na milion obyvatel, průměr EU se přitom pohyboval kolem 100 lidí na milion obyvatel, uvedlo v lednu české policejní prezidium.

Kdo jsou nejlepší řidiči? Britové, Švédi a Nizozemci

Nejlépe si obvykle mezi řidiči vedou například Britové, Švédi či Nizozemci. Do skupiny horších patřili vedle některých nováčků v řadách EU také Řekové a Portugalci. V otázce bezpečnosti za volantem se v Evropské unii například polemizuje o tom, do jaké míry má být povolen alkohol při řízení. Zatímco většina zemí má povolen různě velký limit, jen málo států, mezi něž patří i Česká republika, má úplný zákaz.

Pro větší bezpečnost provozu na silnicích se zvažují i opatření v konstrukci aut, což by mělo zvýšit bezpečnost chodců a cyklistů, či zavedení pevných pravidel pro stavbu silnic.

Od letošního listopadu se například stanou i v ČR povinností dětské autosedačky. Zavedla to novela zákona o provozu na pozemních komunikacích v souladu se směrnicemi Evropské unie. Jedním z opatření má být i přísnější kontrola řidičů, především autobusů a kamionů, v celé unii včetně toho, zda dodržují předepsanou dobu k odpočinku.

reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist