https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/na-silnicich-v-cesku-dal-prevazuji-stara-auta
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Na silnicích v Česku dál převažují stará auta

4.2.2009 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Průměrné stáří osobních automobilů, které jezdí po českých silnicích, je 13,82 roku. Oznámilo to včera Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
Meziročně se vozový park v České republice omladil o pouhých 0,11 roku, a stále tak patří k nejstarším v Evropské unii.
 
V centrálním registru loni přibylo 143 289 osobních aut a koncem roku jich tam bylo zapsáno 4 423 370 miliónu. Téměř šedesát procent z nich je ovšem ve věku nad deset let a starších než patnáct let je plných 1,422 miliónu osobních vozidel.

„Je to zhruba dvojnásobek proti průměru motoristicky vyspělých evropských zemí a jednoznačně to svědčí o potřebě obnovy vozového parku v ČR,“ zdůrazňuje ředitel SAP Antonín Šípek.
Prodej nových osobních aut sice loni v Česku stoupl o 8,4 procenta na 143 661 vozů, v závěru roku se ale již projevily dopady ekonomické recese. V prosinci poklesl prodej osobních aut o 2,3 procenta a užitkových o 39 procent. Dovoz ojetých osobních aut se přitom loni zvýšil téměř o čtyři procenta na rekordních 230 974, z čehož 29 procent tvořila auta starší deseti let.
Snížila se zejména poptávka firemních zákazníků po nových osobních vozech. Kromě krize na to měl vliv i zveřejněný záměr ministra financí Miroslava Kalouska, aby si podniky mohly odečítat DPH nejen při nákupu užitkových, ale i osobních vozů. Řada firem se proto rozhodla nákup nových aut odložit a počkat si na příslušnou legislativní změnu.

Podle údajů centrálního registru bylo k 31. prosinci 2008 zapsáno v ČR celkem 7 081 145 vozidel všech kategorií, když o rok dříve to bylo 6,806 miliónu. Celkový meziroční nárůst registrací tak činil 274 813 vozidel.
„Poprvé bylo v loňském roce přihlášeno 561 556 motorových vozidel. Průměrný věk celého vozového parku v ČR se meziročně snížil ze 17,13 na 16,93 roku,“ informoval SAP.
K tomu, aby se vozový park začal přece jen rychleji omlazovat, má přispět novela zákona o odpadech, která nabyla účinnosti od letošního 1. ledna.

Za přeregistraci auta v normě Euro 2 tak už musí obyvatelé Česka platit tzv. ekologický poplatek tři tisíce korun, za vůz kategorie Euro 1 pět tisíc korun a za auto nesplňující žádnou emisní normu 10 000 Kč. Prakticky neprodejnými se kvůli tomu staly všechny běžné ojetiny, vyrobené před rokem 1993.

Bez povinného ručení 817 832 vozidel

Část lidí se také už zbavila svých nepojízdných vraků, které zůstávaly v centrálním registru. Přiměla je k tomu hrozba vysokých pokut, jež teď začala vymáhat Česká kancelář pojistitelů (ČKP) za každé vozidlo, na něž není uzavřeno povinné ručení. Tato pokuta činí podle typu vozidla 20 až 300 korun denně, a pro osobní auta je 50 až 70 korun denně.
Jak včera ČKP oznámila, koncem loňského roku bylo v Česku pojištěno celkem 6 263 313 motorových vozidel, o 265 852 více než v prosinci 2007. Bez povinného ručení tak zůstávalo 817 832 vozidel.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist