MF Dnes: Naftu v motorech střídá plyn, vodík i bioetanol
11.7.2009 | PRAHA | MF Dnes
Jezdit s autobusem na něco jiného než naftu není v Česku příliš běžné. Přesto mají u nás letos premiéru dvě paliva, na která dosud žádný autobus po tuzemských silnicích nejezdí: bioetanol a vodík.
Dopravci se tak připravují na časy, kdy bude nafta opět výrazně dražší než dosud. Autobus na bioetanol začne jezdit nejspíše na podzim. Středočeský kraj ho společně s dopravcem Arriva Transcentrum umístí do Mladé Boleslavi. „Bude jezdit na směs, která obsahuje osmdesát pět procent biopaliva a zbytek je benzin,“ říká krajský náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD).
Volba na Mladou Boleslav padla záměrně. Biopalivo vyrábí společnost TTD v nedaleké Dobrovici. „Středočeští zemědělci vypěstují cukrovou řepu, tu v Dobrovici zpracují na palivo. Je to ekologicky a ekonomicky užitečný lokální koloběh výroby propojující zemědělství a průmysl,“ tvrdí Povšík. Autobus ale český nebude, půjde o švédskou scanii. Zapůjčený bude na šest měsíců, pokud se provoz na bioetanol osvědčí, kraj chce pak více takových autobusů.
Po středních Čechách začne jezdit i jiný alternativní autobus: na vodíkový pohon. Provozovat ho bude společnost Nerabus patřící pod Veolia Transport, ve svém areálu už dokončuje speciální pumpu na vodík. Autobus je kompletně český: vymysleli ho odborníci z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy, vyrobila Škoda Electric.
Jde i o světový unikát. Umí totiž kombinovat tři druhy pohonu, aby měl co nejmenší spotřebu dosud velmi drahého vodíku. Zatím nejvíce rozšířené alternativní palivo je v Česku stlačený zemní plyn. Pro dopravce je pořízení takového autobusu výhodné: dostávají na něj od státu vyšší dotaci, přispívá jim navíc i plynárenský kolos RWE. Na autobusy na stlačený plyn se někteří výrobci i specializují, například společnost Tedom.
Podle Dagmar Braunové, která vede specializovaný internetový server Busportal.cz, se na boom alternativních pohonů chystají i domácí výrobci. „Velkou budoucnost mají určitě elektrobusy. Pro ně je navíc i dobré zázemí,“ říká Braunová. Po světě jezdí autobusy na elektřinu nejčastěji v městské dopravě.
reklama
Volba na Mladou Boleslav padla záměrně. Biopalivo vyrábí společnost TTD v nedaleké Dobrovici. „Středočeští zemědělci vypěstují cukrovou řepu, tu v Dobrovici zpracují na palivo. Je to ekologicky a ekonomicky užitečný lokální koloběh výroby propojující zemědělství a průmysl,“ tvrdí Povšík. Autobus ale český nebude, půjde o švédskou scanii. Zapůjčený bude na šest měsíců, pokud se provoz na bioetanol osvědčí, kraj chce pak více takových autobusů.
Po středních Čechách začne jezdit i jiný alternativní autobus: na vodíkový pohon. Provozovat ho bude společnost Nerabus patřící pod Veolia Transport, ve svém areálu už dokončuje speciální pumpu na vodík. Autobus je kompletně český: vymysleli ho odborníci z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy, vyrobila Škoda Electric.
Jde i o světový unikát. Umí totiž kombinovat tři druhy pohonu, aby měl co nejmenší spotřebu dosud velmi drahého vodíku. Zatím nejvíce rozšířené alternativní palivo je v Česku stlačený zemní plyn. Pro dopravce je pořízení takového autobusu výhodné: dostávají na něj od státu vyšší dotaci, přispívá jim navíc i plynárenský kolos RWE. Na autobusy na stlačený plyn se někteří výrobci i specializují, například společnost Tedom.
Podle Dagmar Braunové, která vede specializovaný internetový server Busportal.cz, se na boom alternativních pohonů chystají i domácí výrobci. „Velkou budoucnost mají určitě elektrobusy. Pro ně je navíc i dobré zázemí,“ říká Braunová. Po světě jezdí autobusy na elektřinu nejčastěji v městské dopravě.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




