https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/naftu-v-motorech-strida-plyn-vodik-i-bioetanol
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Naftu v motorech střídá plyn, vodík i bioetanol

11.7.2009 | PRAHA | MF Dnes
Jezdit s autobusem na něco jiného než naftu není v Česku příliš běžné. Přesto mají u nás letos premiéru dvě paliva, na která dosud žádný autobus po tuzemských silnicích nejezdí: bioetanol a vodík.
 
Dopravci se tak připravují na časy, kdy bude nafta opět výrazně dražší než dosud. Autobus na bioetanol začne jezdit nejspíše na podzim. Středočeský kraj ho společně s dopravcem Arriva Transcentrum umístí do Mladé Boleslavi. „Bude jezdit na směs, která obsahuje osmdesát pět procent biopaliva a zbytek je benzin,“ říká krajský náměstek pro dopravu Robin Povšík (ČSSD).

Volba na Mladou Boleslav padla záměrně. Biopalivo vyrábí společnost TTD v nedaleké Dobrovici. „Středočeští zemědělci vypěstují cukrovou řepu, tu v Dobrovici zpracují na palivo. Je to ekologicky a ekonomicky užitečný lokální koloběh výroby propojující zemědělství a průmysl,“ tvrdí Povšík. Autobus ale český nebude, půjde o švédskou scanii. Zapůjčený bude na šest měsíců, pokud se provoz na bioetanol osvědčí, kraj chce pak více takových autobusů.

Po středních Čechách začne jezdit i jiný alternativní autobus: na vodíkový pohon. Provozovat ho bude společnost Nerabus patřící pod Veolia Transport, ve svém areálu už dokončuje speciální pumpu na vodík. Autobus je kompletně český: vymysleli ho odborníci z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy, vyrobila Škoda Electric.

Jde i o světový unikát. Umí totiž kombinovat tři druhy pohonu, aby měl co nejmenší spotřebu dosud velmi drahého vodíku. Zatím nejvíce rozšířené alternativní palivo je v Česku stlačený zemní plyn. Pro dopravce je pořízení takového autobusu výhodné: dostávají na něj od státu vyšší dotaci, přispívá jim navíc i plynárenský kolos RWE. Na autobusy na stlačený plyn se někteří výrobci i specializují, například společnost Tedom.

Podle Dagmar Braunové, která vede specializovaný internetový server Busportal.cz, se na boom alternativních pohonů chystají i domácí výrobci. „Velkou budoucnost mají určitě elektrobusy. Pro ně je navíc i dobré zázemí,“ říká Braunová. Po světě jezdí autobusy na elektřinu nejčastěji v městské dopravě.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist