https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/ne-vsechny-vyhrady-vuci-elektronickemu-vyberu-mytneho-v-zahranici-jsou-opodstatnene
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Ne všechny výhrady vůči elektronickému výběru mýtného v zahraničí jsou opodstatněné

2.7.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
Ne všechny výhrady vůči elektronickému výběru mýtného v zahraničí jsou opodstatněné V souvislosti s blížícím se zahájením elektronického výběru podstatně navýšeného mýtného nejprve v SRN a později i v Rakousku se objevují zprávy zpochybňující toto dopravně-politické opatření.
 
Šíření takových informací zcela logicky podporují představitelé silniční dopravy (kdo by měl rád vyšší zdanění?) nebo úředníci, usilující o poklidnější tempo. A protože silniční organizace po svém více než padesátiletém úspěšném boji (zejména s drahami) proti harmonizaci vstupů nyní začínají v zahraničí prohrávat, je velmi pravděpodobné, že se budou snažit nastrčit do boje i české zájmové skupiny. Vždy se bude správně argumentovat tím, že půjde o zdražení dopravy. To je ale záměr dopravní politiky v tržním prostředí - tvrdí se, že uživatelé dopravy, zejména v případě provozu těžkých silničních vozidel, nehradí její plné náklady. (Spotřební daň na paliva sice v evropském průměru dosahuje dvojnásobku částky určené na silnice a dálnice, je však obecnou fiskální příjmovou položkou. Česká republika je jednou z mála zemí, kde se přiznává alespoň její určité části účelové určení na dopravní infrastrukturu.) Nadto nároky na dopravu rostou rychleji než je únosné a není možné je v rámci trvale udržitelného rozvoje pokrývat. Hledají se proto mimo jiné i cenové a finanční nástroje, jak v tomto směru působit. A začíná se silniční dopravou, kde je rozsah nehrazených nákladů nejvyšší. Postupně však mají přijít na řadu také ostatní druhy dopravy - včetně železniční, a dokonce vodní dopravy, tradičně se opírající o mannheimská plavební akta o volné plavbě na Rýnu. Přitom nejde o skutečné zdražení pro společnost, ale o přenesení další části neinternalizovaných externalit, hrazených daňovými poplatníky, na přímé uživatele. Jde tedy o naplňování dlouhodobého programu světové dopravní politiky a dopravní politiky Evropské unie. Dosah nového opatření V souvislosti s dosahem tohoto opatření se - s odvoláním na dodržení zásady stejných podmínek v různých druzích dopravy - v Zelené knize Evropské komise v kapitole K správnému a efektivnímu oceňování výkonů v dopravě COM(95)692 z prosince roku 1995 uvádí, že náklady na dopravu dosahují v unii v průměru jen 2,8 procenta cen finálních produktů, z toho jedna třetina, tedy zhruba jedno procento, se vztahuje k silniční dopravě. U přepravovaných výrobků s relativně nízkou hodnotou na kilogram jsou samozřejmě vyšší, například u zemědělských produktů dosahují pěti procent. Zdůrazňuje se však, že rozhodující podíl na externalitách mají náklady plynoucí z kongescí a nehod. Náklady na palivo představují podle tohoto pramene zhruba 25 procent provozních nákladů silniční dopravy. Německá Komise pro financování dopravní infrastruktury ve své závěrečné zprávě z 5. září roku 2000 v souvislosti s potřebou získat další prostředky na nezbytný rozvoj dopravní infrastruktury (odstranění úzkých hrdel) konstatovala, že zpoplatnění infrastruktury v pozemní dopravě by se mělo zvyšovat postupně od roku 2003 a začít by se mělo u nákladních silničních vozidel s hmotností nad 12 tun, tehdy s průměrnou částkou 0,30 DEM (zhruba 0,15 €). Pokud by se sazba této hodnotě blížila, pak by byly její důsledky následující: l zvýšily by se logistické náklady v SRN (v sektoru silniční nákladní dopravy zhruba o pět procent a ve vlastním sektoru logistiky o 1,5 až 2,5 procenta); l ceny v dopravě by vzrostly zhruba o 11 procent, na spolkových dálnicích však v průměru pod jeden fenik na tkm; l nárůst cen výrobků v důsledku zpoplatnění by však byl jen marginální, protože druhy hromadného zboží se po dálnicích nedopravují, respektive dopravovat nemají; l předpokládá se, že náklady plynoucí ze zpoplatnění se sníží v důsledku racionalizace a různých opatření v logistice. Německý ministr dopravy, výstavby a bydlení Manfred Stolpe ve svém projevu ve Spolkovém sněmu letos 22. května hovořil o vlivu zpoplatnění na uživatele, pokud bude přeneseno do cen (zde je opět možná logistická úspora), samozřejmě po odečtení poplatku za dálniční známku - zvýšení spotřebitelských cen by podle něj nemělo přesáhnout 0,15 procenta. To vylučuje deklarované negativní důsledky pro ekonomiku. Při průměrné výši mýta 0,15 €/km by zdražení pro spotřebitele představovalo například u jednoho kilogramu banánů zhruba 1,4 centu, u poháru jogurtu zhruba 0,5 centu, u páru bot zhruba 1 až 1,5 centu, u televizoru s cenou 500 € 19 až 21 centů a u vestavěné kuchyně (cena 10 tisíc €) zhruba 15,30 €. Odhady pro Českou republiku Odhady pro Českou republiku jsou takové - za předpokladu poplatku 5 Kč/km pro vozidla nad 12 tun celkové hmotnosti a navýšení spotřební daně ve prospěch Státního fondu dopravní infrastruktury namísto dálničních známek o 1,4 Kč/l (spotřeba 30 l/100 km), ujetí pouze 80 procent trasy po komunikacích pro mezinárodní dopravu navržených k zpoplatnění - že náklady by vzrostly o 3,62 procenta, což by promítnuto do konečných cen v důsledku tlaku na racionalizaci bylo podstatně méně než v SRN, neboť přepravní vzdálenosti v ČR jsou kratší. Zrušení dálničních známek a zatím nezavedení výkonového mýta pro nákladní vozidla a soupravy o celkové hmotnosti do 12 tun by nadto z hlediska nákladů vedlo k ještě menšímu navýšení. A tato vozidla se pro zásobování drobných spotřebitelů používají především. Hitem v argumentaci některých odpůrců vůči mýtnému v SRN je údajná určitá nejistota v Německu, o níž ovšem ani provozovatel systému v SRN, který by při nedodržení podmínek platil velké penále, ani spolkový ministr nic neví - patrně se nenechali informovat z Prahy. Stanovisko ministra dopravy a provozovatele systému Naopak, Manfred Stolpe tvrdí následující: l Systém bude připraven letos přesně 31. srpna. l Do té doby bude k dispozici celkem 250 tisíc palubních jednotek (tzv. OBU) a kromě toho tři tisíce platebních automatů. Bude také zajištěno připojení k zaúčtování prostřednictvím internetu. l Uplatněna bude družicová navigace a mobilní telekomunikace jako nejmodernější současná technika - tak, jak předpokládá Evropská komise. l Zavedení systému bude současně znamenat přechod od ryze daňového financování k financování uživatelem. Vedle toho, že prostředky budou určeny na infrastrukturu, a tudíž posléze ve prospěch plátců, přispěje mýto k omezení prázdných jízd, ke zvýšenému vytěžování, ale také k posílení železniční a kombinované dopravy za účasti železnice. l Dočasně bylo rozhodnuto zavést na počátku průměrnou sazbu mýta 12,4 centu/km, a to v důsledku stížnosti Spolkového svazu silniční nákladní dopravy, logistiky a odvozu odpadů; další krok se očekává v souvislosti s novými minimálními sazbami daně z paliva od 1. ledna příštího roku, kdy bude možné snížit spotřební daň v SRN (neboť se pohybuje nad novou minimální sazbou a samozřejmě ještě více nad sazbou současnou). A takové je stanovisko provozovatele systému společnosti Toll Collect: l Po obdržení zakázky loni 20. září začala v podniku okamžitě příprava výstavby systému. Podnik má v současnosti 300 pracovníků a k zahájení provozu jich bude mít 600. l Byly uzavřeny smlouvy na dodávky 300 kontrolních bran a 167 pomocných majáků, první brány již stojí (jen tak mimochodem, dodává je také podnik SOK, pozinkovává je žárová pozinkovna v Děčíně - pozn. autora). l Společná instalace 3500 platebních automatů je také ve vysokých obrátkách. l Vestavba palubních jednotek začala ve stanoveném termínu 2. května. V pilotní etapě již bylo vybráno 50 a v následujících týdnech bude vybráno dalších 300 smluvních partnerů pro montáž palubních jednotek; v konečné fázi bude toto zařízení oprávněno montovat 1800 dílen.
reklama

 
Antonín Peltrám

| Dopravní noviny

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist