Právo: Nechtějí Kubačku ani průtahy na D8
31.3.2005 | ÚSTÍ NAD LABEM | Právo | Rudolf Prchal |
Stanovisko zastupitelstva Ústeckého kraje k dostavbě a budoucí podobě dálnice, které podporuje průchod dálnice D8 Českým středohořím povrchovou variantou se dvěma krátkými tunely a jedním mostem, zasahující do jedné z nejcennějších přírodních lokalit regionu, má podporu většiny obyvatel kraje.
Předcházela mu celokrajská diskuse, v níž své argumenty nabídli i zastánci druhé varianty, kterou je výstavba tunelu Kubačka. Názory obou skupin nakonec shrnuly dvě konkurenční petiční výzvy a archy s podpisy byly krajským zastupitelům předány před jejich jednáním.
Více podpisů shromáždili starostové obcí a měst v Ústeckém kraji, kteří se na veřejnost obrátili s petiční výzvou NE dalším průtahům stavby dálnice D8, NE výstavbě tunelu Kubačka. Severočeské sdružení obcí k pátku pod výzvou shromáždilo archy se 14 343 podpisy.
Schválené nejrychlejší
„Vyzývám Severočeské sdružení obcí a občany Ústeckého kraje, aby na tuto petici nezapomínali. Stále není naplněna její druhá část. Řekli jsme Ne tunelu Kubačka, ale je třeba naplnit i její druhou část a vyslovit jasné NE i dalším průtahům dostavby dálnice D8,“ uvedl hejtman Jiří Šulc (ODS), který přivítal usnesení z jednání Rady Severočeského sdružení obcí, doporučující pokračování této podpisové akce. „Netěší mě, že problematika dostavby dálnice D8 je zjednodušována a popisována jako střet ekologických organizací s občany našeho kraje. Zastupitelé kraje se přiklonili k dostavbě dálnice ve variantě, která má k realizaci nejblíže. Oba návrhy představují zásah do ochrany přírody téměř stejnou měrou. Já osobně ale považuji výstavbu tunelu Kubačka za nerealizovatelnou,“ tvrdí hejtman.
„V cestě jí leží lom Dobkovičky a neexistuje právní nástroj, jak lom vyvlastnit, není zřejmé, kde by stát vzal stát stamilióny korun na uhrazení ušlého zisku majitelům lomu a nejméně další 2 miliardy korun, o které by byla dostavba dálnice dražší! Kromě toho ekologové jistě nezapomněli, že schválenou variantu dostavby dálnice vybírali oni a že dlouho čekala na výjimku ministra životního prostředí. Kdo obyvatelům tohoto kraje, zejména lidem žijícím v obcích obtěžovaných neúnosnou kamiónovou dopravou, zaručí, že nová varianta dostavby dálnice by tuto výsostnou ministerskou výjimku opět dostala?“ dodal Šulc.
Výzva ekologům
Ústecký hejtman vyzval ekologické organizace, aby upustily od žalob podaných proti územnímu rozhodnutí na dostavbu dálnice v Českém středohoří.
„Vyzývám je, ať tyto žaloby stáhnou a nestaví se proti vůli obyvatel kraje, kteří by naopak ocenili jejich pomoc v daleko důležitějších kauzách, které nás z hlediska životního prostředí opravdu bolí. Ať pomohou kraji a jeho občanům při jednáních o budoucnosti hnědouhelné těžby, hájí zájmy obyvatel při plánovaných výstavbách nových elektráren, pomáhají při rozvoji větrných elektráren a jiných alternativních zdrojů energie nebo se podílejí na revitalizaci území dotčeného těžbou,“ obrátil se na ekology Šulc.
reklama
Více podpisů shromáždili starostové obcí a měst v Ústeckém kraji, kteří se na veřejnost obrátili s petiční výzvou NE dalším průtahům stavby dálnice D8, NE výstavbě tunelu Kubačka. Severočeské sdružení obcí k pátku pod výzvou shromáždilo archy se 14 343 podpisy.
Schválené nejrychlejší
„Vyzývám Severočeské sdružení obcí a občany Ústeckého kraje, aby na tuto petici nezapomínali. Stále není naplněna její druhá část. Řekli jsme Ne tunelu Kubačka, ale je třeba naplnit i její druhou část a vyslovit jasné NE i dalším průtahům dostavby dálnice D8,“ uvedl hejtman Jiří Šulc (ODS), který přivítal usnesení z jednání Rady Severočeského sdružení obcí, doporučující pokračování této podpisové akce. „Netěší mě, že problematika dostavby dálnice D8 je zjednodušována a popisována jako střet ekologických organizací s občany našeho kraje. Zastupitelé kraje se přiklonili k dostavbě dálnice ve variantě, která má k realizaci nejblíže. Oba návrhy představují zásah do ochrany přírody téměř stejnou měrou. Já osobně ale považuji výstavbu tunelu Kubačka za nerealizovatelnou,“ tvrdí hejtman.
„V cestě jí leží lom Dobkovičky a neexistuje právní nástroj, jak lom vyvlastnit, není zřejmé, kde by stát vzal stát stamilióny korun na uhrazení ušlého zisku majitelům lomu a nejméně další 2 miliardy korun, o které by byla dostavba dálnice dražší! Kromě toho ekologové jistě nezapomněli, že schválenou variantu dostavby dálnice vybírali oni a že dlouho čekala na výjimku ministra životního prostředí. Kdo obyvatelům tohoto kraje, zejména lidem žijícím v obcích obtěžovaných neúnosnou kamiónovou dopravou, zaručí, že nová varianta dostavby dálnice by tuto výsostnou ministerskou výjimku opět dostala?“ dodal Šulc.
Výzva ekologům
Ústecký hejtman vyzval ekologické organizace, aby upustily od žalob podaných proti územnímu rozhodnutí na dostavbu dálnice v Českém středohoří.
„Vyzývám je, ať tyto žaloby stáhnou a nestaví se proti vůli obyvatel kraje, kteří by naopak ocenili jejich pomoc v daleko důležitějších kauzách, které nás z hlediska životního prostředí opravdu bolí. Ať pomohou kraji a jeho občanům při jednáních o budoucnosti hnědouhelné těžby, hájí zájmy obyvatel při plánovaných výstavbách nových elektráren, pomáhají při rozvoji větrných elektráren a jiných alternativních zdrojů energie nebo se podílejí na revitalizaci území dotčeného těžbou,“ obrátil se na ekology Šulc.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




