https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/nekolik-mistnich-trati-asi-prijde-o-osobni-prepravu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Několik místních tratí asi přijde o osobní přepravu

10.6.2003 | PLZEŇ | Právo
Několika regionálním železničním tratím v Karlovarském kraji hrozí v příštím roce zastavení osobní přepravy. Vyplynulo to z informací prvního náměstka karlovarského hejtmana Jana Zborníka (ODS).
 
"Od státu dostane kraj pro příští rok na úhradu ztrát v železniční dopravě maximálně tolik, kolik dostal v letošním roce," uvedl Zborník, podle kterého lze počítat s částkou do 115 miliónů korun. "Přitom České dráhy (ČD) požadují na příští rok 186 miliónů korun dotací na provozování osobní dopravy v kraji v rozsahu letošního roku," konstatoval Zborník s tím, že ČD nabídly kraji za zmiňovaných 115 miliónů korun dotací provoz na hlavních tratích z Karlových Varů do Chebu a z Chebu do Plzně. "Pak nám daly vybrat, zda chceme zachovat provoz osobní dopravy na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary či mezi Karlovými Vary a Potůčky," konstatoval Zborník. "Na ostatních tratích by osobní vlaky přestaly v příštím roce jezdit," dodal. "S tímto řešením se kraj samozřejmě nehodlal smířit, takže jsme s hejtmanem Josefem Pavlem zaslali ČD protest," pokračoval první náměstek. "Na to jsme od ČD obdrželi obchodní nabídku, podle které by byla zrušena železniční trať z Karlových Varů do Merklína, z Chodova do Nové Role, z Bečova do Nového Sedla, z Rakovníka do Bečova a z Aše do Hranic," prozradil Zborník, podle kterého by se dráhy pak vešly do ztrát ve výši 125 miliónu korun. "Ekonomiku ČD do smrti nepochopím," kroutil hlavou Zborník, podle kterého dráhy nevědí, kolik cestujících na jaké trati za rok cestuje. "Nejdříve nám nabídly, že zruší všechny regionální tratě a pak jen některé za stejného objemu ztrát," divil se Zborník. "Když jsme sečetli ztráty na tratích, kde nechtějí ČD provozovat osobní dopravu, tak jsme došli k sumě 25 miliónů korun. "Kdybychom chtěli stejný komfort zajistit autobusovou dopravou, tak jsme ztráty vyčíslili na čtyři milióny," pokračoval Zborník. "Z toho vyplývá, že ČD jsou šestkrát dražší než autobusy," dodal s tím, že kraj bude jízdní řád připomínkovat v polovině června. "Záležet bude, jak se k záležitosti postaví krajské zastupitelstvo. Je to politické rozhodnutí," uvedl Zborník, podle kterého ani obce nebudou chtít dotovat provoz na trati se ztrátami v řádech desítek miliónů korun. ČD v obchodní nabídce předpokládají provoz osobní dopravy na tzv. 2,14 miliónu vlakokilometrů, což je shodné se skutečností roku 2002. V letošním roce ale ČD zavedly na hlavních tratích tzv. taktovou dopravu, čímž se počet vlakokilometrů navýšil o zhruba 315 tisíc. Objem vlakokilometrů na tratích, kde nechtějí ČD provozovat osobní dopravu, je 460 tisíc. "Nikdo z ČD mi nebyl schopný říct, zda je provoz taktové dopravy účelný či nikoliv. Nikdo neví, kolik lidí na které trati jezdí. To jsou čísla, která je nutné mít k tomu, abychom se mohli racionálně rozhodnout, co dál," uzavřel Zborník.
reklama

 
Rudolf Voleman

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist