Právo: Netopýři pod mostem spojili stavitele s ochránci přírody
11.12.2009 | STROPEŠÍN | Právo | Jana Pechová |
Slavnostním přestřižením pásky skončila v pátek 4. prosince ojedinělá stavební investice – rekonstrukce Stropešínského mostu. Užitek z ní totiž nemají jen motoristé.
Nejen investora totiž už při průzkumných pracích zaskočila početná kolonie chráněných netopýrů a následné práce se staly ukázkou bezchybné spolupráce mezi staviteli a ochránci přírody.
Jeden z největších mostů na Vysočině, 260 metrů dlouhá spojnice břehů Dalešické přehrady mezi obcemi Stropešín a Třesov, se nad vodou nejhlubší nádrže v Česku pne ve výšce minimálně 17,3 metru.
Opravu více než 30 let starého objektu si vyžádal zhoršující se stav komunikace. A protože s celkovým nákladem zhruba 80 miliónů korun přislíbila významně pomoci Evropa, už v roce 2008 kraj cizeloval podmínky pro výběrové řízení.
„Ještě před zahájením prací se nám zástupci investora ozvali s tím, že uvnitř mostu v průletovém prostoru pod oblouky objevili kolonii netopýrů. Okamžitě jsme vyjeli a zjistili, že se jedná o našeho největšího netopýra, druh evropsky významný a zákonem chráněný,“ řekl Právu Jaromír Čejka ze Správy CHKO Žďárské vrchy.
„Zdejší kolonie čítající asi 200 kusů nepatří v Česku k největším, ale ojedinělé je její umístění v díle lidských rukou. O obdobném případu v celé republice nevím,“ uvedl Čejka.
Věděli o každém kroku
Na rozdíl od četných jiných investic, při nichž stavebníci nepohodlné nájemníky tiše zlikvidují, v tomto případě ochránci přírody věděli o každém jejich kroku. A to i přes to, že nejcitlivější netopýří období je v době od května do srpna, což při akci s termínem únor až listopad firmě notně svazovalo ruce.
„Vnitřní plocha sestává ze čtyř vzájemně propojených prostor. Práce se ale dělaly postupně s ohledem na netopýry a ve finále se ještě až do října čekalo, až se přemístí poslední kusy,“ pochválil Čejka ukázkový případ praktické spolupráce zdánlivých protivníků.
Další kontrola bude v červnu
Dnes už jsou stropešínští netopýři na svém zimovišti, patrně v Moravském krasu, ale předpokládá se, že se pod most nad přehradu zase vrátí.
Ochránci se tam chystají v červnu na kontrolu.
Jak připomněl primátorův náměstek Libor Joukl, zhotovitelská firma Skanska DS se musela vyrovnat vedle netopýry diktovaného harmonogramu i s dalším požadavkem: stavební práce nesměly omezit lodní dopravu po přehradě.
I přesto skončila stavba stejně jako zhruba 40kilometrová objížďka pro motorová vozidla v termínu.
reklama
Jeden z největších mostů na Vysočině, 260 metrů dlouhá spojnice břehů Dalešické přehrady mezi obcemi Stropešín a Třesov, se nad vodou nejhlubší nádrže v Česku pne ve výšce minimálně 17,3 metru.
Opravu více než 30 let starého objektu si vyžádal zhoršující se stav komunikace. A protože s celkovým nákladem zhruba 80 miliónů korun přislíbila významně pomoci Evropa, už v roce 2008 kraj cizeloval podmínky pro výběrové řízení.
„Ještě před zahájením prací se nám zástupci investora ozvali s tím, že uvnitř mostu v průletovém prostoru pod oblouky objevili kolonii netopýrů. Okamžitě jsme vyjeli a zjistili, že se jedná o našeho největšího netopýra, druh evropsky významný a zákonem chráněný,“ řekl Právu Jaromír Čejka ze Správy CHKO Žďárské vrchy.
„Zdejší kolonie čítající asi 200 kusů nepatří v Česku k největším, ale ojedinělé je její umístění v díle lidských rukou. O obdobném případu v celé republice nevím,“ uvedl Čejka.
Věděli o každém kroku
Na rozdíl od četných jiných investic, při nichž stavebníci nepohodlné nájemníky tiše zlikvidují, v tomto případě ochránci přírody věděli o každém jejich kroku. A to i přes to, že nejcitlivější netopýří období je v době od května do srpna, což při akci s termínem únor až listopad firmě notně svazovalo ruce.
„Vnitřní plocha sestává ze čtyř vzájemně propojených prostor. Práce se ale dělaly postupně s ohledem na netopýry a ve finále se ještě až do října čekalo, až se přemístí poslední kusy,“ pochválil Čejka ukázkový případ praktické spolupráce zdánlivých protivníků.
Další kontrola bude v červnu
Dnes už jsou stropešínští netopýři na svém zimovišti, patrně v Moravském krasu, ale předpokládá se, že se pod most nad přehradu zase vrátí.
Ochránci se tam chystají v červnu na kontrolu.
Jak připomněl primátorův náměstek Libor Joukl, zhotovitelská firma Skanska DS se musela vyrovnat vedle netopýry diktovaného harmonogramu i s dalším požadavkem: stavební práce nesměly omezit lodní dopravu po přehradě.
I přesto skončila stavba stejně jako zhruba 40kilometrová objížďka pro motorová vozidla v termínu.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




