https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/nove-akumulatory-budou-levnejsi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ižurnál: Nové akumulátory budou levnější

20.11.2009 | PRAHA | Ižurnál | Pavel Vachtl |
Zinko-vzduchové akumulátory jsou možnými nástupci současných lithium-iontových akumulátorů. Mají být dvakrát levnější a měly by pojmout třikrát víc energie. Vědci zatím bojují se zvýšením počtu dobíjecích cyklů.
 
Přenosná elektronika je dnes závislá na lithiových bateriích. Akumulátory, v nichž jako neobvyklé elektrody slouží zinek a vzduch, jsou zajímavou alternativou. Zinko-vzduchový akumulátor vyvíjejí inženýři ve švýcarské filmě ReVolt, v jednotce hmotnosti by měl pojmout až 3x víc energie než dnešní akumulátor lithium-iontový. Má být zároveň asi dvakrát tak levnější. Nový akumulátor ale prozatím zvládá jen menší úrovně napětí a vydrží znatelně menší počet dobíjecích cyklů.

Zinko-vzduchové baterie s možností dobíjení se v současné době zkoušejí zejména v naslouchacích pomůckách a v lehčích fotoaparátech. NASA zase vyvinula a používá jednorázové zinko-vzduchové baterie pro svůj program malých bezpilotních létajících strojů ve výzkumném centru Langley.

Jak vlastně tyto zvláštní baterie pracují? Anoda je tvořena směsí zinku a roztoku hydroxidu reaktivního kovu, např. draslíku. Roztok slouží také jako vodný elektrolyt a katodou je prostě vzduch. Vzduch spolu s vlhkostí (a hydroxylovou skupinou) reaguje se zinkem a oxiduje ho, spaluje jej tedy na oxid zinečnatý. Materiál zinkové elektrody je tedy vlastně palivem, které do systému dodává energii. Tato baterie má tedy velice blízko i k režimu palivového článku, samozřejmě pokud se bude zinková směs průběžně doplňovat. Při obráceném procesu, když je baterie připojena k síti, probíhá dobíjení - regenerace katody a obnova původního stavu.

Popsaný proces samozřejmě není dokonalý, elektrolytový roztok vysychá a materiál zinkové elektrody se nevrací do původní podoby. To je hlavní problém, který teď odborníci řeší. V současnosti je zinko-vzduchový akumulátor schopen asi sta dobíjecích cyklů. Cílem firmy ReVolt je zvýšit toto číslo nejméně na 500. Pak bude možné tyto akumulátory provozovat i v mobilních telefonech a elektrických kolech.

Tento systém má tedy před sebou ještě mnoho problémů. Pozitivní je ale například fakt, že na rozdíl od lithiových baterií nemají ty zinko-vzduchové tendenci ke vznícení. Lze u nich také vyměňovat jednotlivé opotřebované komponenty zvlášť.

Zinko-vzduchové akumulátory jsou jen jedním speciálním případem baterie typu kov-vzduch. Existují dokonce plány na baterie s iontově-kapalnou elektrolytovou náplní, které by měly mít až 11x větší měrnou energetickou kapacitu než baterie lithiové.

reklama

 
Pavel Vachtl

| Ižurnál

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist