Právo: Nové spojení urychlí cestování po železnici
20.9.2004 | PRAHA | Právo | Jana Dolečková |
Výstavba takzvaného Nového spojení, jehož nultá etapa odstartovala rekonstrukcí mostů nad Seifertovou ulicí, umožní rychlejší a kvalitnější spojení mezi hlavním a Masarykovým nádražím a stanicemi Libeň, Vysočany, Holešovice.
Přinese také zcela nové možnosti pro příměstskou dopravu zařazenou do systému Pražské integrované dopravy. Právo o tom informoval zástupce Českých drah pro Středočeský kraj Karel Otava. Celá akce potrvá do poloviny roku 2010 a přijde na více než 9 miliard korun. "Myšlenka tohoto spojení je stará více než 40 let. Teprve po roce 1990 se začala projektově připravovat. Realizaci do té doby bránily různé zájmy nebo politická situace," uvedl Karel Otava.
Nejdůležitější změnou, které Nové spojení přinese, je podle Otavy navýšení počtu kolejový tras. Stávající jednokolejné tratě z hlavního nádraží jsou, jak připustil, pomalé a jejich kapacita je nedostatečná.
"Nově budou zřízeny celkem čtyři koleje z hlavního nádraží a dvě koleje z Masarykova nádraží. Veškeré jízdy z centrálních stanic do stanic na okraji města budou možné bezúvraťově, což umožní rozplet v oblasti Sluncová - Krejcárek. Nezbytnou součástí stavby budou dva dvoukolejné tunely pod vrchem Vítkovem a estakáda od západních portálů těchto tunelů na Hlavní nádraží," vysvětlil Otava.
Trať z hlavního nádraží ve směru na Hrabovku se přestane využívat. Stejně tak koleje do výhybny Vítkov, které vedou v těsném sousedství žižkovských obytných domů, se zruší a trať se využije jako stezka pro pěší a cyklisty.
Při výstavbě Nového spojení se počítá také se zřízením dvou linek příměstské dopravy, které povedou napříč Prahou. "První by měla spojit Milovice, Lysou nad Labem a Čelákovice přes centrum Prahy s Říčany a Strančicemi, druhá by měla spojovat Nymburk, Poříčany, Český Brod a Úvaly opět přes pražské hlavní nádraží s Černošicemi, Dobřichovicemi a Řevnicemi," sdělil dále Otava.
Podle jeho slov ale zdaleka není Nové spojení jedinou důležitou železniční stavbou na území hlavního města. Upozornil i na probíhající výstavbu tranzitních koridorů městem, ještě letos by se měl zahájit koridor v úseku Praha Hostivař-Benešov. Připravují se rovněž průtahy koridorových tratí Prahou, jejichž součástí je právě Nové spojení.
Modernizace by se měla dočkat také trať mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště. "Všechny tyto stavby budou kromě zlepšení užitných vlastností pro železniční dopravu znamenat i snížení ekologické zátěže, a to jednak samotným provedením stavebních úprav, například protihlukovým opatřením, tak přechodem části cestujících z neekologické silniční dopravy na železnici," dodal Otava.
reklama
Nejdůležitější změnou, které Nové spojení přinese, je podle Otavy navýšení počtu kolejový tras. Stávající jednokolejné tratě z hlavního nádraží jsou, jak připustil, pomalé a jejich kapacita je nedostatečná.
"Nově budou zřízeny celkem čtyři koleje z hlavního nádraží a dvě koleje z Masarykova nádraží. Veškeré jízdy z centrálních stanic do stanic na okraji města budou možné bezúvraťově, což umožní rozplet v oblasti Sluncová - Krejcárek. Nezbytnou součástí stavby budou dva dvoukolejné tunely pod vrchem Vítkovem a estakáda od západních portálů těchto tunelů na Hlavní nádraží," vysvětlil Otava.
Trať z hlavního nádraží ve směru na Hrabovku se přestane využívat. Stejně tak koleje do výhybny Vítkov, které vedou v těsném sousedství žižkovských obytných domů, se zruší a trať se využije jako stezka pro pěší a cyklisty.
Při výstavbě Nového spojení se počítá také se zřízením dvou linek příměstské dopravy, které povedou napříč Prahou. "První by měla spojit Milovice, Lysou nad Labem a Čelákovice přes centrum Prahy s Říčany a Strančicemi, druhá by měla spojovat Nymburk, Poříčany, Český Brod a Úvaly opět přes pražské hlavní nádraží s Černošicemi, Dobřichovicemi a Řevnicemi," sdělil dále Otava.
Podle jeho slov ale zdaleka není Nové spojení jedinou důležitou železniční stavbou na území hlavního města. Upozornil i na probíhající výstavbu tranzitních koridorů městem, ještě letos by se měl zahájit koridor v úseku Praha Hostivař-Benešov. Připravují se rovněž průtahy koridorových tratí Prahou, jejichž součástí je právě Nové spojení.
Modernizace by se měla dočkat také trať mezi Prahou a Kladnem s odbočkou na letiště. "Všechny tyto stavby budou kromě zlepšení užitných vlastností pro železniční dopravu znamenat i snížení ekologické zátěže, a to jednak samotným provedením stavebních úprav, například protihlukovým opatřením, tak přechodem části cestujících z neekologické silniční dopravy na železnici," dodal Otava.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




