https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/nove-zeleznice-zrychli-dopravu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Nové železnice zrychlí dopravu

8.9.2004 | PRAHA | MF Dnes | Jan Ziegler |
Moderní vlaky pojedou tunely pod Vítkovem, staré tratě na kopci ovládnou cyklisté.
 
Moderní vlaková souprava přijíždí od Vysočan na hlavní nádraží. Mnozí cestující však na rozdíl od dřívějška nevystupují. Vlak tu totiž jízdu nekončí a lidé pokračují v cestě na smíchovské nádraží a někteří až do Radotína.

To, co je dneska nemyslitelné, by po roce 2010 mělo být podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského skutečností. V těchto dnech již dělníci pracují na nových železničních tratích na Masarykově nádraží a chystají se na stavbu tunelů pod Vítkovem.

Městská železnice

I v hlavním městě pak začnou jezdit vlaky po trasách takzvaných městských železnic. Stovky takových souprav znají návštěvníci Vídně či Berlína, kde tyto vlaky jezdí již desetiletí pod názvem S-Bahn. V Praze zatím jezdí pouze jediná linka, a to z Libně do Roztok.

„Zatímco nyní většina osobních vlaků končí jízdu na hlavním či Masarykově nádraží, v budoucnu budou moci jezdit přímé spoje například mezi Vršovicemi a Holešovicemi anebo třeba mezi Smíchovem a Vysočany,“ tvrdí mluvčí Šťáhlavský.
Nové železniční spojení by tak mělo velký význam i pro dopravu v metropoli. Pokud by lidé z jednoho konce na druhý mohli cestovat vlakem, ubylo by cestujících v metru, městských autobusech i tramvajích. Městské vlaky by tak usnadnily cestování desetitisícům lidí denně.
Moderní tratě také umožní rychlejší jízdu vlaků po pražských tratích. „Zatímco dosud mohly spoje od Libně přijíždět na hlavní nádraží v některých místech jen desetikilometrovou rychlostí, nové železniční spojení jim umožní uhánět Prahou i osmdesátkou,“ řekl Šťáhlavský.

Tunely pod Vítkovem

V soustavě nových železničních tratí mají své místo dva dvojkolejné tunely pod Vítkovem, které nahradí zastaralé jednokolejné trati po úpatí kopce. „Oba tunely budou mít dohromady délku 2700 metrů,“ řekl Pavel Jiras ze Správy železniční dopravní cesty, která má stavbu nových tratí na starosti. Tunely pod Vítkovem tak umožní jízdu vlaků po nových dvojkolejných tratích mezi hlavním nádražím, Libní a Vysočany.

Důležitou stavbou nového železničního spojení v centru metropole bude i nová spojovací trať mezi Masarykovým nádražím a Vysočany. „Dělníci již pracují v prostoru bývalého lokomotivního depa na Masarykově nádraží,“ dodal Pavel Jiras.
Na konci září se stavbaři přesunou rovněž do Husitské ulice.
„Tady potřebujeme zbourat čtyři objekty. V Husitské bude částečně omezena doprava. „My tady však začneme pracovat teprve tehdy, až skončí uzavírka Seifertovy ulice,“ tvrdí Jiras.

Místo tratí cyklostezky

Velkých proměn se díky stavbě nových tunelů dočká i proslulý kopec Vítkov, kterému vévodí mohutná jezdecká socha husitského hejtmana Jana Žižky. Plány na novou podobu kopce podporuje i radnice Prahy 3.
„Na místě kolejiště starých železničních tratí budou cyklostezky,“ řekl mluvčí městské části Praha 3 Petr Blažek. Na kopci pak projektanti počítají také s výletními restauracemi a novými dětskými hřišti.
Život obyvatelům v okolí nových železničních tratí usnadní i protihlukové stěny, kterých zde vznikne na dvě stě šedesát metrů. Ty by měly zmírnit nepříjemné otřesy při jízdách vlaků.
Nové železniční tratě mezi nádražími v centru Prahy mají být dokončeny kolem roku 2010. Stát by měl za jejich výstavbu z rozpočtu zaplatit přibližně osm miliard korun.

reklama

 
Jan Ziegler

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist